Springen naar inhoud

Reeks


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Gert22

    Gert22


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2011 - 20:16

Wie kan mij helpen de volgende reeks af te maken?

3. 2. 6. -3. 13.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

*_gast_Bartjes_*

  • Gast

Geplaatst op 02 augustus 2011 - 20:38

Kijk eens naar de verschillen tussen de opeenvolgende termen.

#3

Gert22

    Gert22


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2011 - 22:16

Kijk eens naar de verschillen tussen de opeenvolgende termen.

Daar zie ik dus geen enkele logica in q ;)

#4

*_gast_Bartjes_*

  • Gast

Geplaatst op 02 augustus 2011 - 22:25

Daar zie ik dus geen enkele logica in q ;)


We beginnen met het teken van die verschillen...

#5

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 augustus 2011 - 22:34

Om patronen in reeksen te herkennen is het vaak ook nuttig om naar verschillen van de verschillen te kijken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#6

mathfreak

    mathfreak


  • >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2011 - 10:41

Even een opmerking met betrekking tot de terminologie: 3, 2, 6, -3, 13... stelt een rij voor en geen reeks. Een reeks is altijd een sommatie van een aantal termen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

#7

Gert22

    Gert22


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 12:29

Als ik naar de verschillen van de verschillen kijk zou het antwoord 4 kunnen zijn. Maar ik ben er nog steeds niet zeker van.....??? Volgens mij zit ik in een verkeerde kronkel te denken...

#8

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 12:45

Je moest mijn opm met die van bartjes combineren. De verschillen zijn dus: 1 -4 9 -16. Doe nu even de minnetjes weg. Dan heb je 1 4 9 16. De verschillen van de verschillen zijn dan 3 5 7. Dus de volgende zou een 9 moeten zijn. Dus 25. Nu nog kijken naar het minnetje geeft je...? Dat is hoe ik het zou doen. Wat was of is jouw logica?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

#9

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 augustus 2011 - 11:45

Verplaatst naar wiskunde-algemeen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#10

Axioma91

    Axioma91


  • >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2011 - 12:43

Je zou de verschillen als kwadraten op kunnen vatten? Geeft: 1 4 9 16 25 36 49 == 1^2 2^2 3^2 4^2 5^2 als verschillen

#11

Drieske

    Drieske


  • >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 augustus 2011 - 12:48

Je zou de verschillen als kwadraten op kunnen vatten? Geeft: 1 4 9 16 25 36 49 == 1^2 2^2 3^2 4^2 5^2 als verschillen

Idd. En dat komt dan uiteindelijk op hetzelfde uit als mij lijkt me ;). Dus dat zal het wel zijn dan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures