Formele ladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 226

Formele ladingen

Ik zit een beetje in de knoei met een aantal termen.

Formele lading/ gewone lading

bij een enkelvoudig ion ontstaat er een lading vb. Na1+ die 1+ is toch ook een lading maar toch geen formele?

Noemt men dit dan gewoon de lading van het ion??

of bij een ionbinding NaCl, Na geeft elektron af( Na1+) om de octetstr. te bereiken en Cl neemt er 1 op (Cl1-)

Eens de twee atomen gebonden zijn is er toch geen lading meer . De lading van de molecule is neutraal. Dit klopt toch wat ik zeg?

In een covalente bindingen spreekt men van formele ladingen vb. HNO3

N en O hebben een formele lading N1+ en O1- .

Maar waar ik eigenlijk niet aan uit kan is toch dat als een atoom bindt met een ander atoom ieder atoom toch de edelgascongifuratie bereikt en dan zijn de ladingen toch 0??? Het maakt dan toch niet uit of N vier of 5 valentieëlektronen heeft , het heeft toch uiteindelijk de edelgasconfiguratie bereikt en dan is de lading toch steeds 0?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Formele ladingen

Er is een fundamenteel verschil tussen een ionbinding en een covalente binding: bij een ionbinding worden er werkelijk elektronen afgestaan en opgenomen (zoals bijvoorbeeld in NaCl: Na geeft er eentje af, Cl neemt er eentje op). Bij een covalente binding worden de elektronen samengebruikt, en kan het zijn (denk aan elektronegativiteit) dat de elektronen dichter bij het één dan het ander element liggen. Enkel bij perfect covalente bindingen ligt het gemeenschappelijke elektronenpaar perfect in het midden.

De molecule NaCl is in zijn geheel neutraal, dat wil zeggen: geen lading, lading 0. In een oplossing kan NaCl ioniseren (d.i. dissociëren in ionen). Wat je daarbij bekomt zijn dus ionen en deze hebben een werkelijke lading: 1+ en 1- zoals je al aangaf.

Formele ladingen dan:
Voor het bepalen van de formele lading verloopt de boekhouding anders: alle gedeelde paren worden in tweeën gehakt en aan beide atomen wordt één elektron toegekend. Daarna wordt er vergeleken met het aantal elektronen dat een neutraal atoom bijdraagt. Het verschil is de formele lading. Idealiter zijn alle formele ladingen nul, maar bij sommige moleculen is er geen Lewisstuctuur te bedenken waar dat het geval is.

De formele lading bepaalt -vanwege de aanname van ladingsminimalisatie- mede welke elektronische structuur geacht moet worden de meest stabiele te zijn.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Formele ladingen

Wat is nu het verschil juist tussen formele lading en gewone lading. Ik verwar deze termen met elkaar en wanneer worden ze juist gebruikt?

vb bij HNO3 ,

H heeft als formele lading 0 , maar de gewone lading van H is toch 1+



N heeft als formele lading -1 , de gewone lading van N is toch 3-.

Oxidatiegetallen zijn belangrijk voor oxidatie-reductiereacties.

Maar wat is het belang van formele ladingen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Formele ladingen

Gewone lading.

Ionen zijn gewoon geladen deeltjes. Ze hebben een daadwerkelijke lading van bv. 1+ ,2+ , 1- , 2- enz.

Formele lading.

Het HNO3 molecuul is ongeladen. Maar binnen het molecuul is wel een positieve geladen plek op het stikstof atoom en op één zuurstof atoom een negatief geladen plek aanwezig. We zeggen daarom dat de formele lading van het stikstofatoom in HNO3 1+ is en de formele lading van één zuurstofatoom 1-.

Hoe kom je hier achter?

Teken de lewisstructuur van HNO3 (best lastig)

Je ziet dan dat er vier gedeelde elektronen paren om stikstof zitten. Dat zijn dan 8:2= 4 elektronen voor N.

Een N-atoom heeft 5 valentie elektronen dus hij heeft er een minder en de formele lading wordt dan 1+

Eén zuustof atoom heeft drie vrije elektronen paren en een gedeeld paar met stikstof. 3x2+1=7 elektronen.

Eén teveel dus de formele lading wordt 1-

Waarom is dit belangrijk om te weten?

Als bekend is waar in een molecuul formele lading aanwezig is kun je voorspellen hoe het molecuul zal reageren.

Voorbeeld. In een oplossing met H+ zal het H+ richting negatief geladen deel van het molecuul gaan.

Berichten: 226

Re: Formele ladingen

Hoe ik erachter kom dat de gewone lading van N 3- is?

N heeft in het periodieke systeem toch 5 elektronen op de buitenste schil. Om de edelgasconfiguratie te bekomen neemt deze toch 3 elektronen op. Vandaar N3-

Ik dacht steeds dat de som van de ladingen van de atomen O was of de lading van het molecule maar dat blijkt niet zo te zijn . (wel bij ionbindingen maar niet covalente)

De som van de formele ladingen of de som van de oxidatiegetallen is wel gelijk aan nul of de lading van het deeltje.

Berichten: 226

Re: Formele ladingen

Mag ik dan zeggen dat het bij ionbindingen om gewone ladingen gaat en bij covalente bindingen om formele ladingen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Formele ladingen

Bij een ionbinding heb je te maken met ionen en die hebben een gewone lading. Dat klopt.

Bij moleculen heb je te maken met covalente bindingen. Dat klopt ook. En een molecuul heeft geen gewone landing.

Verder komt bij de meeste ionen en moleculen geen formele lading voor maar bij sommige wel.

Een molecuul waar formele lading voorkomt is HNO3, dat heb ik net laten zien.

Het molecuul is ongeladen maar de formele lading van N=1+ en van O=1-. Samen 0 De echte lading is nul.

Een ion waar formele lading in voorkomt is NO3 -

De formele lading van N=1+ en van twee O's 1-. Samen -1 De echte lading van het ion is -1.

Berichten: 226

Re: Formele ladingen

Maar 2 ionen die met elkaar binden vormen toch ook een molecule?? vb. NaCl is toch een molecule?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Formele ladingen

NaCl moet je niet echt zien als een molecuulformule, eerder als een verhoudingsformule omdat NaCl in een rooster voorkomt. Los daarvan: NaCl is neutraal en draagt geen lading. Een atoom Na is neutraal en draagt geen lading. Hetzelfde geldt voor alle atomen (dus ook voor Cl). Als je nu die twee tezamen brengt, dan willen ze beide een edelgasconfiguratie bereiken. Dat doet Na door een elektron af te staan, Cl door er een op te nemen (effectieve overdracht, ionaire binding). Dat zorgt ervoor dat NaCl eigenlijk moet worden geïnterpreteerd als Na+Cl-. Na+ is een ion en draagt een effectieve lading (1+), analoog 1- voor het Cl-anion. Begrijp je?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Formele ladingen

ik ben er altijd vanuit gegaan dat als je een binding hebt van 2 atomen dat je dan sowieso een molecule hebt.

Zo staat het ook vermeld in de cursus.

Die polyatomische ionen zoals NO3- zijn toch wel moleculen want dit is toch een covalente binding.

Die je dus niet mag zien als echte moleculen zijn deze waar er een volledige elektronenoverdracht is (ionbinding)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Formele ladingen

Een molecule wordt gedefinieerd als de kleinste eenheid die nog steeds alle eingeschappen van de stof bezit.

Ik wilde enkel wijzen op het verschil tussen bijvoorbeeld H2O en NaCl. Het eerste kan je werkelijk zijn als een één molecule Afbeelding

terwijl NaCl voorkomt in een aaneengesloten structuur, een rooster dus:

Afbeelding

Dat is een essentieel verschil.

Neen, polyatomische ionen zijn geen moleculen want moleculen zijn steeds neutraal, terwijl ionen per definitie een lading hebben.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Formele ladingen

Mensen , bedankt voor de uitleg. Ik heb het begrepen!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Formele ladingen

Graag gedaan.

Als er nog iets is, horen wel je wel ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Formele ladingen

Toch nog even iets .

Bij covalente bindingen bereiken de atomen hun octetstructuur door hun valentieëlektronen te delen.

Het meest elektronegatieve element zal de elektronen het meest naar zich toetrekken en het minst elektronegatieve element zal de elektronen van zich wegduwen.

Maar het minst elektronegatieve element zal dan toch zijn edelgasconfiguratie behouden? Terwijl het de elektronen van zich wegduwt?

Hoe moet ik me dit eigenlijk voorstellen??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Formele ladingen

Dat het elektronenpaar niet precies in het midden zit maar een heel klein stukje richting meest elektronegatief element gaat.

Reageer