Optimale bestelsuggestie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 4

Optimale bestelsuggestie

Ik heb voor verschillende artikelen de veiligheidsvoorraad en het bijbehorende bestelniveau berekend. Dit aantal dient op voorraad gelegd te worden om vanuit voorraad uit te kunnen leveren. Echter wanneer de waarde onder het bestelniveau komt (doormiddel van een afname van de klant), dient er een bestelling geplaatst te worden. Deze bestelsuggestie heb ik berekend met behulp van de formule van Camp. HIerdoor is zichtbaar welk aantal er per bestelling ingekocht dient te worden.

Echter vraag ik me af, wanneer de verkopen hoger uitvallen als de berekende aantallen (doormiddel van historie of met forecast berekend), dan komt men op den duur in de problemen met leveren. De producten zullen er harder uitlopen als dat er binnenkomt, als er vastgehouden wordt aan de optimale bestelsuggestie.

Mijn vraag is daarom, is het ook mogelijk dat er 2 maal de optimale bestelsuggestie besteld kan worden? Ofwel dient de bovengrens van de bestelling berekend te worden (Bestelniveau [veiligheidsvoorraad + gem. verbruik per bestelperiode] + Optimale bestelsuggestie = top waarde.

Wanneer de voorraad gedaald is zodat er 2 maal een optimale bestelsuggestie kan worden gedaan (tot de top waarde), mag dit dan? of hoe kan het anders opgelost worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Optimale bestelsuggestie

Je hebt momenteel in het Wiskundeforum een topic geopend over ongeveer hetzelfde onderwerp. Graag houden we discussies over gelijkaardige vragen centraal in één topic. Bij deze dus ook het verzoek om ginder verder te gaan (en desgewenst je vraag opnieuw te stellen). Op dit topic komt bijgevolg dan ook een slotje.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gesloten