Cafeïne

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.746

Cafe

hoort het hier thuis?

ik zal beginnen aan een jaarwerk over caffeïne, wie heeft er tips voor me?, dingen die ik echt niet mag vergeten,...

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cafe

De relatie met de (lichaamseigen) stof adenosine - de receptoren, to be more specific.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Cafe

Ik heb eens een artikel gelezen over een onderzoek waaruit bleek dat cafeïne de werking van insuline tegen gaat. Insuline staat in voor het opnemen van suikers uit het bloed door de spieren. Cafeïne zou dus slecht zijn voor sporters die na een inspanning snel willen kunnen recupereren. Mogelijk ook niet zo gezond voor suikerzieken.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Re: Cafe

weet je nog welk tijdschrift?, zo'n (actuele) dingen staan altijd goed op een werk

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Cafe

Het stond in de wetenschapskatern van Knack of De Standaard. Al een jaar geleden ofzo.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Berichten: 236

Re: Cafe

Iets wat mij interesant lijkt:

Wielrenners mogen niet meer dan 5 bakken koffie drinken of ze kunnen over de caffiene dopinggrens gaan. Hoeveel niet sporters drinken veel meerkoffie :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Cafe

Het aantal bakken koffie die een wielrenner mag drinken ligt veel hoger. Denk maar eens aan die energiedrinks waar veel caffeine in zit. Dan is het quotum makkelijker te overschreiden.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cafe

Maar kom je dan nog door de dopingcontrole heen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2.746

Re: Cafe

daar kan ik het bijvoorbeeld ook over hebben,

sport en caffeinegehalte

invloed op het menselijk lichaam

Berichten: 23

Re: Cafe

Doffer schreef:Iets wat mij interesant lijkt:

Wielrenners mogen niet meer dan 5 bakken koffie drinken of ze kunnen over de caffiene dopinggrens gaan. Hoeveel niet sporters drinken veel meerkoffie   :roll:
Dat klopt bijna helemaal, in de wielersport mag je idd niet teveel caffeine. Maar 5 bakkies koffie is toch egt teveel.

De wielersport houd zich aan de doping regels van het ioc. Het internationaal olympisch (sport) comite.

Dus geld het voor alle olympische sporten + de overige sporten die de zelfde regels gebruiken. (wat gebruikelijk is)

De reden dat de sporters noulijks caffeine mogen is omdat het een maskeermiddel is voor verschillende andere dopingen.

Reageer