Isomerie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 40

Isomerie

Hallo,

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in Scheikunde. En zit even met twee beginnersvraagje waar ik tegenaanloop.

Waarom is het volgende WEL een isomeer van elkaar:

......Cl H H

......| | |

H - C - C - C - H

......| | |

......H H H

......H Cl H

......| | |

H - C - C - C - H

......| | |

.....H H H

Maar deze 2 niet:

......Cl H H

.......| | |

H - C - C - C - H

......| | |

......H H H

......H H H

.......| | |

Cl - C - C - C - H

.......| | |

.......H H H

Deze halogeenalkanen hebben immers toch ook dezelfde molecuulformule, maar een verschillende structuurformule?

Zijn er ook verdere eigenschappen die je aan de structuurformule kunt zien? Sorry zijn erg basic vragen, maar je moet ergens beginnen toch? ;-) In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Edit: Mijn structuurformule wordt niet goed weergegeven. Hoop dat jullie er met een beetje fantasie uitkomen ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Isomerie

De eerste twee stoffen zijn resp. 1-chloorpropaan en 2-chloorpropaan.

Het zijn verschillende structuurformules en dus verschillende stoffen omdat bij de eerste stof chloor aan het eerste C-atoom zit en bij de tweede aan het tweede C-atoom.

De twee andere structuurformules zijn beide van 1-chloorpropaan.

De binding tussen de C-atomen is vrij draaibaar en dat betekent dat (getekend in het platte vlak) het chlooratoom dan weer boven, dan weer beneden en dan weer opzij zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Isomerie

Edit: Mijn structuurformule wordt niet goed weergegeven. Hoop dat jullie er met een beetje fantasie uitkomen ;)
We komen eruit, maar voor de goeie orde vertel ik toch even hoe je dit het beste aanpakt.

Wanneer je een bericht plaatst worden het teveel aan spaties automatisch verwijderd, dit is de reden dat je structuur niet correct wordt weergegeven. Gelukkig valt dit op te lossen door gebruik te maken van de code-tags Afbeelding, alle tekst die tussen deze tags wordt geplaatst verschijnt zonder aanpassingen in je bericht.

Code: Selecteer alles

	 H   H   H

 |   |   |

Cl - C - C - C - H

 |   |   |

 H   H   H
Ook kan je de 'Voorbeeld bericht' knop gebruiken om foutjes op te sporen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 40

Re: Isomerie

Bedankt voor de uitleg allebei! Tis voor mij duidelijk ! ;-)

Reageer