Windturbine teruglevering aan het net

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Windturbine teruglevering aan het net

GoeieDag,

Ik wil een windturbine plaatsen die rechtstreeks teruglevert aan het net van zo'n max. 1.750 W. De windturbine staat wel bij een verlaten opslagruimte waar ook niet veel stroom wordt verbruikt en waarvan de tellers al even oud zijn als de schuur, dus geen terugdraaiers. Het is dan ook louter liefhebberij en het plezier om het te zien draaien.

Mijn vraag is nu echter : wat gebeurt er met de elektriek en vooral met de tellers als die windmolen meer produceert dan er wordt verbruikt ? Kan die stroom "weg" en wat gebeurt er met de tellers ? Worden die soms "opgeblazen" en kan ik schade veroorzaken aan de installaties ?

Graag een antwoord aub ?

Groetjes

Freddy

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Windturbine teruglevering aan het net

De stroom kan wel weg. Of de teller terugloopt is nog maar de vraag, maar hij zal niet kapot gaan.

Je moet echter wel contact opnemen met de netbeheerder omdat

1) je anders geen geld krijgt voor de teruggeleverde elektriciteit

2) om de netbeheerder te laten weten dat er generatiecapaciteit staat. Dit heeft te maken met beveiligingen. Je windturbine moet dan ook aan bepaalde veiligheidseisen voldoen voordat je deze neer mag zetten.

Een verkeerd aangesloten of niet-gecertificeerde turbine kan schade aan installaties of het elektriciteitsnet veroorzaken en daar ben jij dan aansprakelijk voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Als je een teller hebt met een draaischijf gaat die terugdraaien als je meer teruglevert dan je verbruikt.

Met een maximaal vermogen van 1750 W, zul je van de netbeheerder niet veel last hebben. Een beetje afhankelijk van hoe jij de molen op het net denkt te gaan zetten.

Het gemakkelijkste is asynchroon, maar dat betekent wel dat de stroomrichting weer omdraait als de wind wegvalt.

Grendel

Berichten: 12.262

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Als je wilt terugleveren aan het net moet je daarover echt contact opnemen met je netbeheerder.

Zelfs als de meters en zekeringen het houden, dan nog kun je schade veroorzaken aan bijvoorbeeld je buren. Als je aan het einde van een lange lijn zit bestaat de kans dat door jouw terugleveren de netspanning stijgt boven de toleranties met defecten in apparatuur van je buren tot gevolg.

Als je het zomaar blind aansluit op het net bestaat bovendien de kans dat je windturbine als een propellor gaat werken bij weinig wind, en dat verbruik zal je meter zeker wel tellen.
Victory through technology

Berichten: 12

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Wij leveren al jaren terug aan het net en toen ik destijds de boel installeerde heb ik contact opgenomen met de netbeheerder om een en ander te melden. Geheel tegen verwachting stelden zij geen bijzondere eisen voor wat betreft de installatie. Wat u achter uw meter doet is uw eigen verantwoording. Geen voorwaarden, contracten of wat dan ook. In iedere industriële toepassing, waarbij inductiemotoren als rem worden gebruikt, keert de stroomrichting om.

De eerste jaren hebben wij geleverd met de oude kWh meter en die draait dan gewoon de andere kant uit. Toen we de installatie vervangen hebben, hebben we ook subsidie aangevraagd en op dat moment wordt een bruto productie meter geplaatst.

Om te voorkomen dat je generator als motor gaat werken, kun je een terugstroombeveiliging installeren, maar noodzakelijk is dat niet. Het is wel verstandig om direct na de generator een relais te plaatsen dat door het net bekrachtigd wordt. Wanneer de netspanning wegvalt, valt dat relais af en voorkom je dat er een te hoge spanning op het net komt ten gevolge van het wegvallen van de generatorbelasting in combinatie met het remenent magnetisme van de generator.

Wil je schade aanrichten bij de buren, dan moet je een productie installatie hebben die veel zwaarder is dan je aansluiting toelaat. De hoofdzekeringen zijn afgestemd op je eigen verbruik, maar kunnen natuurlijk nooit zwaarder zijn dan de aansluiting (grondleiding) aan kan. Deze zekeringen gaan kapot voordat je de kans hebt om elders schade aan te richten.

Wanneer de netspanning wegvalt, heb je momenteel de hele regio aan je generatortje van zeg 20kW hangen. Daar ga je echt de boel bij de buren niet mee kapot krijgen. Ga je synchroon, dan wordt de installatie veel ingewikkelder, maar ook daarvoor geldt hetzelfde.

Mocht je toch bang zijn dat de spanning te veel stijgt, kun je een beveiligingsrelais plaatsen.

Berichten: 12

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Correctie:

Om te voorkomen dat je generator als motor gaat werken, kun je een terugstroombeveiliging installeren, maar noodzakelijk is dat niet. Wanneer je de generator middels een relais isoleert van het net is wel verstandig dit relais direct na de generator te plaatsen en geen apparatuur tussen de generator en het relais aan te sluiten. Wanneer de netspanning wegvalt, valt dat relais af en ontstaat er een hoge spanning op de generatorklemmen ten gevolge van het wegvallen van de generatorbelasting in combinatie met het remenent magnetisme van de generator.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Grendel schreef: ma 03 sep 2012, 03:43
Wanneer de netspanning wegvalt, heb je momenteel de hele regio aan je generatortje van zeg 20kW hangen. Daar ga je echt de boel bij de buren niet mee kapot krijgen. Ga je synchroon, dan wordt de installatie veel ingewikkelder, maar ook daarvoor geldt hetzelfde.
Het gaat niet om schade aan de buren, maar om de veiligheid van medewerkers van het netbedrijf. Als er een storing is en zij deze moeten verhelpen, mag er geen voltage staan op de kabels. Indien jij gewoon nog teruglevert, kan de beste man dus geëlektrocuteerd worden. En daar ben jij aansprakelijk voor. Je dient daarom apparatuur te hebben dat afschakelt op het moment dat de netspanning wegvalt. Dat doen bijvoorbeeld alle zonnepaneelomvormers ook. Deze zijn hierop gecertificeerd. Niet gecertificeerd = niet toegestaan.

Daarnaast zijn er ook nog voorwaarden rond netvervuiling (harmonische etc.), waar je aan moet voldoen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Dat snap ik niet. In mijn beleving kan ik niet meer leveren als het net uitvalt.

Een asynchrone generator valt bij netuitval automatisch van het net, omdat de bekrachtiging wegvalt en een synchrone generator valt op zijn overstroombeveiliging af, omdat het hele net er ineens aan hangt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Grendel schreef: ma 03 sep 2012, 08:12
Dat snap ik niet. In mijn beleving kan ik niet meer leveren als het net uitvalt.
Het gaat niet om jouw beleving. Het gaat om wat de netbeheerder toestaat.

Berichten: 12.262

Re: Windturbine teruglevering aan het net

En het is toch vrij logisch ook?

Stel je voor dat er 1 kabel is die de straat in loopt en een paar huizen van stroom voorziet. Vervolgens trekt een graafmachine die kapot, en valt de stroom dus uit.

De netbeheerder wil dat herstellen, schakelt de kabel af van het net een eind verderop, en gaat aan de slag bij de doorgesneden kabel.

Als jouw installatie dan nog straat, staat er dus op een deel van die kabel netspanning zonder dat de netbeheerder dat weet. Wellicht zul je niet genoeg terugleveren om een gevaarlijke situatie te laten ontstaan (je generator moet leveren voor alles achter de afgesneden kabel), maar dat valt nooit met absolute zekerheid te stellen.

Vergelijk het een beetje met het doorsnijden van een gasleiding: Als die gerepareerd is wordt er pas weer gas geleverd als men zeker heeft gesteld dat alle aangeslotenen geen pit van het fornuis oid hebben open staan. Je zal nl maar net iemand hebben die het fornuis probeert, merkt dat er geen gas is, vergeet de knop terug te draaien en vervolgens naar zn werk gaat...
Victory through technology

Berichten: 12

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Benm:

Kun je mij eens uitleggen hoe ik met genoemde installatie netspanning op een kabel kan krijgen, terwijl het net uitgevallen is of omdat de kabel kapot is?

Jullie verzinnen van alles waarom het niet zou mogen, maar feit is dat er in Nederland legio installaties zijn die zo op het net geschakeld zijn met toestemming en medewerking van de verschillende netbeheerders.

Blijkbaar begrijpen zij wel hoe het zit. In het geval van een synchrone installatie heb je gelijk, maar ik geloof niet dat er particulieren zijn die een synchrone generator parallel met het net laten draaien. Mocht dat zo zijn, dan hebben die echt wel een relais geplaatst om de installatie van het net te isoleren bij netuitval of kabelbreuk. Deze beveiligingen zijn ook in het belang van de eigenaar van de installatie.

Vaak wordt gedacht dat netbeheerders ontzettend moeilijk doen over dit soort initiatieven, maar mijn ervaring en die van een aantal mij bekenden is geheel anders. Net als de stroomleveranciers juichen zij dit soort initiatieven toe en ik heb nooit anders dan volledige, correcte en vriendelijke medewerking gehad.

Toegegeven, het kan even duren voordat je je door de telefooncentrale hebt heengeworsteld en de juiste persoon aan de lijn hebt, maar dat hort er nu eenmaal bij.

De vergelijking met de gasleiding snijdt geen hout. Als ergens de stroom is uitgevallen komen ze ook niet controleren of jij ergens een lamp hebt laten branden voordat de boel weer ingeschakeld wordt.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn hoe een en ander in de praktijk werkt; stuur me een pb en kom een keer kijken. Ik kan een scope op het net zetten en een blackout maken met de installatie in bedrijf.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windturbine teruglevering aan het net

Grendel schreef: ma 03 sep 2012, 15:10
Jullie verzinnen van alles waarom het niet zou mogen, maar feit is dat er in Nederland legio installaties zijn die zo op het net geschakeld zijn met toestemming en medewerking van de verschillende netbeheerders.
Precies dat laatste, daar gaat het om. Toestemming van de netbeheerder. Die moet gewoon weten wat voor installaties er op het net zitten.

Je mag niet denken: die installatie schakelt zichzelf uit bij netuitval, dus ik zeg lekker niks.

Reageer