Bedrijfskunde als wetenschap vs economie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Bedrijfskunde als wetenschap vs economie

Geachte forumleden,

Vaak wordt bedrijfskunde beschreven als een soort quasi wetenschap. Er is een enorm aanbod aan managementtheorie, in de praktijk is hier echter vaak weinig ondersteuning voor. Zo las ik een artikel van Sumantra Ghoshal (2005) over het fenomeen dat bedrijfskunde en eigenlijk alle sociale wetenschappen zich te veel als exacte wetenschap met deterministische wetten wil profileren, en dat dit de oorzaak is van vele slechte management theorieën.

Nu vroeg ik me af wat jullie mening omtrent dit onderwerp is, en dan ook in vergelijking met de studie economie.

Als kleine bijvraag, zou ik graag willen weten wat nu eigenlijk het verschil is qua vakgebied en toekomstperspectief voor een bedrijfskundige vs een econoom.

Ghoshal, S. (2005) "Bad Management Theories Are Destroying Good Management Practices", Academy of Management Learning and Education, 4, 1: 75-91.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bedrijfskunde als wetenschap vs economie

Naar mijn bescheiden mening heb je 2 soorten managementtheorieën: managementtheorieën die te veel veralgemenen met ingewikkelde grafiekjes, en managementtheorieën die te veel veralgemenen met vage grafiekjes.

Volgens mij is het probleem inderdaad zoals je zegt, dat sommige sociale wetenschappen zich te veel profileren met natuurwetenschappen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 54

Re: Bedrijfskunde als wetenschap vs economie

Om hier goed op te kunnen antwoorden zou je eerst eens moeten inzoomen op welk type managementtheorie je het over hebt. Want dat gaat zozeer uiteenlopen, dat er geen eenduidig antwoord meer mogelijk is. Er zijn best wel theorien binnen bijv organisatie die de 'harde' kant opgaan, en vergelijkbaar zijn met toegepaste wiskunde.

Aan de andere kant zijn er ook zaken, richting marketing of personeelsmanagement, die heel dicht bij psychologie komen.

Wat management en-theorieen al heel snel beogen is toepasbaarheid in de praktijk, wellicht al sneller dan andere wetenschap. Want we hebben met managers te maken. En wanneer het al te snel op een specifieke situatie toepasbaar moet zijn, verliest het al snel aan wetenschappelijke waarde. Het gevondene geldt dan nog slechts in die ene specifieke situatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bedrijfskunde als wetenschap vs economie

mvanbenthem schreef:Vaak wordt bedrijfskunde beschreven als een soort quasi wetenschap.

....

Nu vroeg ik me af wat jullie mening omtrent dit onderwerp is, en dan ook in vergelijking met de studie economie.

......
Hangt ervan af wat je verstaat onder bedrijfskunde.

Ik heb ooit (extra) een diploma van gegradueerde in bedrijfsorganisatie gehaald.

Dat houdt van alles in.

Bij mij is dit zeer lang geleden maar hier is een recente beschrijving:

http://www.provant.be/leren/scholen/cvo_pr...jfsorganisatie/

Dat ging destijds ook over internationale instituten/organisaties.

Het verschil met economie:

Je krijgt meer vakken in de breedte, minder in de diepte.
Eric

Berichten: 1

Re: Bedrijfskunde als wetenschap vs economie

Beste forumleden,

Na dit artikel gelezen te hebben zit ik met een bepaalde vraag in mijn hoofd. Als ik het goed begrijp, stelt Ghoshal in zijn artikel dat Bussiness Research dat eigenlijk de enige nog overgebleven stroming 'The scholarship of discovery' is, oftewel het onderzoek. Vervolgens geeft Ghoshal aan dat er een rijkere omgeving van kennis creatie kan ontstaan, wanneer je andere stromingen binnen de Business Schools een kans geeft. Valt hieruit op te maken dat Ghoshal niet naar de wetenschappelijke onderzoekerskant neigt?

De wetenschap komt steeds verder en verder en via analyses van de genen van personen kan men steeds meer te weten komen over hen. Bedrijven kunnen er misschien wel in de toekomst voor gaan kiezen om het onderzoek naar je genen en je daarbij behorende eigenschappen te gebruiken om mensen op aan te nemen. Wat denken jullie dat Ghoshal van deze ontwikkeling zou vinden? Naar mijn mening zou Ghoshal zich alleen maar meer en meer gaan uitspreken tot een breder gebied van scholing van de 'Business Scholars'.

Groet Dranoel

Reageer