Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Hey iedereen, ik zit vast en heb geen idee wat ik moet doen.

Ik moet de nulpunten berekenen van de functie f(x) = x5 - 32

Ik vind het nulpunt f(2) = 0, dus krijg ik (x - 2) (x4 + 2x3 + 4x2 + 8x + 16)

Nu weet ik niet wat ik met het 2de deel van de vergelijking moet doen, ik vind geen nulpunt en kan niets afzonderen. Heeft iemand een idee hoe ik hier mee verder kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Wat is je opleidingsniveau? Het is alvast duidelijk dat er geen andere reële nulpunten zullen zijn. Waarom?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Ik zit in 5 Latijn-Talen. Ik ben Belg maar ik heb geen idee of dat een verschil in wiskundige kennis betekent met jullie ;)

Dus het enige antwoord is x = 2?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Ik weet niet meer zeker wanneer je complexe getallen ziet. Zegt dit je iets?

Alleszins: er is maar een reëel nulpunt, namelijk 2. De 4 andere zijn complex. Mocht complex je niets zeggen maar ben je wel geïnteresseerd naar de werkwijze zeg je het maar.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Nu weet ik niet wat ik met het 2de deel van de vergelijking moet doen, ik vind geen nulpunt en kan niets afzonderen. Heeft iemand een idee hoe ik hier mee verder kan?
Wat bedoel je met deze vraag?
ik vind geen nulpunt
Hoe heb je dat onderzocht?

Berichten: 3

Re: Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Drieske schreef:Ik weet niet meer zeker wanneer je complexe getallen ziet. Zegt dit je iets?

Alleszins: er is maar een reëel nulpunt, namelijk 2. De 4 andere zijn complex. Mocht complex je niets zeggen maar ben je wel geïnteresseerd naar de werkwijze zeg je het maar.
Zegt me niets. En de werkwijze hoeft voor mij niet, het zal toch niet lang duren voor het mij ontglipt. Toch bedankt ;)
Safe schreef:Wat bedoel je met deze vraag?

Hoe heb je dat onderzocht?
Ik bedoelde dat ik van x4 + 2x3 + 4x2 + 8x + 16 geen nulpunt kon vinden. Ik heb geprobeerd x te vervangen door de delers van 16, maar geen succes. Dus hou ik het bij het nulpunt 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Rom schreef:Zegt me niets. En de werkwijze hoeft voor mij niet, het zal toch niet lang duren voor het mij ontglipt. Toch bedankt ;)

Ik bedoelde dat ik van x4 + 2x3 + 4x2 + 8x + 16 geen nulpunt kon vinden. Ik heb geprobeerd x te vervangen door de delers van 16, maar geen succes. Dus hou ik het bij het nulpunt 2.
Graag gedaan :P ! En als je complexe getallen niet kent ga je inderdaad geen nulpunten vinden van die veelterm. En bijgevolg is voor jou 2 het enige nulpunt van x^5-32.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Nulpunten hogeregraadsvergelijking

Ik bedoelde dat ik van x4 + 2x3 + 4x2 + 8x + 16 geen nulpunt kon vinden. Ik heb geprobeerd x te vervangen door de delers van 16, maar geen succes. Dus hou ik het bij het nulpunt 2.
Heb je niet gedacht aan het maken van een grafiek, dat had je werk kunnen besparen.

Reageer