Reductor en/of frequentieregelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 65

Reductor en/of frequentieregelaar

Hallo,

ben bezig met een aandrijving te dimensioneren. Nu vraag ik mij af wanneer je een frequentieregelaar of reductor of beiden gebruikt.

reductor laat toe jouw motor bij nominaal toerental te draaien en krijgt hoger koppel/vermogen aan as.

frequentieregelaar laat toe snelheid te regelen.

Waarom volstaat in sommige gevallen enkel een frequentieregelaar niet? kan toch ook toerental/koppel regelen?

Berichten: 171

Re: Reductor en/of frequentieregelaar

Even een paar verschillen op een rij:

Een frequentie regelaar is een regelaar, dus erg handig als je verschillende snelheden wilt draaien. Als je een motor op één vast toerental wilt laten draaien dat niet zijn nominaal toerental is, is een reductor het overwegen waard.

Een reductor kan het koppel van een motor omhoog transformeren. Een frequentie regelaar kan alleen het nominaal koppel leveren.

Het instelbereik van een frequentieregelaar is beperkt. Je kan niet op een honderdste van de nominale frequentie gaan zitten, dat vind de frequentieregelaar niet fijn.

Hoger vermogen aan de as krijgt een reductor trouwens niet, vermogen is koppel maal toeren. Een reductor kan bij lagere toeren meer koppel leveren. Je kan wel een hoger vermogen bij een bepaald toerental krijgen met een reductor dan een frequentie regelaar, omdat de frequentie regelaar niet meer kan leveren dan het nominaal koppel. Bij lagere toerentallen loopt het asvermogen bij een frequentie regelaar terug, waar die bij een reductor gelijk blijft.

Als je wilt dat de snelheid te regelen is en je wilt een van de voordelen van een reductor (meer vermogen bij laag toeren, koppel groter dan nominaal koppel en betere overzetverhoudingen) dan heb je beide nodig.

Berichten: 65

Re: Reductor en/of frequentieregelaar

dank je wel voor de info. Nu is het al heel wat duidelijker!

ik bedoelde eigenlijk dat je met een motor van bvb 0,25kW een reductor met nominaal vermogen van bvb 0,55kW kan gebruiken. Als ik jou goed begrijp zal 0,25kW het maximaal vermogen zjjn in de hele installatie. Ik zou zeggen dat dat 0,55kW is. met asvermogen bedoelde ik het geleverd vermogen aan de aandrijfkant van de reductor. IK ben mss fout en zou dat graag weten :-)

mvg

Berichten: 171

Re: Reductor en/of frequentieregelaar

De motor is datgene wat het vermogen levert. De reductor zet alleen maar het toerental en het koppel om.

Je weet dat vermogen is het toerental maal het koppel. Nu heb je bv bij de ingang van de reductor een hoog toerental en een laag koppel, bij de uitgang heb je dan een laag toerental en een hoog koppel. Het product van de ingang is gelijk aan het product de uitgang.

Oftewel Toeren in * Koppel in = Toeren uit * Koppel uit = het vermogen.

Het enige wat een reductor doet is de verhouding koppel en toeren veranderen, het kan niet zelf vermogen maken.

Reageer