Springen naar inhoud

Heterogeen , homogeen of collo´daal mensel

• Log in om te kunnen reageren

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 19:02

Bij een aantal stoffen is het me niet duidelijk of het om een heterogeen, homogeen of collo´daal mengsel gaat.
Hoe kan je het nu weten als je geen gebruik kan maken van een microscoop. Moet ik dit gewoon memoriseren of is er geen hulpmiddeltje voor?

vb. een emulsie zoals vinaigrettesaus (olie in azijn) /
olie in water (geschud)/
olie in water niet geschud /
mayonaise/
saus /

bloedplasma staat in mijn cursus bij collo´daal mengsel en bloedcellen in het plasma bij heterogeen mengsel??

Alvast bedankt voor het antwoord!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45311 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 20:28

Heb je al wat aan deze definities?:

http://nl.wikipedia....iteit_(mengsel)
http://nl.wikipedia....AFdale_mengsels
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 20:31

Bij een homogeen mengsel zijn twee stoffen perfect met elkaar gemengd zodat ze zelfs met een microscoop niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Bijv. water + alcohol.

Bij een collo´daal mengsel daarentegen zijn heel kleine partikels in een andere fase opgelost. Een voorbeeld hiervan is rook, je hebt de kleine roet stukjes die zijn opgelost in de lucht.
Een collo´de is eigenlijk een heterogeen mengsel waarvan de verschillende bestanddelen moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn, het ziet er echter uit als een homogeen mengsel.

Een voorbeeld van een heterogeen mengsel is zand in water

bloedplasma staat in mijn cursus bij collo´daal mengsel

Bloedplasma bestaat voornamelijk uit water, enkele eiwitten wat vetten en nog wat ionen. Dit zijn allemaal kleine moleculen die opgelost zijn in een enorme hoeveelheid water.

en bloedcellen in het plasma bij heterogeen mengsel??

Cellen zijn alweer een stukje groter dan bijv. een eiwit, je kan ze gemakkelijk onder de microscoop bekijken.
Bloedcellen en bloedplasma zijn dus twee duidelijk te onderscheiden onderdelen en men spreekt dan ook over een heterogeen mengsel.

Kan je nu zelf eens proberen met jouw voorbeelden?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 21:24

Dank je voor je antwoord!!

Rook waarbij vaste deeltjes verdeeld worden in een gas (zoals roet )staat in mijn cursus enkel bij heterogeen en niet bij collo´daal mengsel??

Mayonaise en saus zijn denk ik collo´dale mengsels.
olie in azijn . heterogeen mengsel
olie in water (niet geschud) heterogeen mengsel
olie in water geschud collo´daal mengsel ( de deeltjes zijn dan toch nog kleiner door het schudden??)

Waarom is spuitwater in een dichte fles een homogeen en in een open fles een heterogeen mengsel?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 augustus 2011 - 21:44

Mayonaise en saus zijn denk ik collo´dale mengsels.
olie in azijn . heterogeen mengsel
olie in water (niet geschud) heterogeen mengsel
olie in water geschud collo´daal mengsel ( de deeltjes zijn dan toch nog kleiner door het schudden??)

Allemaal correct!

Rook waarbij vaste deeltjes verdeeld worden in een gas (zoals roet )staat in mijn cursus enkel bij heterogeen en niet bij collo´daal mengsel??

Hierover valt te discussiŰren, het is een beetje afhankelijk hoe groot de roetstukjes zijn. Een collo´daal mengsel is een heterogeen mengsel met partikels tussen de 1 en 1000nm (zie link Jan van de Velde).
Ik denk echter dat je het toch als collo´daal mengsel mag omschrijven.

Waarom is spuitwater in een dichte fles een homogeen en in een open fles een heterogeen mengsel?

Koolzuurgas zit in een gesloten fles gevangen onder de vorm H2CO3, wanneer de fles opengaat valt dit uiteen in H2O en CO2.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2011 - 09:21

Spuitwater in een fles is dat dan geen samengestelde zuivere stof? H2CO3 is toch een molecuul dat opgebouwd is uit 3 soorten atomen?

Een flesje met een geneeskundig drankje moet je vaak schudden voor gebruik omdat de twee componenten niet meer met elkaar gemengd zijn. Is deze emulsie dan een heterogeen mengsel? En als het mengsel dan geschud is , is het een collo´daal mengsel?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2011 - 15:20

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2011 - 16:54

Oeps, ik was dit even uit het oog verloren.
[quote name='katje' post='682203' date='5 August 2011, 10:21']Spuitwater in een fles is dat dan geen samengestelde zuivere stof? H2CO3 is toch een molecuul dat opgebouwd is uit 3 soorten atomen?[/quote]
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt, waarom zou H2CO3 geen Bericht bekijken
Een flesje met een geneeskundig drankje moet je vaak schudden voor gebruik omdat de twee componenten niet meer met elkaar gemengd zijn. Is deze emulsie dan een heterogeen mengsel? En als het mengsel dan geschud is , is het een collo´daal mengsel?[/quote]
Inderdaad

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures