Vectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Vectoren

Chann, gefeliciteerd !!

Deze topic is door de gebruikers van Wetenschapsforum genomineerd als



Okee, ik zit weer met iets wat ik niet snap.

Inmiddels overgegaan op ander wiskundevak, 't gaat hier nu om (o.a.) vectoren.

Gegeven zijn de vectoren:
\(a=\left( \begin{array}{c} 0 \\ 1 \\ -1 \end{array} \right)\)
,
\( b=\left( \begin{array}{c} -1 \\ 1 \\ 2 \end{array} \right)\)
en
\( c=\left( \begin{array}{c} -1 \\ 0 \\ -1 \end{array} \right)\)
Opgave

a. Bepaal een vectorvoorstelling (in coördinaten) van het vlak V door A, B en C.

b. Bepaal een vectorvoorstelling (in coördinaten) van de lijn o door C en evenwijdig aan 2b-c.

c. Bereken de vector r van het snijpunt R van o met het vlak V.

Uitwerking

a. Steunvector a, richtingsvectoren b-a en c-a geeft:
\(x=a+\lambda (b-a) + \mu (c-a) = \left( \begin{array}{c} 0 \\ 1 \\ -1 \end{array} \right) + \lambda \left( \begin{array}{c} -1 \\ 0 \\ 3 \end{array} \right) + \mu \left( \begin{array}{c} -1 \\ -1 \\ 0 \end{array} \right)\)
b. Steunvector c, richtinsvector 2b-c geeft:
\(x= c + \lambda (2b-c) = \left( \begin{array}{c} -1 \\ 0 \\ -1 \end{array} \right) + \lambda \left( \begin{array}{c} -1 \\ 2 \\ 5 \end{array} \right)\)
c.Uitkomsten van a en b aan elkaar gelijk stellen. Dit geeft:
\( \left( \begin{array}{c} 0 \\ 1 \\ -1 \end{array} \right) + \lambda \left( \begin{array}{c} -1 \\ 0 \\ 3 \end{array} \right) + \mu \left( \begin{array}{c} -1 \\ -1 \\ 0 \end{array} \right) = \left( \begin{array}{c} -1 \\ 0 \\ -1 \end{array} \right) + \lambda \left( \begin{array}{c} -1 \\ 2 \\ 5 \end{array} \right)\)
Hier gaat het volgens mij fout en dit was ook waarom ik in eerste instantie dit topic opende; als je vervolgens
\(\lambda\)
naar links haalt en de vectorvoorstelling zonder onbekende ervoor naar rechts, moet je de vergelijkingen van de verschillende rijen onder elkaar zetten en dat uiteindelijk dmv eliminatie/substitutie omzetten tot een echelonvorm. Echter, als je dit doet (alleen al de drie vergelijkingen onder elkaar zetten), komt er uiteindelijk in de laatste rij x3 te staan:
\(-2 \lambda + 0 \mu = 0\)
Oftewel,
\(\lambda\)
= 0, dat kan volgens mij niet?

Toen bedacht ik me, misschien dat het wel niet klopt dat ik in beide formules
\(\lambda\)
heb staan, dat hoeft natuurlijk niet hetzelfde getal te zijn! Dus
\(\lambda\)
van de vectorvoorstelling van lijn o maar vervangen door ;) . Als ik dan vervolgens alles tot echelonvorm uitwerk, krijg ik:
\(\lambda = 2.5\)
,
\(\mu=-2\)
en
\(\chi=-1.5\)
Dit leek me sowieso al onlogisch en hier komt ook niet het antwoord uit wat in m'n boek staat.

Echter... nu ik dit aan het typen ben en nog eens naar het antwoord kijk, valt me ineens op: als ik niet
\(\lambda\)
vervang door :P maar gewoon aanneem dat
\(\lambda=0\)
zoals de vergelijking aangeeft, dan kom ik uit op een antwoord
\(r = c + 0\cdot (2b-c)=c=\left( \begin{array}{c} -1 \\ 0 \\ -1 \end{array} \right)\)
..... en dat is ook het antwoord wat in m'n boek staat!



Heb ik nu alles voor niets uitgetypt en is het eerste wat ik deed dus toch gewoon goed? Kan
\(\lambda\)
dus gewoon 0 zijn, en zijn de coördinaten van r dus gewoon die van c? ;) [/b]

Groetjes, Chantal

Berichten: 225

Re: Vectoren

Toen bedacht ik me, misschien dat het wel niet klopt dat ik in beide formules
\(\lambda\)
heb staan, dat hoeft natuurlijk niet hetzelfde getal te zijn! Dus
\(\lambda\)
van de vectorvoorstelling van lijn o maar vervangen door ;) .
Dat is de goede algebraische aanpak, je krijgt zo 3 lineaire vergelijkingen met 3 onbekenden, met waarschijnlijk 1 oplossing. Je moet inderdaad de
\(\lambda\)
van vraag a) en b) niet gelijkstellen.

Dat het antwoord op vraag c vector c is, is niet zo raar, als je een schets maakt; je hebt een vlak dat door 3 punten gaat A, B en C en een lijn die door C gaat. Het snijpunt zal dan wel C zijn (als de lijn niet in het vlak ligt).

Zomaar beide
\(\lambda\)
's gelijk 0 stellen werkt misschien, maar waarom ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vectoren

Als je lambda en mu voor het vlak kiest moet je voor de lijn natuurlijk(!) niet weer lambda kiezen. Kies dus bv rho.

Hier moet je goed over nadenken want dat is een fundamentele fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Vectoren

Lucas N schreef:Dat is de goede algebraische aanpak, je krijgt zo 3 lineaire vergelijkingen met 3 onbekenden, met waarschijnlijk 1 oplossing. Je moet inderdaad de
\(\lambda\)
Als je lambda en mu voor het vlak kiest moet je voor de lijn natuurlijk(!) niet weer lambda kiezen. Kies dus bv rho.

Hier moet je goed over nadenken want dat is een fundamentele fout.
Eigenlijk is dat inderdaad heel logisch, maar ik was in de war hiermee omdat bij het antwoord op a en b allebei lambda gebruikt wordt in m'n boek, terwijl er bij het antwoord op c niks staat uitgewerkt (het uiteindelijk antwoord is het enige wat er staat).

Ook was ik eerst in de war met het feit dat lambda = 0, want in het begin van dit hoofdstuk heb ik juist geleerd dat wanneer een onbekende in een lineair lijnstelsel gelijkgesteld wordt aan 0, dan is het een strijdig stelsel en is er dus geen oplossing. Dit is hier natuurlijk niet zo, want de onbekenden zijn juist onderdeel van een andere vergelijking.

Of hoe ik het ook allemaal moet verwoorden..... ik denk dat ik zo wel duidelijk ben in wat ik bedoel. ;)

Reageer