Springen naar inhoud

Centripetale kracht op puntmassa van een roterende staaf

• Log in om te kunnen reageren

hir

hir

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2011 - 15:30

Rond een horizontale staaf zijn twee massa's elk met grootte m vastegeklemd. Het systeem roteert rond een vaste z-as met een initiŽle hoeksnelheid ω.

De massa's m1 en m2 worden als puntmassa's beschouwd en de massa van de staaf is verwaarloosbaar.

massa m1 ligt op een afstand d van de rotatieas en m2 op een afstand 2d van de rotatieas

De centripetale kracht op m1 is dan : Fcp = m1*ω≤*d

- Ik vroeg mij af hoe het komt dat de centripetale kracht die op m1 wordt uitgeoefend niet Fcp=(m1+m2)*ω≤*d is ? Want aangezien de twee massa's zich op dezelfde staaf bevinden, is de kracht die op m2 wordt uitgeoefend toch ook inwerkend op m1 ?

- Wat zou de centripetale kracht op m2 dan zijn ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 juli 2011 - 16:43

- Ik vroeg mij af hoe het komt dat de centripetale kracht die op m1 wordt uitgeoefend niet Fcp=(m1+m2)*ω≤*d is ? Want aangezien de twee massa's zich op dezelfde staaf bevinden, is de kracht die op m2 wordt uitgeoefend toch ook inwerkend op m1 ?

Er wordt niet gesproken over de (totale) spankracht in de staaf, maar over de centripetale kracht uitgeoefend op m1. Zoek het dus niet te ver
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

hir

hir

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juli 2011 - 17:33

Maar is het niet die spankracht die net zorgt voor de centripetale kracht op m1 ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures