Naamvorming van een ester

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Naamvorming van een ester

Hallo ,

Ik kom niet goed uit aan de naamgeving van deze stof. Ik weet dat het een propanoaat is en K is Kalium . Misschien Kalium propanoaat .Maar welk positiecijfer moet er voor die Kalium dan komen?

CH3-CH2-C=O

I

O-K

De O-K moet onder het derde koolstofatoom staan. Sorry lukte me niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Naamvorming van een ester

De O-K moet onder het derde koolstofatoom staan. Sorry lukte me niet.
Tussen die code-tags, en dan een beetje spelen met je spaties, zó ingewikkeld is dat toch niet?

Code: Selecteer alles

  CH3-CH2-C=O

		  |

		  O-K
Ik kom niet goed uit aan de naamgeving van deze stof. Ik weet dat het een propanoaat is en K is Kalium . Misschien Kalium propanoaat .
yep
Maar welk positiecijfer moet er voor die Kalium dan komen?
Hoezo moet kalium een plaatscijfer hebben? Zit dat ergens aan de hoofdketen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Naamvorming van een ester

Het is inderdaad kaliumpropanoaat.

Kaliumpropanoaat is een zout op dat bestaat uit positief geladern kalium-ionen en negatief geladen propanoaat-ionen en koolstofnummering is hier niet van toepassing.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Naamvorming van een ester

@katje: Het gaat hier niet om een ester, maar om een kaliumzout dat ontstaat door kaliumhydroxide met een alkaanzuur (in dit geval propaanzuur) te laten reageren. Je volgt dus de regels voor de naamgeving van een zout dat uit een zuur en een base is gevormd. Een ester is een koolstofverbinding die ontstaat door een alkanol, zeg R-OH, met een alkaanzuur, zeg R'-COOH, te laten reageren volgens R-OH+HOOC-R'→R-CO-R'+H2O. De eerste alkylgroep R levert het voorvoegsel van de naam van de ester, de tweede alkylgroep R' levert het achtervoegsel van de naam van de ester. Deze ester is een alkylalkanoaat, waarbij alkyl betrekking heeft op de naam van de gebruikte alkanol en alkanoaatbetrekking heeft op de naam van het alkaanzuur.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 1

Re: Naamvorming van een ester

@katje: Het gaat hier niet om een ester, maar om een kaliumzout dat ontstaat door kaliumhydroxide met een alkaanzuur (in dit geval propaanzuur) te laten reageren. Je volgt dus de regels voor de naamgeving van een zout dat uit een zuur en een base is gevormd. Een ester is een koolstofverbinding die ontstaat door een alkanol, zeg R-OH, met een alkaanzuur, zeg R'-COOH, te laten reageren volgens R-OH+HOOC-R'→R-CO-R'+H2O. De eerste alkylgroep R levert het voorvoegsel van de naam van de ester, de tweede alkylgroep R' levert het achtervoegsel van de naam van de ester. Deze ester is een alkylalkanoaat, waarbij alkyl betrekking heeft op de naam van de gebruikte alkanol en alkanoaatbetrekking heeft op de naam van het alkaanzuur.


Dus is de naam van deze stof toch Kaliumpropionaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Naamvorming van een ester

Inderdaad, het zout kaliumpropionaat bestaat uit het K+ kation en het CH3-CH2-COO- anion.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Naamvorming van een ester

Een kleine aanvulling met betrekking tot mijn vorige post.
Kaliumpropionaat is de triviale naam voor het kaliumzout van propionzuur.

Kaliumpropanoaat is de systematische naam voor het kaliumzout van propaanzuur.
Beide namen zijn synoniemen van elkaar en stellen dus één en dezelfde stof voor. Tegenwoordig wordt in het onderwijs voornamelijk gewerkt met systematische namen, om die reden mag je de andere eigenlijk 'vergeten' en spreekt men over kaliumpropanoaat i.p.v. kaliumpropionaat.

Dit bericht kwam tot stand in overleg met Margriet.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer