Tweespletenexperiment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Tweespletenexperiment

Hi,

Bij het tweespletenexperiment verkrijgt men een  interferentiepartoon van stippen op een achterliggende fotogevoeligeplaat, door fotonen op de spleten af te vuren. De fotonen zetten zich als golven voort, door en achter de openingen.

Mijn vraag is nu de volgende: gaan 'alle' fotonen die afgevuurd worden door de 2 spleten, of kan m'n eventueel rondom de spleten enkel 'inslagen' van fotonen waarnemen, die zich niet verderzetten voorbij de spleten?

Alvast bedankt voor enig antwoord,

groeten,

michel

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Tweespletenexperiment

Hi,

Net nog is zelf gezocht voor een antwoord, en ik veronderstel dat een deel van de fotonen inderdaad gewoon de poortjes missen, en inslaan op het eerste scherm, zoals deze test case een beetje aantoont:

http://www.youtube.com/watch?v=LQpj0FhT9Oc

Als iemand niet akkoord is mag je het gerust laten weten : )

groeten,

michel

Re: Tweespletenexperiment

Een aanvullende vraag (waar ik zelf het antwoord niet op weet) luidt als volgt: maakt het voor het interferentiepatroon uit of de fotonen die naast de spleten "inslaan" geregistreerd worden?

Berichten: 186

Re: Tweespletenexperiment

Inderdaad een merkwaardig verschijnsel. Een foton maar ook een

elektron die ook een voor een een interferentiepatroon opleveren

druist in tegen alle logica.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Tweespletenexperiment

Celtic schreef:Inderdaad een merkwaardig verschijnsel. Een foton maar ook een

elektron die ook een voor een een interferentiepatroon opleveren

druist in tegen alle logica.
Wat ik mezelf wel is afvraag is het volgende, vaak wordt ter vergelijking het afvuren van 'dode' vaste objecten zoals knikkers door de lucht aangehaald, natuurlijk dat die op het reflectie paneel slechts II strepen weergeven. Maar wanneer je nu torpedo's onderwater zou afvuren, zouden die ook niet telkens afgebogen worden door de golven die door de tweede opening komen, met als mogelijk resultaat een interferentiepatroon. Wat ik hiermee bedoel is dat een deeltje zoals een foton eenvoudigweg een golf genererend object kan zijn. Daarom ook m'n eigenlijke vraag of er ook van die spikkeltjes rondom de spleten zijn waargenomen, en wat 'het misterieuze' meer logisch verklaarbaar zou maken. Wiskundig is het natuurlijk eenvoudiger het punt deeltje een golf-funktie te geven, maar zijn er experimentele vaststellingen die het torpedo model uitsluiten? Je zou kunnen zeggen dat er niets sneller dan het licht kan bewegen, maar de golven die een torpedo omringen die gaan toch ook niet sneller dan de torpedo zelf, alhoewel de schroef wel sneller rondjes draait.

Het zijn zo maar enkele bedenkingen ...

groeten,

m.


Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Tweespletenexperiment

Ja.

btw ook even the discussion page gechecked, en daar stond een referentie naar dit vrij recent artikel in Nature:

http://www.nature.com/news/2011/110602/ful...s.2011.344.html
Intriguingly, the trajectories closely match those predicted by an unconventional interpretation of quantum mechanics known as pilot-wave theory, in which each particle has a well-defined trajectory that takes it through one slit while the associated wave passes through both slits. The traditional interpretation of quantum mechanics, known as the Copenhagen interpretation, dismisses the notion of trajectories, and maintains that it is meaningless to ask what value a variable, such as momentum, has if that's not what is being measured.
Het lijkt wel alsof sommigen het mysterie maar al te graag omarmen ;)

Reageer