Springen naar inhoud

GradiŽnt van een functie

• Log in om te kunnen reageren

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2011 - 11:46

naamloos.JPG

Dit is volgens mij sowieso al vals omdat niet gegeven is dat (a,b) een element van omega is. Maar als ik aanneem dat het wel zo is kom ik er ook niet.

Ik heb dat df/dx (a,b) en df/dy (a,b) richtingsgetallen zijn van een vector loodrecht op de kromme f(a,b)=f(x,y) in het punt (a,b) maar verder raak ik ook niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2011 - 12:17

De partiŽle afgeleide van f naar x in (a,b) is de 'gewone afgeleide' van de functie f(x,b) (met b vast) waarvan de grafiek de snijlijn is van het oppervlak z = f(x,y) met het vlak y = b. Helpt dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2011 - 12:28

Ah, ja ik snap het nu. Maar heb ik gelijk dat de stelling vals is omdat (a,b) geen element moet zijn van omega?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2011 - 12:33

Tja, dat is moeilijk 'in te schatten'. Er staat inderdaad niet expliciet dat (a,b) tot omega behoort, maar door het schrijven van f(a,b) geef je impliciet aan dat dat beeld moet bestaan. Het heeft immers geen zin om 'f(a,b)' te schrijven als (a,b) niet tot het domein behoort.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures