Springen naar inhoud

Hoe maken ze een wolfraamfreesje?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 18:17

Ik heb een Dremel en een van de assesoires daarvan is een stiftje gemaakt van WIDEA (wolfraamcarbide, ik vroeg dus wolfraamfreesje maar eigenlijk is het een wideafreesje), het is een uiterst hard metalen pennetje met over de helft van de lengte allemaal van die driehoekige kartels, ook op de punt zitten van die driehoekige kartels. Hiermee kan ik tegels en glas mee snijden of in glas boren, zo hard is dat. Het is net zo hard als de kop van een steenboor ( ook widea), zo hard dat het zelfs met een slijpsteen er bijna niet door te komen is, dus dat zegt al genoeg.
Nu vraag ik mij af, hoe krijgen ze al die karteltjes in zo'n frees als die zo hard is? Het is niet gesinterd, want dan zaten er op zo'n freesje allemaal korreltjes van ongelijke grootte. Alle karteltjes hebben dezelfde vorm en afmeting, dus lijkt mij het een heel werk om dat te maken. Maar de vraag is hoe?
Trouwens zo'n freesje is best nogal prijzig, je betaalt toch al gauw zo'n 17 euro nogwat bij een doe-het-zelf-winkel (bijv. GAMMA of Formido) voor zo'n stiftje van slechts 4mm dik en 75mm lang.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

wim600008149

    wim600008149


  • >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 19:19

hoe krijgen ze al die karteltjes in zo'n frees als die zo hard is?


...met iets dat nog harder is... diamand bijvoorbeeld... :wink:

#3

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 09:09

De wolframcarbiden worden ingebed in kobalt door een sinterproces. Kobalt doet dienst als bindmiddel dat de harde carbiden bij elkaar houdt. Door het sinteren heeft de frees haar uiteindelijke vorm en moet praktisch niet nabewerkt worden.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

#4

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 17:37

De wolframcarbiden worden ingebed in kobalt door een sinterproces. Kobalt doet dienst als bindmiddel dat de harde carbiden bij elkaar houdt. Door het sinteren heeft de frees haar uiteindelijke vorm en moet praktisch niet nabewerkt worden.



Ja maar, bij sinteren krijg je korreltjes van ongelijke grootte. En zo'n "tegelfreesje" van de Dremel daar zijn de kartels net als kleine tandjes van allemaal dezelfde grootte op precies dezelfde afstanden van elkaar. Ik denk heel eerlijk gezegd ook dat ze met diamant die kartels erin snijden, zoals wim600008149 zegt, maar dat lijkt mij wel een tijdrovend proces, tenzij het allemaal computer gestuurd wordt.

#5

wim600008149

    wim600008149


  • >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 18:16

Ik denk dat we beide gelijk hebben. Na het sinteren volgt evt nog een nabewerking met diamandfrees. Dat zijn zonder twijfel CNC frezen (= computergestuurd), wil je enige produktiviteit behalen. Persoonlijk hou ik niet van CNC toestanden, want dat heeft geen charme, maar om meerdere identieke stukken te bekomen is dat natuurlijk een must.

Bats, zet hier es een foto van het freesje waarover je spreekt, indien je dat voorhanden hebt (misschien op de website van Dremel).

#6

Animus

    Animus


  • >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 18:54

Laser denk ik?

#7

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2005 - 12:38

Ik denk dat we beide gelijk hebben.  Na het sinteren volgt evt nog een nabewerking met diamandfrees. Dat zijn zonder twijfel CNC frezen (= computergestuurd), wil je enige produktiviteit behalen.  Persoonlijk hou ik niet van CNC toestanden, want dat heeft geen charme, maar om meerdere identieke stukken te bekomen is dat natuurlijk een must.

Bats, zet hier es een foto van het freesje waarover je spreekt, indien je dat voorhanden hebt (misschien op de website van Dremel).


Ik kan je helaas niet een foto laten zien, maar ik kan je wel naar de site van dremel verwijzen.
Kijk maar op: http://www.dremeleur...147&prod_id=192

Daar staat de foto erbij, van de tegelfrees die ik bedoel.

#8

wim600008149

    wim600008149


  • >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2005 - 13:11

Het hard maken lijkt me het meest logisch door sinteren, zoals Kris zei, maar daarna hebben ze er volgens mij de kartelingen toch nog ingefreesd. Ik zie niet in hoe ze anders hiertoe zouden kunnen komen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures