Springen naar inhoud

Nulpunten hogeregraadsvergelijking

• Log in om te kunnen reageren

Rom

Rom

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2011 - 22:32

Hey iedereen, ik zit vast en heb geen idee wat ik moet doen.

Ik moet de nulpunten berekenen van de functie f(x) = x5 - 32

Ik vind het nulpunt f(2) = 0, dus krijg ik (x - 2) (x4 + 2x3 + 4x2 + 8x + 16)

Nu weet ik niet wat ik met het 2de deel van de vergelijking moet doen, ik vind geen nulpunt en kan niets afzonderen. Heeft iemand een idee hoe ik hier mee verder kan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 juli 2011 - 22:36

Wat is je opleidingsniveau? Het is alvast duidelijk dat er geen andere reŽle nulpunten zullen zijn. Waarom?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Rom

Rom

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2011 - 22:47

Ik zit in 5 Latijn-Talen. Ik ben Belg maar ik heb geen idee of dat een verschil in wiskundige kennis betekent met jullie ;)

Dus het enige antwoord is x = 2?

Veranderd door Rom, 30 juli 2011 - 22:47

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 juli 2011 - 23:29

Ik weet niet meer zeker wanneer je complexe getallen ziet. Zegt dit je iets?

Alleszins: er is maar een reŽel nulpunt, namelijk 2. De 4 andere zijn complex. Mocht complex je niets zeggen maar ben je wel geÔnteresseerd naar de werkwijze zeg je het maar.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 juli 2011 - 15:07

Nu weet ik niet wat ik met het 2de deel van de vergelijking moet doen, ik vind geen nulpunt en kan niets afzonderen. Heeft iemand een idee hoe ik hier mee verder kan?

Wat bedoel je met deze vraag?

ik vind geen nulpunt

Hoe heb je dat onderzocht?

Rom

Rom

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2011 - 23:06

Ik weet niet meer zeker wanneer je complexe getallen ziet. Zegt dit je iets?

Alleszins: er is maar een reŽel nulpunt, namelijk 2. De 4 andere zijn complex. Mocht complex je niets zeggen maar ben je wel geÔnteresseerd naar de werkwijze zeg je het maar.

Zegt me niets. En de werkwijze hoeft voor mij niet, het zal toch niet lang duren voor het mij ontglipt. Toch bedankt ;)

Wat bedoel je met deze vraag?

Hoe heb je dat onderzocht?

Ik bedoelde dat ik van x4 + 2x3 + 4x2 + 8x + 16 geen nulpunt kon vinden. Ik heb geprobeerd x te vervangen door de delers van 16, maar geen succes. Dus hou ik het bij het nulpunt 2.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 juli 2011 - 23:38

Zegt me niets. En de werkwijze hoeft voor mij niet, het zal toch niet lang duren voor het mij ontglipt. Toch bedankt ;)

Ik bedoelde dat ik van x4 + 2x3 + 4x2 + 8x + 16 geen nulpunt kon vinden. Ik heb geprobeerd x te vervangen door de delers van 16, maar geen succes. Dus hou ik het bij het nulpunt 2.

Graag gedaan :P! En als je complexe getallen niet kent ga je inderdaad geen nulpunten vinden van die veelterm. En bijgevolg is voor jou 2 het enige nulpunt van x^5-32.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 augustus 2011 - 08:18

Heb je niet gedacht aan het maken van een grafiek, dat had je werk kunnen besparen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures