Capm - gemiddeld rendement bel20

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 112

Capm - gemiddeld rendement bel20

Om de eigenvermogenskost van een bedrijf te bepalen werk ik met de CAPM

CAPM = Rf + beta*(Rm-Rf)

Rm-Rf is de marktrisicopremie

en Rm is het rendement van de markt.

Rf staat voor de risicovrije intrestvoet (die is vergelijkbaar met die van overheidsobligaties op een termijn van 10jr of 20jr)

Beta heb ik ook al (afhankelijk van het bedrijf, hoe goed volgt het bedrijf de markt)

Ik zoek nu dus de Rm van de BEL20 voor het laatste jaar op het web. En ik vind het maar niet.

Dus concreet is mijn vraag:

Kan iemand mij het procentueel gemiddeld rendement geven van de BEL20 voor het laatste jaar?

(of de methode hoe je dat vindt op het net)

Alvast Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Capm - gemiddeld rendement bel20

Kan iemand mij het procentueel gemiddeld rendement geven van de BEL20 voor het laatste jaar?
Ik weet niet zeker wat je bedoelt, maar momenteel staat de BEL20 op 2292 ongeveer 11 % LAGER dan precies één jaar geleden op 2589.

Op deze website kun je grafieken en historical prices (in menu links) van de BEL20 vinden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: Capm - gemiddeld rendement bel20

Ok ik heb de historische data gevonden. Ik heb ze via via rond te vragen op de website van euronext zelfs in excel kunnen downloaden.

Ik zit dus idd met een probleem hee: als de return -11% bedraagt dan komt de gemiddelde kapitaalskost negatief uit!

Iemand een idee hoe ik daar mee verder moet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Capm - gemiddeld rendement bel20

Ik heb ze via via rond te vragen op de website van euronext zelfs in excel kunnen downloaden.
Dat kun je ook op die yahoo website. Zie link linksonder de tabel met historical prices.

De return van de afgelopen 12 maanden is inderdaad negatief.

Overigens is er natuurlijk ook nog zoiets als dividend, zeg 3 %, wat niet in de koers zit.

Je kunt wellicht de gemiddelde jaarlijkse return gebruiken van een vééééél langere periode. Gebruik bijvoorbeeld de langste periode waarover die yahoo website (of euronext) koersen heeft. Maar ook dividend meenemen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer