Springen naar inhoud

Douane

• Log in om te kunnen reageren

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 augustus 2011 - 11:31

Weet iemand hoe dat ding werkt :P

Want ik ervaar het nu precies een beetje als willekeur.

Een eerste zending komt van de VS, met waarde 30€.
Ik moet 10€ aanbiedingskosten betalen, aangerekend door de post. Geen andere kosten.

Tweede zending. Uit Nieuw-Zeeland, ter waarde van 100€.
Geen kosten. Nada. Waarschijnlijk zelfs nooit langs de douane geweest dan, aangezien ik ook geen aanbiedingskosten heb moeten betalen.

Derde zending vandaag binnengekregen. Verschoot ik me even een bult.
Waarde van de zending: 42,20€
Kosten: 41.97€

Dat is zo goed als 100% extra kosten! Ik heb niets tegen wat extra import kosten, maar 100%... ;)
Ok, hiervan is 17€ als 'brokarage surcharge' aangerekend door UPS.
Maar dat geeft nog altijd 24.81€ aan 'import VAT'. Nog altijd meer dan 50%.

Ik ben dan maar eens gaan kijken op het net.
En dit is wat ik vind op deze overheidssite:

1.Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.

2.Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

3.Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

Mij lijkt puntje 2 in aanmerking te komen, maar hoe kom je dan aan 50% BTW?

De lage dollar is blijkbaar dan toch niet zo goedkoop :P
Ik kon dat ding ook bestellen in Europa, maar ongeveer 25-30€ duurder. Had ik geweten dat de douane zoveel ging aanrekenen...

Edit:
en achteraf bekeken is de toeslag van UPS toch ook voldoende.
Voor 15$ zijn ze bereid om het pakje doorheen verschillende staten in amerika te transporteren, op een vliegtuig naar Frankrijk te zetten, naar Brussel te vervoeren en zelfs tot 3 keer naar mijn huis te komen, indien ik op het moment van de levering niet thuis was.
Om eens langs de douane binnen België te rijden, wat ze ongetwijfeld dagelijks moeten doen, vragen ze 17€.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2011 - 09:34

Dit is dus Belgie.

In Nederland hebben ze de ongelooflijk lage waarde van 22 naar boven bijgesteld (150 ofzo)

Als je verzender er 'cadeautje' heeft op gezet heb je waarschijnlijk niks hoeven te betalen.

Je bent nu eenmaal aan het importeren, en daar komen kosten bij.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2011 - 09:42

Ik heb intussen een mailtje gestuurd naar de douane. Ze hebben heel snel en vriendelijk geantwoord.
Volgens hen moest er enkel 6% btw betaald worden op het betreffende object. (in tegenstelling tot de 47% die ik nu betaald heb.)
Ik ben door hen nu doorgestuurd ben naar UPS zelf, om te vragen naar de berekening van de kosten. Ik ben benieuwd of daar iets gaat uitkomen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2011 - 11:18

Als je verzender er 'cadeautje' heeft op gezet heb je waarschijnlijk niks hoeven te betalen.

Daar wil ik graag even op inhaken. Ik heb een half jaar geleden via internet een horloge besteld. Waarde: $200. De verkoper (een winkel; geen particulier) had op de doos wel een particuliere naam als afzender gezet, met de mededeling "$50 Watch, Gift" (dit alles niet met mij overlegd).

Nu kreeg ik een brief van de douane waarin stond dat dit te weinig informatie was om de waarde van het object te bepalen, en of ik niet de aankoopbon en rekeningafschrift (van PayPal) kon opsturen (althans een kopie daarvan).

Na verschillende fora te hebben bezocht om te weten of ik beter de schijn van $50 op kon houden, of open kaart te spelen, heb ik toch maar open kaar gespeeld. De douane zou mij kunnen vragen of ik kan aantonen dat ik die persoon ken....en hoe doe je dat dan?

Kortom, de douane kent dat grapje van Gift, Cadeau, Geschenk nu onderhand ook wel. Mijn gevoel is dat zulke pakjes JUIST argwaan wekken.

Over de kosten:
De waarde was dus $200, + $30 verzending USPS = $230
Dan kwamen er nog douanerechten bovenop -ik meen- 12%, dat maakt dus $258
Dan nog eens een keer de BTW eroverheen van 19%: totaal $307.

Dan is de TNT ook nog zo vriendelijk om inklaringskosten te rekenen ŕ €12.50

Kortom, totaalplaatje werd €234 (($307 met de koers EUR/USD 1.3838 van 1 maart 2011 = €221) + € 12.50).
Ik had al $230 (=€166) betaald via paypal, dus ik mocht aan de meneer van TNT nog even bijna €70 afgeven (want PINnen / creditcard is geen optie. Nee, dat moest contant (in de 21e eeuw!!!).

Kortom, dat hele gift gedoe werkt allang niet meer de hele tijd (uiteraard kan niet elke zending gecontroleerd worden, dus het kan af en toe nog werken, maar de kans is groter dat je er wordt uitgepikt). Als je dan besluit open kaart te spelen, kunnen er nog aanzienlijke kosten bij komen (in verhouding tot de originele aanschafprijs).

Veranderd door Raspoetin, 12 augustus 2011 - 11:28

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 19:59

Ik heb hier een gelijkaardig verhaal gevonden.

Vandaag een mail teruggekregen van de klantendienst, waarin ze, zoals te verwachten, geen antwoord geven op mijn vraag.
Morgen misschien eens bellen. Zien wat dat oplevert.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2011 - 14:56

En, is er al wat duidelijkheid?

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2011 - 15:35

Ik ben er nog mee bezig:)

Ik heb een gedetailleerde factuur aangekregen op het einde van augustus. Daarin is duidelijk dat er een verkeerde categorie van goederen is aangeduid. Ik heb 21% btw betaald ipv 6%. Daarbij is die 21% toegepast op een bedrag dat meer dan het dubbele is dan de gefactureerde waarde. Wat ik elders gelezen heb op het net heeft blijkbaar de inklaringsdienst van UPS in belgië geen toegang tot de verzendingskosten die aan UPS in de VS betaald zijn. Daardoor vermoed ik dat ze als verzendingskost een standaard waarde genomen hebben. Deze standaard waarde moet dan iets van een 50€ geweest zijn. Maar het bedrijf in kwestie heeft natuurlijk een contract bij UPS met gunstigere tarieven, want ik heb maar 18$ betaald.

Ik heb een email naar de klantendienst van UPS gestuurd om te vragen om de inklaring te annuleren en een nieuwe te laten opstellen; dit was wat een medewerker van de Brusselse douane me aangeraden had.
De klantendienst heeft geantwoord dat ze de vraag doorgestuurd heeft naar hun brokerage afdeling en dat deze me dan 'zo snel mogelijk' zou antwoorden.
Een week later nog niets gehoord, dus heb ik een mail rechtstreeks naar de brokerage afdeling gestuurd (email adres zat bij het antwoord van de klantendienst). En nu zijn we 3 dagen verder, maar nog altijd niets gehoord...

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2011 - 17:25

Ik heb een keer 4 maanden op een zending gewacht. Omdat ik dacht dat de zending kwijt was ben ik zelf ook maar eens gaan mailen en ik vond erg vervelend dat het via zoveel schijven gaat. Als je iets bij een winkel koopt, doe je zaken met die verkoper en je hebt een duidelijk contact waar je heen kan gaan bij klachten en problemen.

Het nadeel van internetbestellingen is dat je dus zelf achter de dingen aan moet (is dus ook mijn ervaring), maar je weet de ingangen (e-mail adressen) niet. En als je al een adres hebt, dan kun je inderdaad lang wachten op antwoord. Het lijkt er op dat dit jou ook overkomt, helaas.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2011 - 21:48

Het nadeel van iets in een winkel te kopen is dan weer de hogere kost natuurlijk. Het is volkomen logisch dat ik een Amerikaans product goedkoper rechtstreeks daar kan bestellen, dan dat ik hier een handelaar moet gaan zoeken, die dat zelf onontkomelijk ook daar heeft moeten bestellen. Zelfs met de eventuele bulk aankopen van die handelaars, ga je praktisch nooit goedkoper uitkomen.

Nu het gaat in mijn geval maar over ongeveer €20 die ik teveel betaald heb aan UPS. Ik wil darom eigenlijk niet beginnen met bellen naar de klantendienst, wie weet wat mijn telefoonrekening zal zijn op het einde. Zeker aangezien we geen vaste telefoon meer hebben in huis.
Ik blijf het dus maar bij email houden.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2011 - 06:29

Bellen via skype (of elke andere voip dienst) is in dergelijke gevallen een mogelijke uitkomst.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures