X-y evenwichtsdiagram benzeen/tolueen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

X-y evenwichtsdiagram benzeen/tolueen

Ik heb een examenvraag gekregen waarbij ik vast zit, het is mss een stomme vraag maar ik weet gewoon niet hoe ik er moet aan beginnen:

De volaliteit voor benzeen-tolueen-mengsels is bij 1 atmosfeer 2,46 (met benzeen als vluchtigste component). Er wordt gevraagd om het evenwichtsdiagram te tekenen. Met evenwichtsdiagram wordt bedoeld een grafiek waarbij de molfractie van de component in gasvorm uitstaat tegenover de molfractie van de component in vloeistof.

Dit hoort bij het hoofdstuk destillatie rectificatie. Deze vraag zou niet moeilijk mogen zijn maar toch zit ik vast.

Hopelijk kunnen jullie me helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: X-y evenwichtsdiagram benzeen/tolueen

Dit topic heeft niets met anorganische scheikunde van doen.

De topictitel is ook niet erg toepasselijk, x-y evenwichtsdiagram benzeen/tolueen zou een betere titel zijn.

Je zegt, dit is een examenvraag, dus dan moet deze theorie toch in je cursusboek staan?

Of is het in het moderne zoek-het-zelf-maar-uit-onderwijs nu al zo erg dat dit soort elementaire zaken al niet eens meer in boeken staan?

Maar vooruit: volatiliteit (relatieve vluchtigheid) wordt aangeduid met letter α en is voor een binair mengsel zoals benzen/tolueen gedefinieerd als:

α = (yB/xB) / (yT/xT)

Bovendien geldt dat: yB + yT = 1

en: xB + xT = 1

Met wat simpele algebra kun je dan afleiden dat yB = ............ (een functie van xB en α)

y = molfractie in damp , x = molfractie in vloeistof , B = benzeen , T = Tolueen
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: X-y evenwichtsdiagram benzeen/tolueen

O bedankt voor het antwoord, en ik mocht inderdaad wat duidelijker zijn in mijn titel. Het is mijn eerste post, sorry daarvoor.

En bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: X-y evenwichtsdiagram benzeen/tolueen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst. Eveneens heb ik de titel aangepast.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer