Vrije radicalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Vrije radicalen

Bij SO42- heeft zuurstof 7 valentieëlektronen i.p.v. 6 . Dat ene ongepaarde elektron gaat een binding aan met zwavel en bereikt zo de stabiele configuratie.

Is SO42- nu een stabiel radicaal ?

Hoe kan je het verklaren dat NH4+ een vrij radicaal is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vrije radicalen

katje schreef:Bij SO42- heeft zuurstof 7 valentieëlektronen i.p.v. 6 . Dat ene ongepaarde elektron gaat een binding aan met zwavel en bereikt zo de stabiele configuratie.

Is SO42- nu een stabiel radicaal ?
SO42- is geen radicaal maar een ion, het heeft immers geen ongepaard elektron. Controleer dit even door de Lewisstructuur te tekenen.
Hoe kan je het verklaren dat NH4+ een vrij radicaal is?
Teken ook hier eens de Lewisstructuur, zijn hier vrije elektronen? En is het dan een radicaal?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Vrije radicalen

Neen NH4+ heeft geen ongepaard elektron dus is het geen radicaal.

Maar nu vb. ozon O3 als ik dit teken zie ik geen ongepaard elektron en het is toch wel een radicaal.

of waterstofperoxide ook daar zie ik geen ongepaard elektron en toch is het een radicaal.

Sorry voor de zovele vragen maar in mijn cursus staat er bijn geen uitleg van.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vrije radicalen

Neen NH4+ heeft geen ongepaard elektron dus is het geen radicaal.
Inderdaad
Maar nu vb. ozon O3 als ik dit teken zie ik geen ongepaard elektron en het is toch wel een radicaal.

of waterstofperoxide ook daar zie ik geen ongepaard elektron en toch is het een radicaal.
Als dit zó in je cursus staat dan is dit fout, ozon en waterstofperoxide hebben geen ongepaarde elektronen en zijn dus ook geen radicalen.

Het is wel zo dat de binding tussen beide zuurstofatomen in H2O2 (H-O-O-H) gemakkelijk splits met de vorming van twee hydroxylradicalen (.OH). Hetzelfde gebeurt bij ozon, dit kan uiteenvallen in een zuurstofmolecule en een vrij zuurstofradicaal (O3 Afbeelding O2 + O.)
Sorry voor de zovele vragen maar in mijn cursus staat er bijn geen uitleg van.
Geen probleem, ga je gang.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 226

Re: Vrije radicalen

Dat vind ik toch wel straf in mijn cursus staan ozon , waterstofperoxide als voorbeeld bij de vrije radicalen.

Nu weet ik het toch wel niet meer. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vrije radicalen

Dit vond ik op het internet en zou een en ander moeten duidelijk maken:
De term ‘vrije’ radicalen is voorbehouden aan het superoxideradicaal, hydroxylradicaal en stikstofmonoxideradicaal; deze hebben één of meerdere ongepaarde electronen. Om aan hun zeer instabiele toestand een einde te maken, stelen ze de ontbrekende electronen van moleculen uit hun omgeving. Deze moleculen worden op hun beurt instabiel waardoor het proces zich herhaalt. Andere (niet-vrije) radicalen zoals waterstofperoxide, hypochloorzuur en peroxynitriet ontstaan door interactie met vrije radicalen; ze zijn ook zeer reactief en instabiel en ontketenen ook oxidatiereacties, maar bezitten geen ongepaard electron.
Bron: klik
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer