Efficiënter lezen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 61

Effici

Hallo allemaal,

Ik kon dit topic niet echt in een betere sectie plaatsen dan deze naar mijn mening. Mochten de admins ermee niet eens zijn dan kunnen zij het naar de desbetreffende plek verplaatsen.

Van jongs af aan heb ik geleerd om hardop te lezen wat nu nog steeds het geval is, maar dan soort van fluisterend. Maar soms lijkt het naar mijn gevoel dat dit (hardop lezen) een belemmering vormt om een boek efficiënter te lezen. Het komt vaak voor dat ik alinea's opnieuw lees, omdat ik het snel vergeet ofwel niet snel genoeg begrijp wat gezegd wordt.

Ik heb laatst gelezen dat stillezen efficiënter is en de woorden veel sneller opgeslagen worden in het geheugen, omdat je je hersenen meer richt op het begrijpen van de tekst. Met hardop lezen worden de hersenen meer belast, omdat zij naast het begrijpen ook zich richten op het uitspreken van woorden.

In hoeverre is deze bewering waar? En als je stilleest, let je dan ook nog op de uitspraak in je hoofd of concentreer je je volledig op de tekst? Welke methode werkt het beste bij jullie?

Bij voorbaat bedankt! ^^

Reageer