Ventilatie zonder nulstand?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Ventilatie zonder nulstand?

Kan ik hier volgende vraag stellen?

Sinds een tijdje verhuisde ik naar een gerenoveerde etage,

en daar bevindt zich een draaiknop voor de ventilatie,

met 1, 2, 3 en geen nulstand.

Waarom zit er niet gewoon een nulstand op die knop?

Behalve dat het irritant geluid kan maken,

is het toch ook energieverspilling?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Het is beleid van vele woningcorporaties om de ventilatie altijd te laten draaien. Dat is om de vochtigheidsgraad in de woning te beheersen.

Ik heb zelf in zo'n woning gewoond waar maar twee standen waren, 1 of 2. Die heb ik aangepast naar 0 of 2.

Een monteur die langs kwam voor onderhoud aan de CV ketel merkte op dat de ventilator stil stond en zei dat die altijd moet draaien. Ik heb hem toen verteld dat ik dat goed vond, mits de woningbouwvereniging de energiekosten wilde betalen. Het gaat nl. niet alleen om de elektriciteit voor de ventilator, maar dat ding staat ook de warme lucht in je huis naar buiten te blazen waardoor je extra moet stoken.

Daarna nooit meer wat van gehoord.

Tegenwoordig heb ik een koopwoning, daar bepaal ik zelf of een ventilator aan of uit staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Ik heb altijd begrepen dat de gebruikte energie van de ventilatie ruimschoots opweegt tegen de bespaarde energie op de stookkosten. Immers zonder ventileren krijg je een hoge luchtvochtigheid waardoor de lucht minder snel opwarmt.

Infoblad over duurzaam wonen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Immers zonder ventileren krijg je een hoge luchtvochtigheid waardoor de lucht minder snel opwarmt.
Dat is een verhaal wat ik vaker tegenkom, maar waar ik het niet mee eens ben.

Het klopt dat vochtige lucht langzamer opwarmt. Maar de stookkosten worden niet bepaald door de snelheid van opwarmen. Die worden bepaald door het warmteverlies. En dat hangt af van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, en van de isolatiewaarde van de woning. Die factoren veranderen niet door de vochtigheid in huis.

Dus blijft het feit dat zo'n mechanische ventilatie mijn kostbaar opgewarmde lucht domweg naar buiten staat te blazen, en dat kost wel degelijk energie. Wat anderen ook mogen beweren.

Berichten: 1.816

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Een tussenoplossing is de ventilator op een mechanische of elektronische wijze af en toe aan/uit te doen.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Maar de stookkosten worden niet bepaald door de snelheid van opwarmen. Die worden bepaald door het warmteverlies.
Stookkosten worden natuurlijk niet alleen bepaald door het warmteverlies, maar ook het rendement van het creëren nieuwe warme lucht. Dat je warmte verliest lijkt evident, het kost een bepaalde hoeveelheid energie om die warmte te vervangen, dit kost minder energie als je droge lucht in huis hebt.

Hoe dit zich tot elkaar verhoud weet ik niet, wel weet ik dat er veel meer bronnen zijn die zeggen dat ventileren zuiniger is. De balans zal sowieso per situatie verschillen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Ventilatie in gebouwen is noodzakelijk om een aantal redenen.

1) Om te ontvochtigen. Een gemiddeld gezin produceert zo'n 20 liter per etmaal aan waterdamp (door bijv. koken, douchen etc). Dit voorkomt (ziektemakende) schimmel en huismijt.

2) Om schadelijke stoffen, die bijvoorbeeld uit vloerbedekking komt weg te krijgen.

3) Om het CO2 gehalte laag te houden.

Ventileren gaat dus met name over gezondheid van de bewoners, niet over energiezuinigheid.

Oude gebouwen hebben voldoende kieren waardoor verse lucht stroomt ("infiltratie"). Moderne gebouwen zijn echter kierdicht, waardoor mechanische ventilatie noodzakelijk is. Het is niet verstandig om de ventilatie uit te zetten, tenzij je voor langere tijd (bijv. twee weken vakantie) weg bent.

Over het algemeen kent mechanische ventilatie drie standen. De laagste stand, 1, gebuik je als er niemand aanwezig is. Stand 2 als er mensen aanwezig zijn (ook 's nachts) en stand 3 als intensieve ventilatie noodzakelijk is (tijdens/na douchen en koken bijvoorbeeld).

Als je energie wilt besparen kun je ervoor kiezen om een warmte terug win (WTW) installatie te koppelen aan mechanische ventilate. Deze wint zo'n 70% van de warmte terug.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ventilatie zonder nulstand?

shimmy schreef:Stookkosten worden natuurlijk niet alleen bepaald door het warmteverlies, maar ook het rendement van het creëren nieuwe warme lucht. Dat je warmte verliest lijkt evident, het kost een bepaalde hoeveelheid energie om die warmte te vervangen, dit kost minder energie als je droge lucht in huis hebt.

Hoe dit zich tot elkaar verhoud weet ik niet, wel weet ik dat er veel meer bronnen zijn die zeggen dat ventileren zuiniger is. De balans zal sowieso per situatie verschillen.
Het opwarmen van droge lucht kost inderdaad minder energie dan het opwarmen van vochtige lucht. Maar daar staat tegenover dat vochtige lucht minder snel afkoelt dan droge lucht. De ketel staat dus wel langer te stoken voor vochtige lucht, maar zal daarna ook langer stilstaan.

Stookkosten worden wel degelijk alleen bepaald door het warmteverlies. Alleen de warmte die je verliest naar buiten moet worden aangevuld, ik zou niet weten waar die warmte anders blijft. Lijkt me gewoon toegepaste natuurkunde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Misschien is het ook een simpele manier om de radonconcentratie laag te houden, zodat de woningcorporatie straks geen dure massaclaim aan de broek krijgt van mensen met longklachten.

Berichten: 1.816

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Zal wel een grapje zijn, dat radon in Nederland. Is zo ongeveer de laagste ter wereld, denk ik.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Kan ik hier volgende vraag stellen?
Mag ik ook nog vragen:

En hoe zit het met iets als

Ramen dicht, Deuren dicht, Ventilatie uit?

En: intussen is er ruim twee jaar een renovatie gaande

in dit buurtje,

en regelmatig zijn er waarschuwingsborden met:

Pas Op Asbest.

Als ze bezig zijn met dat Asbest,

is het dan niet aan een goed advies om de ventilatie uit te doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Als ze ergens bezig zijn met asbestverwijdering, dan zetten ze op de betreffende woning een speciale afzuiger met een filter dat alle asbestdeeltjes opvangt. In die woning creëren ze dus een onderdruk waardoor er geen deeltjes door andere kieren kunnen ontsnappen.

Voor de huizen in de omgeving maakt het dan niet uit of de ventilatie aan of uit staat.

Berichten: 24

Re: Ventilatie zonder nulstand?

klazon schreef:Als ze ergens bezig zijn met asbestverwijdering, dan zetten ze op de betreffende woning een speciale afzuiger met een filter dat alle asbestdeeltjes opvangt. In die woning creëren ze dus een onderdruk waardoor er geen deeltjes door andere kieren kunnen ontsnappen.

Voor de huizen in de omgeving maakt het dan niet uit of de ventilatie aan of uit staat.
Ik vraag me af of dat werkt?

Als ik op het toilet zit dan zuigt de mechanische ventilatie een kleine onderdruk in de toiletruimte. Door de kier langs de deur zouden er geen gassen kunnen ontsnappen omdat de lucht door de onderdruk van buiten naar binnen zou moeten stromen, echter...

mijn familieleden klagen steen en been als ik productie aan het draaien ben. Kennelijk zien mijn gassen toch kans om door het minieme kiertje onder de deur te kunnen ontsnappen tegen de luchtstroom in.

Even terug naar het onderwerp.

Ik ga een experiment beginnen om de afgevoerde verwarmde lucht, die nu door het dak het huis verlaat, om deze naar de kruipruimte te pompen. Deze ruimte is erg koud en door de matige isolatie is daardoor de huiskamervloer ook erg koud. Ik ga de warmte dus hergebruiken.

Zie ook het onderwerp bij Techniek - Energie etc.

Jack Marotick

Berichten: 2

Re: Ventilatie zonder nulstand?

Bart schreef:Ventilatie in gebouwen is noodzakelijk om een aantal redenen.

1) Om te ontvochtigen. Een gemiddeld gezin produceert zo'n 20 liter per etmaal aan waterdamp (door bijv. koken, douchen etc). Dit voorkomt (ziektemakende) schimmel en huismijt.

2) Om schadelijke stoffen, die bijvoorbeeld uit vloerbedekking komt weg te krijgen.

3) Om het CO2 gehalte laag te houden.

Ventileren gaat dus met name over gezondheid van de bewoners, niet over energiezuinigheid.

Oude gebouwen hebben voldoende kieren waardoor verse lucht stroomt ("infiltratie"). Moderne gebouwen zijn echter kierdicht, waardoor mechanische ventilatie noodzakelijk is. Het is niet verstandig om de ventilatie uit te zetten, tenzij je voor langere tijd (bijv. twee weken vakantie) weg bent.

Over het algemeen kent mechanische ventilatie drie standen. De laagste stand, 1, gebuik je als er niemand aanwezig is. Stand 2 als er mensen aanwezig zijn (ook 's nachts) en stand 3 als intensieve ventilatie noodzakelijk is (tijdens/na douchen en koken bijvoorbeeld).

Als je energie wilt besparen kun je ervoor kiezen om een warmte terug win (WTW) installatie te koppelen aan mechanische ventilate. Deze wint zo'n 70% van de warmte terug.
Zie hier waarom NIET ventileren NIET verstandig is. Door niet te ventileren bespaar je misschien een beetje energie, maar je lucht kwaliteit wordt bagger. Je kunt er zelfs ziek van worden.

Goed verhaal, Bart. Mooi samengevat.

Reageer