Kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Kansberekening

Ik heb nooit echt kansberekening gehad bij wiskunde B, dus loop nogal vast bij het volgende vraagstuk:

Stel een wijkverpleegster (WV) herkent een polsbreuk bij 1 op de 3 kinderen, maar stuurt maar 1 op de 8 van deze kinderen door naar de huisarts ( de rest gaat naar huis). De huisarts herkent normaal gesproken 1 van de 2 polsbreuken, en stuurt hiervan maar 1 van de 4 kinderen door naar het ziekenhuis ( de rest gaat naar huis). Nu komen de doorverwezen kinderen met een polsbreuk van de wijkverpleegster bij de kinderen met een polsbreuk die door de huisarts zijn ontdekt, hoeveel kans heeft een kind met een polsbreuk om doorverwezen te worden naar het ziekenhuis? ( Als je er vanuit gaat dat alle kinderen alleen via de huisarts kunnen worden doorverwezen naar het ziekenhuis).

Ik zou graag een opzetje willen tonen om te laten zien dat ik er al zelf mee bezig ben geweest maar voel tijdens het uitwerken aan dat er gewoon dingen niet helemaal kloppen. Zal het proberen hieronder maar hoop dat iemand dit kan verbeteren zodat ik bij een goed antwoord eindig! ;)

Ik zou beginnen met 100 kinderen die (ALLEEN) onder het toezicht staan van de wijkverpleegster, en 100 kinderen die (ALLEEN) onder het toezicht staan van de huisarts, totaal dus 200 kinderen in de hele wijk met een polsbreuk. Maar ik voel al aan dat dit niet klopt omdat in realiteit kind met polsbreuk zowel bij de WZ als huisarts kan worden opgemerkt. Maar stel dat het wel klopt...dan zou dus 1/3 van de polsbreuken (33) door de WV worden opgemerkt, en 1/8 daarvan wordt doorverwezen...dan komen er dus 33 x 1/8 = 4,125 via de WZ bij de huisarts terecht.

Nu ziet de huisarts 50 van de 100 polsbreuken, waardoor er totaal 50 + 4,125 = 54,125 kinderen bij de huisarts zijn opgemerkt met een polsbreuk. Nu wordt er maar 1/4 deel doorverwezen naar het ziekenhuis, dus 13,53 kinderen met polsbreuk. Kan je dan zeggen dat ongeveer 1 op de 27 kinderen ( 200/13,53) met een polsbreuk in de wijk zal worden doorverwezen naar het ziekenhuis?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kansberekening

Kreeg nog even een ingeving, en kwam op weer heel wat anders uit dus heb het gelijk maar even op papiertje gekrabbelt, is dit waarschijnlijker? Voor het geval het moeilijk te lezen is: kom uit op 1 op de 4 kinderen uit de wijk zal worden doorverwezen naar het ziekenhuis...

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kansberekening

ongeveer 1 op de 27 kinderen ( 200/13,53)
waarom schrijf je 13,53 van de 200 als 200/13,53 ?

hoezo komt dat overeen met 1 op de 27?

de cijfers in je plaatje kan ik helemaal niet volgen. Wat stelt nu eigenlijk kinderen voor, wat percentages en wat verhoudingen? Hieronder een plaatje met alleen aantallen kinderen

afgeronde cijfers (voor mijn gemak, niet omdat dat beter is)
dokter.png
dokter.png (18.52 KiB) 183 keer bekeken
op basis van zoiets kun je desgevraagd eens percentages of verhoudingen erbij gaan zetten, voor de duidelijkheid bijvoorbeeld in een andere kleur of zo.

Het zou trouwens mijn huisarts niet (lang) zijn, als hij/zij 3/4 van de kinderen die duidelijk een polsbreuk hebben toch gewoon naar huis stuurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kansberekening

Het zou trouwens mijn huisarts niet (lang) zijn, als hij/zij 3/4 van de kinderen die duidelijk een polsbreuk hebben toch gewoon naar huis stuurt.
Het gaat om het principe, maar u hebt volkomen gelijk, haha!
Jan van de Velde schreef:waarom schrijf je 13,53 van de 200 als 200/13,53 ?

hoezo komt dat overeen met 1 op de 27?
Ik volgde zelf deze uitwerking op den duur ook niet meer, vandaar dat ik zo snel mogelijk nog een tweede hebt gepost.
de cijfers in je plaatje kan ik helemaal niet volgen. Wat stelt nu eigenlijk kinderen voor, wat percentages en wat verhoudingen? Hieronder een plaatje met alleen aantallen kinderen
De groene getallen vormen het percentage kinderen dat wordt gezien, en wordt doorverwezen.

Ik dacht dat de manier om een uitkomst als 1 op de .... te krijgen je 100 door het percentage moet delen dat deze overeenkomst heeft. Dus als er 100 appels zijn, en 50% is groen --> 100/50 = 1 op de 2 appels is groen. Maar dit is geen goede methode?

Uw uitwerking volg ik, alleen zit ik dan dus wel met het dilemma dat de kinderen echt geheel worden opgesplist. Nu is er neit meegerekend dat het mogelijk is dat kinderen die door de wijkverpleging naar huis worden gestuurd alsnog bij de huisarts komen en dan wel worden doorverwezen naar het ziekenhuis....dus hoe krijg ik dat goed verwerkt? Dan is mijn tweede post toch wat duidelijker aangezien ik er daar toch niet geheel vanuit ga dat de kinderen in twee groepen worden gesplitst....
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kansberekening

Dus als er 100 appels zijn, en 50% is groen --> 100/50 = 1 op de 2 appels is groen. Maar dit is geen goede methode?
Kun je makkelijker anders noteren, want zowel 50 % als 1 op de 2 zijn gewoon andere manieren van breuken noteren.

"pro-cent" is latijn dat je kunt vertalen als "van de - honderd" , denk maar aan de 100 centen in een euro.

als je de breuk
\( \frac{50}{100} \)
vereenvoudigt krijg je
\( \frac{1}{2} \)


En zoiets kun je noteren als 1 : 2 , 1/2,
\( \frac{1}{2} \)
, 50 : 100, 50% of 5000/00, betekent allemaal hetzelfde.

Nog iets anders, als je met 200 kinderen begint is dat niet 200 %, en het is nogal behoorlijk verwarrend als je noteert, net als bij die huisarts: "ziet ½ (100 %)", want in je verhaal ziet de huisarts de helft van de kinderen, en daarvan constateert hij bij de helft een polsbreuk. die ½ en die 100 % kúnnen dus niks met elkaar te maken hebben. In jouw overzicht is totaal niet meer duidelijk als je het over delen (breuken, percentages) hebt, over delen (breuken, percentages) van wát het gaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kansberekening

Nog iets anders, als je met 200 kinderen begint is dat niet 200 %, en het is nogal behoorlijk verwarrend als je noteert, net als bij die huisarts: "ziet ½ (100 %)", want in je verhaal ziet de huisarts de helft van de kinderen, en daarvan constateert hij bij de helft een polsbreuk. die ½ en die 100 % kúnnen dus niks met elkaar te maken hebben.
Dus na uw uitleg zal ik dan 50% bij de huisarts moeten zetten ( die 50% staat voor de helft van het totaal aantal kinderen), en bij de wijkverpleging dan 33% ( idem)?!
In jouw overzicht is totaal niet meer duidelijk als je het over delen (breuken, percentages) hebt, over delen (breuken, percentages) van wát het gaat.


....en ik heb de percentages nog wel zó in een andere kleur gezet! Maar goed, nog niet duidelijk genoeg dus.

Kom ik op een goed antwoord uit als ik die 200% nu vervang door 100% ( totaal aantal kinderen), en het schema weer opnieuw maak?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kansberekening

....en ik heb de percentages nog wel zó in een andere kleur gezet! Maar goed, nog niet duidelijk genoeg dus.
Niet als je aantallen en percentages die niet overeenkomen naast elkaar op hetzelfde plekje in je schema zet.

Zoals gezegd, mijn schema heeft (afgezien van kleine afrondingen) in ieder geval juiste aantallen op de juiste plaatsen staan. Probeer dan eerst maar eens om dát zelf te reproduceren, eventueel nauwkeuriger, en pas daarna om bij elk aantal een correct percentage te zetten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kansberekening

Probeer dan eerst maar eens om dát zelf te reproduceren, eventueel nauwkeuriger, en pas daarna om bij elk aantal een correct percentage te zetten.


Ja dat gaat wel lukken, bedankt voor uw hulp! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer