Leven op aarde.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 62

Leven op aarde.

Hallo ,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds enkele jaren als hobby naast mijn werk bezig met het ontrafelen van ons bestaan,de sterren ,het universum etc.

Laatst een discussie met iemand over het ontstaan van leven op de aarde.

Mijn standpunt is dat het leven is onstaan uit chemische verbindingen die in loop der tijd verder ontwikkelen en uiteindelijk de overgang maken naar biologisch leven.

Nodig voor deze ontwikkeling zijn naar mijn weten aminozuren.

Deze aminozuren waren al aanwezig op aarde tijdens de vorming van de zeeen en continentale platen.

De aminozuren waren nog niet ver genoeg ontwikkeld , ze hadden daar nog iets voor nodig.

Er zijn wetenschappers die vermoeden dat de aminozuren afkomstig van kometen voor die verdere ontwikkeling gezorgd hebben.

En dus zeggen dat het leven afkomstig is van buitenaf de aarde.

Ik vermoed dat na de afkoeling van de aarde en de vorming van de atmosfeer de elektrische stroom van onweer de chemische structuur veranderd zodanig dat het nu wel mogelijk is zichzelf te evoluren tot complexere chemische verbindingen waaruit uiteindelijk leven is ontstaan.

Ik zou hier graag meer over willen weten en uiteraard ieders mening welkom,

groeten,

Hiddo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Leven op aarde.

Verplaatst naar Biologie
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 199

Re: Leven op aarde.

Jij vermoedt dat allemaal? ;) Of heb je het ergens gezien of gelezen en vind je het een uitstekende verklaring? Jouw verhaal kun je samenvatten met één woord: oersoep. Het is alleen nog de vraag of dit proces op aarde, mars of allebei heeft plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Leven op aarde.

Nee ik heb dit uiteraard gelezen.

Ik heb meerder theorieen gelezen en deze vind ik persoonlijk het meest logische voor het ontstaan van leven.

De grootste groep wetenschappers staan achter deze theorie.

In 1953 maakte de Amerikaan Stanley Miller de oeratmosfeer na in een laboratorium en liet vervolgens elektrische vonken overspringen in het gasmengsel. Na enige tijd bleken aminozuren te zijn ontstaan. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en dus ook van het leven.

Een punt van discussie was dat de kometen/asteroiden de aminozuren naar aarde gebracht zouden hebben.

En dus het leven van buiten aarde komt.

De elektrische vonken die dus aminozuren mogelijk maakt zijn naar mijn idee bliksem/elektrische lading in de atmosfeer.

Daarmee maakt de theorie dat de kometen/asteroiden het leven brengen niet aannemelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Leven op aarde.

Het probleem bij het experiment van Miller is dat zijn aanname over de samenstelling van de oeratmosfeer waarschijnlijk niet correct was. De mogelijkheid dat kometen de bron van aminozuren zijn is in zoverre een mogelijkheid aangezien deze bij analyse ook daadwerkelijk aminozuren blijken te bevatten. Dit zou verklaard kunnen worden door grote temperatuur fluctuaties die er voor zorgen dat bepaalde reacties waarschijnlijker verlopen dan anderen.

Dit is echter nog steeds een grote stap verwijderd van de eerste vormen van leven.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Leven op aarde.

Hoezo niet correct?

Het onderzoek is toch een feit.

Elektrische stroom door een gasmengsel waaruit aminozuren ontstaan.

Aminozuren zijn dan door een aards verschijnsel onstaan op aarde.

De kometen hebben eveneens aminozuren naar aarde gebracht.

Denkend aan bv asteroide met water waar zich aminozuren in bevinden.

Deze aminozuren zullen uit hetzelfde materiaal bestaan als die zuren die zich op aarde hebben ontwikkeld.

Ik wil alleen aangeven dat kometen/asteroides niet van essentieel belang zijn voor het vormen van leven op aarde.

Moeder aarde had dit zonder inslagen ook voor elkaar gekregen.

Daarom is de term kometen zijn de dragers van het leven fout.

Correct me if i`m wrong.

Gr

HIddo

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Leven op aarde.

Zoals ik al zei, de aannames die Miller heeft gedaan ten aanzien van de samenstelling van de oeratmosfeer zijn onjuist. Misschien is het handig om je een beetje in de basele relevante literatuur te verdiepen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Leven op aarde.

Stukjes tekst uit wikipedia

(een informatiebron ervanuitgaande deze niet partijdig is).

Voor het vormen van deze organische moleculen moet de vroegere atmosfeer van de Aarde een reducerend karakter gehad hebben. Recent onderzoek wijst uit dat de vroegere atmosfeer noch reducerend noch oxiderend was. De theorie van Miller is hiermee achterhaald. De samenstelling van de oeratmosfeer blijkt anders geweest te zijn dan in het experiment werd aangenomen en bestond waarschijnlijk vooral uit stikstofgas en koolstofdioxide

Toch blijf ik van mening dat het begin van leven hier op aarde is ontstaan .

De laatste zinnen geeft mij stof tot nadenken.

Maar het is wel nog steeds aannemelijk dat er bepaalde "pakketjes" atmosfeer een reducerend karakter hadden, bijvoorbeeld in de nabijheid van de vulkanische openingen. Een tweede hypothese is dat de abiotische synthese van deze molecules heeft plaatsgevonden onder water, in de nabijheid van onderwatervulkanen, of diepzeeschoorsteenkanalen (hier was tevens veel zwavel en ijzer aanwezig, wat vandaag nog steeds bij veel organismen gebruikt wordt voor de ATP-synthese).

Dus kometen en asteroiden zijn geen brengers van het leven.

Groeten

Hiddo

Berichten: 1.816

Re: Leven op aarde.

Beste Hiddo

Je spreekt jezelf nogal tegen



Quote:

Een punt van discussie was dat de kometen/asteroiden de aminozuren naar aarde gebracht zouden hebben.

En dus het leven van buiten aarde komt.

Later zeg je dat het leven op aarde is ontstaan.

Leven is een gecompliceerd iets waar nog veel over nagedacht moet worden. Waar de bouwstenen vandaan komen is ietwat duister en de verdere opbouw ook.

Zal me een zorg zijn waar de stenen van mijn huis gebakken zijn. Het is hier gebouwd en komt dus van hier. En dat is met de bouwstenen van het leven ook. Punt is waar het zich heeft ontwikkeld tot dat wat we leven noemen.

Misschien kun je het zien als zoiets als zaadjes die in de juiste omgeving tot bloei ( leven) komen. Maar van aminozuur tot leven is een lange en gecompliceerde weg.

Er zijn op aarde genoeg periodes geweest dat er geen aminozuren (mogelijk) waren en de aaname dat die later (weer) op aarde terecht gekomen zijn is zeer aannemelijk. En aminozuren hebben door hun zuur/base karakter nu eenmaal de eigenschap om te kunnen combineren en daarmee tot zeer complexe molekulen uit te groeien en misschien tot zelfstandig leven te leiden.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Leven op aarde.

Hoi Thionyl,

Ik spreek mij niet tegen .

De discussie was met iemand die aanneemt dat het leven van buitenaf de aarde komt d.mv aminozuren op kometen/asteroiden.

Ik vind het aannemelijker dat het leven gewoon hier op aarde is onstaan.

(zonder hulp van eventuele noodzakelijke zuren/stoffen in een komeet die dit naar aarde brengt).

Inderdaad van aminozuur naar biologische cellen is een enorme stap!

Het gaat alleen om het idee dat de aarde in het begin afhankelijk moet zijn geweest van kometen om hier aminozuren te brengen.

Daar kan ik gewoon niet achter staan.

Berichten: 199

Re: Leven op aarde.

Hiddo schreef:Ik wil alleen aangeven dat kometen/asteroides niet van essentieel belang zijn voor het vormen van leven op aarde.

Moeder aarde had dit zonder inslagen ook voor elkaar gekregen.

Daarom is de term kometen zijn de dragers van het leven fout.
Het feit dat moeder aarde het ook zelf kan betekent niet per se dat de andere optie fout is. Het kan een combinatie zijn geweest. Het is zelfs mogelijk dat die kometen het leven al brachten voordat moeder het zelf voor elkaar had.

Als ergens de grond nat is doordat er een beekje overstroomd is, betekent dat niet dat het niet geregend heeft.

Berichten: 1.816

Re: Leven op aarde.

Ok, dus jij bent van mening dat de aminozuren op aarde zijn gemaakt cq ontstaan. Deze link is dan wel aardig om effe te lezen.

http://www.kennislink.nl/publicaties/amino...ruimte-gedraaid

Er zijn wel de nodige experimenten geweest die uit de "oersoep" van oa methaan, stikstof en water enz. mbv bliksem de nodige levensbouwstenen opleverden, maar echt veel verder kwam dat nooit. Het eerste probleem is dan dat alleen de linksdraaiende versie de levensbouwsteen is en die experimenten, zo uit m'n hoofd, beide opleverden. In de link staat een mogelijke verklaring.

Daarnaast moeten de aminozuren gaan polymeriseren tot ketens (peptiden) en dat doen ze niet uit zich zelf. Er zijn onderzoekingen geweest dat dat wel kan bij zeer lage temperaturen en in dunne capilaire kanaaltjes in bijv een komeet. NWT had daar een mooi artikel over. Heb helaas geen link ervan.

Maar dan nog ben je er niet, er is oa ook fosfaat en suiker(s) nodig en die zitten niet in kometen, voor zover ik weet.

Mijn idee is dat de combinatie van kometen en aarde, de juiste omstandigheden waren om tot een vorm van leven te komen. Het blijft een intrigerende vraag.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Leven op aarde.

Ik heb het artikel gelezen.

Mooi artikel.

Je hebt het over dunne capilaire kanaaltjes in kometen die als broedkamers zouden kunnen dienen voor aminozuren.

Deze zelfde dunne capilaire kanaaltjes kunnen zich ook bevinden bij diepzeeschoorsteenkanalen op aarde.

Ik heb dit trouwens nog niet opgezocht maar ga dit zeker later nog eens naar boven halen.

Het is en blijft nog een raadsel.

Toch blijf ik met een idee achter.

De ruimte is een minder stabiele omgeving voor stoffen om over loop der tijd zich te ontwikkelen.

Ik denk dat hier op aarde met een veel stabielere omgeving(denkend aan onder water op aarde) het proces sneller zal gaan.

Ik weet niet in hoever een aminozuur moet zijn om zich te kunnen ontwikkelen naar meer complexere chemische stoffen en daarmee uiteindelijk de bouwstenen des levens zal gaan vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Leven op aarde.

Ik heb nog iets gevonden.

De theorie van miller is achterhaald vanwege het feit dat de atmosfeer 4 of 3,5 miljard jaar gelden uit hele andere gassen bestond als toen het experiment uitgevoerd werd.

Onderzoekers willen nu het experiment overdoen in de ruimte.

een wolk interstellaire materie worden nagemaakt. In deze kunstmatige gaswolk zitten siliciumbrokjes die erg lijken op de stofjes die in werkelijkheid in de ruimte voorkomen. De onderzoekers zullen de gaswolk flink laten afkoelen om de extreem koude omstandigheden in de ruimte na te bootsen. Omdat processen in de ruimte meestal vele duizenden jaren duren, kiezen de ontwikkelaars van het ruimte-experiment ervoor om vonken door de gaswolk heen te schieten. Zo komt de reactie sneller op gang en zijn de resultaten beter zichtbaar. Doordat er in de ruimte geen zwaartekracht is, verwachten wetenschappers dat chemische reacties daar een beetje anders verlopen dan hier op aarde. Het resultaat van dit experiment wordt dus spannend!

Science Center NEMO de tentoonstelling 'Zoeken naar leven'

Berichten: 186

Re: Leven op aarde.

Waarschijnlijk is de term voor jouw vraag 'abiogenese'

effe googlen.

Reageer