Springen naar inhoud

Lucht buffer

• Log in om te kunnen reageren

Toni_85

Toni_85

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2011 - 13:58

Geachte lezer,

Na het uitzoekwerk van Topic Snelheid zit ik met het volgende idee, nu geen systeem opvullen, maar een buffer (of compressor) die zorgt voor flow.

Vooraf ik hier mijn hoofd aan stoot vraag ik me het volgende af. Ik wil graag een buffer vat (50m3 9Bar lucht) op een systeem aansluiten dmv een 6inch pijp +/- 1m of een compressor. (De 6 inch heeft de kleinste doorsnede)

In geval van een buffervat, als de afsluiter open wordt gezet, neemt de dichtheid van de lucht af, omdat ook de druk in het vat af neemt, terwijl de snelheid hetzelfde blijft in het begin (Choked-flow).

Wanneer ik een compressor zou gaan gebruiken, en laat blazen met een constante snelheid, blijft ook de dichtheid van de lucht constant. Hierbij zou je ook uit kunnen gaan van de Choked-flow?

groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 augustus 2011 - 16:08

Zonder tekening, vooral vanwege die compressor, is dit niet duidelijk.

Compressors houden niet van choked flow.

En wat is de bedoeling van die buffer? En wat voor systeem is daar?
Hydrogen economy is a Hype.

Toni_85

Toni_85

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2011 - 07:50

Beste Fred,

Ik heb een schets gemaakt van de situatie. Met een 24'' inch en 7 bar.

Het is systeem komt overeen met die uit de vorige vraagstelling, alleen nu geen druk in het systeem, maar een druk ''er voor''. Bij het openen van de valve komt er een enorme flow in het systeem voor een korte tijd.

Naar mijn idee komt deze overeen zoals besproken in ons vorige onderwerp. Belangrijk is het uitvinden wat de Factor C moet zijn in de Choked-flow formule. De compressor komt inderdaad te vervallen, volgens mij gaat dit nooit lukken.

Het systeem is in dit geval de ''uitlaat pijp''.

Ook zou het dan mogelijk zijn dmv een valve ''te knijpen'' een bepaalde snelheid in het systeem te kunnen krijgen, zodat de flow langer gaat duren.

mvg T

Bijgevoegde miniaturen

• schets1.JPG

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 augustus 2011 - 16:47

Ik wil graag een buffer vat (50m3 9Bar lucht) op een systeem aansluiten dmv een 6inch pijp +/- 1m

Die 1 meter 6inch pijp met afsluiter is bepalend voor de waarde van N (aantal velocity heads).
Die 24inch diameter is zo groot dat z'n stromingsweerstand verwaarloosbaar klein is t.o.v. die 6inch.

Met N en p3/po kun je eenvoudig C aflezen in de grafiek.
po = absolute druk in buffervat
p3 = absolute druk in 24inch systeem

Veranderd door Fred F., 03 augustus 2011 - 16:48

Toni_85

Toni_85

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 18:45

Die 1 meter 6inch pijp met afsluiter is bepalend voor de waarde van N (aantal velocity heads).
Die 24inch diameter is zo groot dat z'n stromingsweerstand verwaarloosbaar klein is t.o.v. die 6inch.

Met N en p3/po kun je eenvoudig C aflezen in de grafiek.
po = absolute druk in buffervat
p3 = absolute druk in 24inch systeem

Inderdaad, je hebt gelijk hierin.

Wat voor mij nu de uitdaging is:

Ik wil dat het vat in 180 seconden ''leeg loopt''. Dat betekend dus, terug rekenen naar een opening die nodig is. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om dit goed te gaan bekijken. Waarschijnlijk loop ik dat ook tegen de C-waarde aan.

greets T

Toni_85

Toni_85

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2011 - 15:34

Dat betekend dus, terug rekenen naar een opening die nodig is.

Dit gaat mij niet lukken. Een benadering door te gaan rekenen met verschillende diameters en dan C-waardes af te leiden vanuit de N-lijn is volgens mij de beste oplossing.

Groeten!

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 augustus 2011 - 16:34

Ook zou het dan mogelijk zijn dmv een valve ''te knijpen'' een bepaalde snelheid in het systeem te kunnen krijgen, zodat de flow langer gaat duren.

Ik weet niet zeker wat je bedoeling is met dat buffervat (doorblazen van systeem?) maar is het niet beter om je op de capaciteit van die klep te richten? Fabrikant? Type? Bore? Cv waarde?

Toni_85

Toni_85

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 08:23

Ik weet niet zeker wat je bedoeling is met dat buffervat (doorblazen van systeem?) maar is het niet beter om je op de capaciteit van die klep te richten? Fabrikant? Type? Bore? Cv waarde?

Het Buffervat is inderdaad nodig om ook het ''einde van de pijp of begin'' door te blazen. Wat ik probeer te doen bij de hoge druk, is het gebied op te zoeken met de hoogste weerstand, dat kan inderdaad de klep zijn, of een deel in het systeem. Om daadwerkelijk conclusies te kunnen trekken, zijn er proeven nodig.

Greetz!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures