Heterogeen , homogeen of colloïdaal mensel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Heterogeen , homogeen of collo

Bij een aantal stoffen is het me niet duidelijk of het om een heterogeen, homogeen of colloïdaal mengsel gaat.

Hoe kan je het nu weten als je geen gebruik kan maken van een microscoop. Moet ik dit gewoon memoriseren of is er geen hulpmiddeltje voor?



vb. een emulsie zoals vinaigrettesaus (olie in azijn) /

olie in water (geschud)/

olie in water niet geschud /

mayonaise/

saus /

bloedplasma staat in mijn cursus bij colloïdaal mengsel en bloedcellen in het plasma bij heterogeen mengsel??



Alvast bedankt voor het antwoord!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Heterogeen , homogeen of collo

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Heterogeen , homogeen of collo

Bij een homogeen mengsel zijn twee stoffen perfect met elkaar gemengd zodat ze zelfs met een microscoop niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Bijv. water + alcohol.

Bij een colloïdaal mengsel daarentegen zijn heel kleine partikels in een andere fase opgelost. Een voorbeeld hiervan is rook, je hebt de kleine roet stukjes die zijn opgelost in de lucht.

Een colloïde is eigenlijk een heterogeen mengsel waarvan de verschillende bestanddelen moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn, het ziet er echter uit als een homogeen mengsel.

Een voorbeeld van een heterogeen mengsel is zand in water
bloedplasma staat in mijn cursus bij colloïdaal mengsel
Bloedplasma bestaat voornamelijk uit water, enkele eiwitten wat vetten en nog wat ionen. Dit zijn allemaal kleine moleculen die opgelost zijn in een enorme hoeveelheid water.
en bloedcellen in het plasma bij heterogeen mengsel??
Cellen zijn alweer een stukje groter dan bijv. een eiwit, je kan ze gemakkelijk onder de microscoop bekijken.

Bloedcellen en bloedplasma zijn dus twee duidelijk te onderscheiden onderdelen en men spreekt dan ook over een heterogeen mengsel.

Kan je nu zelf eens proberen met jouw voorbeelden?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Heterogeen , homogeen of collo

Dank je voor je antwoord!!

Rook waarbij vaste deeltjes verdeeld worden in een gas (zoals roet )staat in mijn cursus enkel bij heterogeen en niet bij colloïdaal mengsel??

Mayonaise en saus zijn denk ik colloïdale mengsels.

olie in azijn . heterogeen mengsel

olie in water (niet geschud) heterogeen mengsel

olie in water geschud colloïdaal mengsel ( de deeltjes zijn dan toch nog kleiner door het schudden??)

Waarom is spuitwater in een dichte fles een homogeen en in een open fles een heterogeen mengsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Heterogeen , homogeen of collo

katje schreef:Mayonaise en saus zijn denk ik colloïdale mengsels.

olie in azijn . heterogeen mengsel

olie in water (niet geschud) heterogeen mengsel

olie in water geschud colloïdaal mengsel ( de deeltjes zijn dan toch nog kleiner door het schudden??)
Allemaal correct!
Rook waarbij vaste deeltjes verdeeld worden in een gas (zoals roet )staat in mijn cursus enkel bij heterogeen en niet bij colloïdaal mengsel??
Hierover valt te discussiëren, het is een beetje afhankelijk hoe groot de roetstukjes zijn. Een colloïdaal mengsel is een heterogeen mengsel met partikels tussen de 1 en 1000nm (zie link Jan van de Velde).

Ik denk echter dat je het toch als colloïdaal mengsel mag omschrijven.
Waarom is spuitwater in een dichte fles een homogeen en in een open fles een heterogeen mengsel?
Koolzuurgas zit in een gesloten fles gevangen onder de vorm H2CO3, wanneer de fles opengaat valt dit uiteen in H2O en CO2.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Heterogeen , homogeen of collo

Spuitwater in een fles is dat dan geen samengestelde zuivere stof? H2CO3 is toch een molecuul dat opgebouwd is uit 3 soorten atomen?

Een flesje met een geneeskundig drankje moet je vaak schudden voor gebruik omdat de twee componenten niet meer met elkaar gemengd zijn. Is deze emulsie dan een heterogeen mengsel? En als het mengsel dan geschud is , is het een colloïdaal mengsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Heterogeen , homogeen of collo

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Heterogeen , homogeen of collo

Oeps, ik was dit even uit het oog verloren.
Spuitwater in een fles is dat dan geen samengestelde zuivere stof? H2CO3 is toch een molecuul dat opgebouwd is uit 3 soorten atomen?
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt, waarom zou H2CO3 geen
Een flesje met een geneeskundig drankje moet je vaak schudden voor gebruik omdat de twee componenten niet meer met elkaar gemengd zijn. Is deze emulsie dan een heterogeen mengsel? En als het mengsel dan geschud is , is het een colloïdaal mengsel?
Inderdaad
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer