Springen naar inhoud

Momentberekening drievoudige tandwielcombinatie

• Log in om te kunnen reageren

Wlfrdp

Wlfrdp

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2011 - 15:41

Goedemiddag,

mijn naam is Wilfred en ik ben sinds een paar weken op zoek op internet naar een antwoord op mijn vragen. Ik kwam bij dit forum uit en heb met hier aangemeld om een vraag te kunnen stellen. Wellicht dat iemand mij kan helpen.

al een tijdje ben ik aan het rekenen aan een tandwielcombinaties. Deze heb ik nodig voor een machine die ik aan het ontwerpen ben. Nu kom ik niet goed uit de berekening van het moment van de individuele tandwielen. Of tenminste, een deel ervan.
De situatie is als volgt:

Geplaatste afbeelding

De uitleg:

Tandwiel 1 is bevestigd op de uitgaande as van een stappenmotor. Van deze stappenmotor is het koppel bekend. Ik wil nu het koppel berekenen op de steekcirkel van tandwiel 1. Weet iemand hoe dat moet?

Van tandwiel 1 gaat het via een overbrengverhouding naar tandwiel 2. Dan weet ik het moment op de steekcirkel van het grote tandwiel van de eerste tandwielcombinatie. Nu bestaat die tandwielcombinatie uit twee tandwielen welke aan elkaar zitten op eenzelfde as. Deze hebben dus beide hetzelfde toerental maar niet hetzelfde koppel op de steekcirkel en daar gaat het mij om. Hoe kan ik die berekenen?

Mocht er nog meer informatie nodig zijn, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt voor de moeite.

Grt,
Wilfred

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2011 - 23:11

Het kan zijn dat ik iets blindelings over het hoofd zie, maar m.i. gebruik je hier de term "koppel" geheel verkeerd.

http://nl.wikipedia....ndrijftechniek)
http://nl.wikipedia....oment_en_koppel

Het "moment" op elk tandwiel kan niet anders dan gelijk zijn.

Nu bestaat die tandwielcombinatie uit twee tandwielen welke aan elkaar zitten op eenzelfde as. Deze hebben dus beide hetzelfde toerental maar niet hetzelfde koppel op de steekcirkel en daar gaat het mij om. Hoe kan ik die berekenen?

Die hebben dus wél hetzelfde moment, en als van een van beide de steekcirkel een factor x kleiner is, zal de kracht op die steekcirkel diezelfde factor x groter zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wlfrdp

Wlfrdp

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2011 - 21:30

Oke, je hebt gelijk dat ik koppel en moment door elkaar heb gebruikt. Wat bekent is, is het koppel van de stappenmotor. Maakt de grootte van het gemonteerde tandwiel op de as van de stappenmotor nog iets uit voor het koppel wat er op de steekcirkel aanwezig is?

Zoals je kunt zien, zit er elke keer een vertraging in van tandwiel naar tandwiel. De omwentelingssnelheid zal omlaag gaan (uit te rekenen via de overbrengingsverhouding) en daarmee zal een groter koppel verkregen gaan worden. Eigenlijk is het niets meer of minder dan een (vertragende) tandwielkast zoals bijvoorbeeld SEW deze in het programma heeft. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat dit veel goedkoper is en lichter van gewicht gaat zijn dan een planetair kastje voor stappenmotoren

Is het koppel op een tandwielcombinatie gelijk (groot tov klein) of verhoudt zich dat ook met de verhouding van de steekcirkels?

Dank je wel alvast voor de moeite.

Veranderd door Wlfrdp, 10 augustus 2011 - 21:30

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2011 - 17:14

Is het koppel op een tandwielcombinatie gelijk (groot tov klein) of verhoudt zich dat ook met de verhouding van de steekcirkels?

Als je per se de term koppel wil gebruiken, wat per saldo niks meer betekent dan een som van twee krachten maal hun armen, ja. De steekcirkel is de arm, de kracht op de steekcirkel wordt dus kleiner naarmate de steekcirkel groter is.

Ofwel, ken het moment op één tandwiel en je kent het moment op élk tandwiel dat er door wordt aangedreven, zonder verder nog te hoeven rekenen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 augustus 2011 - 18:59

In mijn beleving zijn koppel en moment synoniem, maar dat kan ik helemaal mis hebben.

Verder is de berekening vrij simpel. De momentverhouding is het omgekeerde van de toerentalverhouding.
Dus stel dat je totale vertraging 1:100 is, dan is het moment op de laatste as 100 keer zo groot als op de motoras. Even afgezien van de wrijvingsverliezen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 augustus 2011 - 20:19

koppel en moment zijn niet synoniem.
Als dat nodig mocht zijn ,wil ik dit wel duidelijk maken aan de hand van een afbeelding.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 08:53

Alhoewel TS er niet meer op ingaat, ben ik wel geïnteresseerd in die tekening, als het niet teveel moeite is uiteraard.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Wlfrdp

Wlfrdp

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 10:28

Tandwiel 2, 3 en 4 zijn combinatietandwielen. Die bestaan dus uit een groot tandwiel en een kleiner tandwiel uit 1 stuk. Die hebben dus ook hetzelfde aantal omwentelingen per minuut. De omwentelingssnelheid is van het kleine tandwiel wel lager dan het grote tandwiel dus dat zou impliceren dat de koppel zou moeten toe nemen. Maar kan dat wel? Het tandwiel bestaat uit 1 geheel dus als dat zo zou zijn, is dan de koppeltoename te berekenen met de verhouding tussen de steekcirkels?

Het gaat er uiteindelijk om dat ik het koppel (en ook het toerental) van de rol die aan tandwiel 5 gekoppeld is weet. Met normale tandwielen is het makkelijk uit te rekenen maar ik weet dus niet hoe het met combinatietandwielen gaat.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 17:15

Met normale tandwielen is het makkelijk uit te rekenen maar ik weet dus niet hoe het met combinatietandwielen gaat.

Maakt niks uit. Het moment verandert sowieso niet (afgezien van wrijving e.d.) en dus is voor de rest slechts de verhouding tussen eerste en laatste wiel van belang.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures