Springen naar inhoud

Instinct

• Log in om te kunnen reageren

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2011 - 01:09

Iedereen kent het wel... zo'n vaag gevoel dat er iets niet klopt... je ziet het altijd bij van die detectives... het onderzoek lijkt gesloten en we hebben de badguy... maar toch knaagt er iets. Ik heb het hier dus niet over instinct in het algemeen, maar over dat specifieke 'er klopt iets niet' terwijl je eigenlijk geen rede hebt om te twijfelen. Mijn vraag is of hier één speciefiek stukje hersen is aan te wijzen dat een signaal afgeeft wanneer je dit ervaart. En zijn er ook aandoeningen bekend dat mensen vrijwel constant dit gevoel hebben zonder paranoia te zijn? Het lijkt zo willekeurig op te treden, of zijn er factoren die dit gevoel sterk beïnvloeden? Ow en bijna vergeten, wat is het biologische nut van zo'n gevoel?

Veranderd door Alkartus, 06 augustus 2011 - 01:10

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 06 augustus 2011 - 13:05

Heb ik ook wel eens. Ik denk dat het daardoor komt dat een groot deel van de informatieverwerking die binnen ons lijf (inclusief brein) plaats vindt niet bewust wordt. Problemen en zorgen die net op de bewustzijnsdrempel blijven steken, kunnen het bedoelde gevoel opleveren.

Dat is althans hoe ik het mij voorstel - ik heb er geen onderzoek naar gedaan...

Alkartus

Alkartus

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2011 - 12:58

Jij ziet het dus meer als een psychologisch verschijnsel?

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 08 augustus 2011 - 14:17

Jij ziet het dus meer als een psychologisch verschijnsel?

Inderdaad.

AronKamp

AronKamp

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2011 - 15:31

Ik ben geen bioloog, maar als dat gevoel klopt is er natuurlijk altijd een evolutionair voordeel. Maar of dit gevoel ook echt altijd klopt is maar de vraag, het kan zijn dat je omdat je zelf weet dat er losse eindjes zijn, of door vreemde dingen een vreemd gevoel krijgt. Wat ook goed kan zijn is dat je het vaak hebt, en dat je het alleen goed onthoud als het blijkt te kloppen.

Is een vreemd verschijnsel, maar ik heb het eerlijk gezegd niet zo vaak en dan is het minstens zo vaak niet waar als wel.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2011 - 22:32

Doet me denken aan de somatic marker hypothese van Damasio, waarin aangegeven wordt dat onze emoties (= wat we lijfelijk voelen) sneller 'op de hoogte zijn' van allerlei prikkels dan we dat zijn met ons bewust verstand.
En in feite is dit niet zo verwonderlijk: we krijgen veel meer informatie binnen die we ev. deels verwerken met ons onbewuste dan de prikkels die we verwerken en waar we ons bewust van worden. De capaciteit van ons onbewuste voor die (beperkte) informatieverwerking is veel groter dan de capaciteit van onze bewuste om aan informatieverwerking te doen. Ons laten leiden door ons 'onbewuste' zou zelfs (in sommige gevallen) een betere leidraad zijn om beslissingen te nemen dan dat we ons baseren op onze (bewuste) cognities, op voorwaarde natuurlijk dat we in staat zijn die onbewuste info toch toe te laten in ons bewuste. De hersenregio die belangrijk is voor die somatic marker hypothese zou de ventromediale prefrontale cortex zijn. Damasio beschreef enkele mooie experimenten van het belang van die somatische markers bij het nemen van beslissingen.

Iets gelijkaardigs kan je terugvinden bij Dijksterhuis die heel wat onderzoek verricht over 'ons onbewuste', vooral terug in het kader van het nemen van beslissingen. In z'n experimenten komt hij ook tot de vaststelling dat proefpersonen die goed op de hoogte werden gesteld van veel correcte info (maar teveel info om die cognitief nog mooi op een rijtje te kunnen zetten) & nadien een keuze maken op basis van hun onbewuste daar meer tevreden over zijn dan mensen die beslissen op basis van het cognitief proberen de info op een rijtje te zetten. Dus als ze die verkregen info laten rusten en 'het onbewuste' de informatie te laten verwerken levert tevredener beslissingen (en zelfs objectief betere beslissingen) in tegenstelling met mensen die direct beslissen (op hun buikgevoel af) of mensen die alle info cognitief mooi proberen af te wegen.

En nog meer psychologisch bekeken, doet het me eveneens denken aan de 'felt sense' (Gendlin, gebruikt bij een techniek die focussen wordt genoemd), een lijfelijke gevoelde 'emotie' (al is het eigenlijk geen emotie) die kan worden opgewekt als je er 'ruimte' voor maakt. Die felt sense kan je op dat moment ahw. nog niet verwoorden, het ligt nog teveel op het lijfelijk gevoelde. Geleidelijk aan kan je wel woorden geven aan wat het betekent, door er op een bepaalde manier bij stil te staan.

Dido

Veranderd door Dido, 14 augustus 2011 - 22:43

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures