Scalair product van vectoren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 114

Scalair product van vectoren

Hoe komt dat het scalair product van twee vectoren een scalair wordt ?

Wat is de betekenis van het scalair product van twee vectoren bijvoorbeeld in de fysica ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Scalair product van vectoren

Ben je op zoek naar historische redenen voor waarom het scalair product zo is gedefinieerd of gewoon naar hoe de definitie werkt? Ik denk het eerste maar ben niet zeker ;) .

Voor je tweede vraag: heb je al eens op bijv Wiki gekeken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Scalair product van vectoren

Bij de volgende wet van Gauss wordt gebruik gemaakt van het inwendig produkt van 2 vectoren.
\(\phi_{E}=\oint \vec{E} \cdot d\vec{S}=\frac{ \Sigma q_{totaal}}{\epsilon_{0}}\)

Berichten: 114

Re: Scalair product van vectoren

Mijn vraag kwam er naar aanleiding v/h bewijs in een gravitatiekrachtveld waar men wilt aantonen dat de arbeid verricht door de kracht uitgeoefend door een massa mo bij verplaatsing van een massa m van een punt A naar een punt B onafhankelijk is van de gevolgde weg.

In dit topic http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=104506 is er ook een post waar men dit aantoont.

In het bewijs is er een bepaalde stap waar men ook een scalair product toepast nl. er*dr = dR, de verandering in radiale afstand bij verandering van r naar r+dr (met de vetgedrukte symbolen als vectoren), nu vroeg ik mij af wat de betekenis van die dR precies is ?

(met r de liggingsvector van m in een inertiaalstelsel met mo als oorsprong )

Reageer