Donkere materie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 254

Donkere materie

LVI schreef:Dark Matter kent zijn herkomst uit de beweging van de sterren ten opzicht van elkaar. Deze gedraagt zich niet volgens de zwaartekracht in ons model, daarom is hij ingeroepen. Dark matter kan in kaart gebracht worden, dat is al gebeurd.

Dark energie is het feit dat alles steeds sneller van elkaar af beweegt ( je smijt een tennisbal omhoog op aarde, en hij versnelt naar boven ) , weeral iets dat niet strookt met het klassieke fysica model.
Dit lijkt mij geen correcte uitleg.

Donkere materie is de materie die niet elektromagnetisch interageert. Deze materie is wel waarneembaar via het lensing effect ( i.e. het afbuigen van licht in het gravitatieveld van de donkere materie ) en moet er zijn om de materie dichtheidsparameter in het kosmologisch model te doen kloppen. Koude donkere materie kunnen geïoniseerde waterstofwolken zijn bijvoorbeeld of nog ongekende deeltjes. (Denk vb. aan supersymmetrie ) Dan bestaat er ook nog zoiets als hot dark matter, die kunnen dan vb. geleverd worden door massieve neutrino's.

Donkere energie is iets helemaal anders. Waarom? Omdat de huidige kosmologische metingen hier een toestandsvergelijking w = -1 aan toeschrijven, dit is dus alles behalve koude donkere materie die een toestandsvergelijking w = 0 heeft. Vacuümenergie zou een voorbeeld kunnen zijn van donkere energie ( alhoewel de dichtheidsparameter veel veel veel te klein is om donkere energie te verklaren, i.e. ongeveer 70 % van de huidige massa - energie inhoud van het universum )

Berichten: 76

Re: Donkere materie

Donkere materie wordt verondersteld te bestaan om de waargenomen baanbeweging van verre sterren en afgeplatte spiraalvormig sterrenstelsels (zoals ons eigen Melkwegstelsel) te verklaren op een wijze die zowel consistent is met de zwaartekrachttheorie als met de relativiteitstheorie. De zichtbare materie in deze sterrenstelsels heeft namelijk niet genoeg massa om de bewegingssnelheid van de sterrenstelsels in hun baan om het gemeenschappelijk zwaartepunt te kunnen verklaren. Om de bewegingssnelheid met de bestaande zwaartekrachttheorie en de relativiteitstheorie te kunnen verklaren, veronderstellen astronomen dat er extra materie aanwezig is die tot dusverre niet gedetecteerd kan worden.

Donkere energie is een hypothetische vorm van energie in het heelal die verantwoordelijk zou zijn voor de versnelling van de uitdijing van het universum. Donkere energie is overal en gelijkmatig verdeeld in het heelal. Het gedraagt zich alsof het een negatieve zwaartekracht uitoefent.

Bronnen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_energie http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_materie

Mijn uitleg is misschien simpel, en onvolledig, maar in grote lijn legt het de herkomst van de 2 uit zoals gevraagd. Jouw uitleg wordt veel te gedetailleerd, is daardoor misschien wel juister, maar dat maakt mijn uitleg niet fout.

Berichten: 254

Re: Donkere materie

Het was misschien inderdaad een beetje kort door de bocht. Mijn excuses.

Reageer