Sample size berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Sample size berekenen

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de aanvraag van mijn wetenschapsstage en kom er maar niet uit hoe ik mijn sample size moet berekenen.

Ik wil aantonen of er verschil is tussen de moeders die hun kind mishandelen en moeders die dit niet doen met betrekking tot het geven van borstvoeding.

Nu weet ik dat de OR van de ene groep tov de andere groep 2,6 met een 95% Betrouwbaarheids interval van (1.7-3.9) is.

Anders gezegd: ouders die hun kind geen borstvoeding geven hebben een OR van 2.6 en ouders die wel borstvoeding geven een OR van 1.0.

Hoe kom ik er nu achter hoe groot mijn sample size moet zijn?

De standaarddeviatie hiervan heb ik niet, eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe ik deze moet berekenen met deze gegevens.

Alvast ontzettend bedankt!

Anne

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Sample size berekenen

Of ik je kan helpen, weet ik niet (ik wil iig proberen), maar ik ben niet vertrouwd met de afkorting 'OR'. Waarvoor staat die? En over welke extra gegevens beschik je nog?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Sample size berekenen

Hoi Drieske,

OR staat voor Odds ratio. Ik heb verder erg weinig gegevens, ik heb deze gegevens uit een ander artikel wat ik ga gebruiken om mijn hypothese en het nieuwe onderzoekje te ondersteunen. De vragen die ik wil stellen ga kan ik naar mijn idee het beste met een ongepaarde t-toets berekenen. Ik heb een formule gevonden waarbij je dan enkel nog de standaarddeviatie nodig hebt om aan een sample size te komen maar die standaarddeviatie ontbreekt dus in het artikel.

In ieder geval enorm bedankt dat je het zou willen proberen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Sample size berekenen

De methode die jij beschrijft is inderdaad hoe ik het zou berekenen normaliter. Beschik je over de data zelf? Kun je evt een link naar dat artikel zelf geven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Sample size berekenen

In het artikel zelf staat erg weinig data maar dit is in ieder geval de link:

http://pediatrics.aappublications.org/cont...2/483.full.html

Berichten: 4

Re: Sample size berekenen

Hoi Drieske,

Ik hoor net van mijn begeleidster dat ik de manier met standaarddeviatie niet kan gebruiken omdat de uitkomsten categorisch zijn en ik ook nog met kansen werk.

In ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp, ik ga proberen het nu op een andere manier te benaderen, wie weet lees je morgen weer een nieuwe post hierover ;)

Reageer