Springen naar inhoud

Scalair product van vectoren

• Log in om te kunnen reageren

hir

hir

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2011 - 23:39

Hoe komt dat het scalair product van twee vectoren een scalair wordt ?

Wat is de betekenis van het scalair product van twee vectoren bijvoorbeeld in de fysica ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 juli 2011 - 23:54

Ben je op zoek naar historische redenen voor waarom het scalair product zo is gedefinieerd of gewoon naar hoe de definitie werkt? Ik denk het eerste maar ben niet zeker ;).

Voor je tweede vraag: heb je al eens op bijv Wiki gekeken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 augustus 2011 - 17:40

Bij de volgende wet van Gauss wordt gebruik gemaakt van het inwendig produkt van 2 vectoren.
LaTeX

hir

hir

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2011 - 00:55

Mijn vraag kwam er naar aanleiding v/h bewijs in een gravitatiekrachtveld waar men wilt aantonen dat de arbeid verricht door de kracht uitgeoefend door een massa mo bij verplaatsing van een massa m van een punt A naar een punt B onafhankelijk is van de gevolgde weg.

In dit topic http://www.wetenscha...howtopic=104506 is er ook een post waar men dit aantoont.

In het bewijs is er een bepaalde stap waar men ook een scalair product toepast nl. er*dr = dR, de verandering in radiale afstand bij verandering van r naar r+dr (met de vetgedrukte symbolen als vectoren), nu vroeg ik mij af wat de betekenis van die dR precies is ?

(met r de liggingsvector van m in een inertiaalstelsel met mo als oorsprong )

Veranderd door hir, 09 augustus 2011 - 00:57

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures