Softwarebedrijf recruteert autisten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Softwarebedrijf recruteert autisten

Vreemd .....

Op het nieuws (maar half gehoord).

Een Leuvens softwarebedrijf recruteert autisten voor het testen van software (als volwaardige functie en het gaat niet over gaming). Dit is zeer specifiek vermeld op de taakbeschrijving.

Het blijkt dat juist dit autisme (mits juiste selectie) hen uitermate geschikt maakt voor dergelijke functie.

Zij gaan sterk in de diepte, kunnen zich zeer focussen, en hebben een "out the box" manier van denken en omgaan met dingen die een voordeel is voor dergelijke functie.

Volgens de directeur (of verantwoordelijke) betekent dit wel een aangepaste selectieprocedure.

Zij laten dus geen autisten toe voor dergelijke functie, maar zoeken specifiek naar autisten.

Heb even op het net gezocht, maar (nog) niet direct teruggevonden.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Softwarebedrijf recruteert autisten

Een Leuvens softwarebedrijf recruteert autisten voor het testen van software (als volwaardige functie en het gaat niet over gaming). Dit is zeer specifiek vermeld op de taakbeschrijving.
Dat verwondert me niet echt, er is iets aan programmeren dat het bijzonder geschikt maakt voor (bepaalde) autisten. Waarschijnlijk dat het erg concreet en exact is, met duidelijk vooropgelegde regels die weinig ruimte voor creativiteit laten. Bovendien draait het om machines, niet om mensen.

Even zoeken op autism&programmer geeft dan ook veel resultaat.

Edit: en deze ;)

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Softwarebedrijf recruteert autisten

Dat verwondert me niet echt, er is iets aan programmeren dat het bijzonder geschikt maakt voor (bepaalde) autisten. Waarschijnlijk dat het erg concreet en exact is, met duidelijk vooropgelegde regels die weinig ruimte voor creativiteit laten. Bovendien draait het om machines, niet om mensen.


Wel nogal een boude uitspraak. Elke exacte wetenschap is nogal concreet en exact. Echter betekent dat niet dat er geen ruimte is voor creativiteit. Nieuwe problemen vragen steeds een creatieve geest om die opgelost te krijgen. Autisme betekent niet dat je geen creatief vermogen hebt. In tegendeel, er zijn voldoende mensen met autisme geweest die creatief genoeg waren om onopgeloste problemen toch op te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Softwarebedrijf recruteert autisten

Elke exacte wetenschap is nogal concreet en exact.
Exact, ja, maar concreet? Veel wiskunde, fysica en andere exacte wetenschappen zijn net bijzonder abstract. Programmeertalen zijn in een volledig eenduidige taal opgesteld, hebben overal een exact gedefinieerde werking en hebben steeds een concreet resultaat of testbaar gegeven.

Wiskunde is dikwijls erg abstract, met ideeën of onderwerpen die niet of nauwelijks meer voor te stellen zijn. Moderne fysica abstract noemen, lijkt mij een open deur intrappen.
Autisme betekent niet dat je geen creatief vermogen hebt. In tegendeel, er zijn voldoende mensen met autisme geweest die creatief genoeg waren om onopgeloste problemen toch op te lossen.
Heb je 1 autist gezien, dan heb je 1 autist gezien. Dat is wat ik ook geschreven heb in mijn bericht, trouwens, dat bepaalde autisten daar bijzonder geschikt voor zijn. Ik geloof best dat er zulke autisten rondlopen met de kenmerken die jij vernoemt, maar je hebt er dus ook die weinig creativiteit hebben, wat perfect is voor een job als softwaretester.

Ik denk trouwens dat we ook een ander idee hebben over creativiteit als je zegt dat je creativiteit nodig hebt om een softwarebug op te lossen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Softwarebedrijf recruteert autisten

Ik kan mij de juiste woorden en formuleringen niet herinneren, maar het kwam hier op neer dat autisten een behoefte hebben aan strakke patronen, en zich daar ook zeer sterk kunnen op focussen, en dat zij herhaling en herkenning van die patronen zoeken.

Dat anderen dit veel moeilijker kunnen volhouden.

In mijn eigen woorden (dichterlijke vrijheid): dat deze strakheid, herhaalbaarheid en herkenbaarheid hun stuk veiligheid is.

Dit is wel mijn vertaling over wat ik gevoelsmatig aan die uitleg overhield.

En in zover ik me deze getallen nog juist herinner (voorwaardelijk) werden er (statistisch) op ca 40 kandidaten 7 of 8 uitgeselecteerd. Nu weet ik niet hoe willekeurig dat die 40 kandidaten waren of hoe die in deze status geraakten of via welke weg die kandidaat werden..

Hoe dergelijke selectie juist verliep werd niet beschreven anders dan dat dit niet verliep zoals traditionele solicitatiegesprekken.

Ik hield er ook het gevoel aan over dat men hier geen misbruik maakte van bepaalde eigenschappen (soort profiteren van) maar dat men deze werknemers heel ernstig als volwaardige collega's integreerde. En dat men dus een kans gaf aan een groep dankzij deze bijzondere samenloop van omstandigheden in het belang van beide partijen.

Die autisten schijnen zich behoorlijk goed te voelen in zo'n functie.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Softwarebedrijf recruteert autisten

Ik had ook niet de indruk dat je dit kan vertalen (op een traditionele manier) naar een gebrek aan creativiteit, want dat zij eigen manieren van denken hebben (anders dan anderen) om dat werk te doen. Alsof zij een ander soort van creativiteit aan de dag leggen (hetgeen zij "out of the box" denken/redeneren noemden).

Juist dat anders met dingen omgaan werd als een sterkte beschouwd in deze functies.

Ik weet dus niet hoe je het begrip creativiteit hier moet interpreteren. Het is in elk geval anders als dat ik het standaard aanvoel.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Softwarebedrijf recruteert autisten

Wat ik bedoelde met minder creativiteit was dit:
(...)

B. Beperkte herhaalde en stereotiepe gedragspatronen, interesses en activiteitenpatronen, wat blijkt uit minimaal een van de volgende criteria:

-Overheersende preoccupatie met een of meer stereotiepe en beperkte interessepatronen die afwijkend is in intensiteit of aandachtsgebied.

-Duidelijk inflexibel vasthouden aan niet-functionele routinehandelingen of rituelen.

-Stereotiep en herhaald motorisch gedrag (bijvoorbeeld fladderen of draaien van handen of vingers of complexe bewegingen met het hele lichaam).

-Duidelijke preoccupatie met onderdelen van voorwerpen.

(...)
Overigens heb ik ook dit gevonden op de wiki:
Sommige beroepen zijn geschikter voor personen met het aspergersyndroom dan andere. Beroepen met meer inhoudelijk gestructureerd werk en minder sociale interactie c.q. contact met klanten of collega's zoals tekenaar, ontwerper, computerprogrammeur, onderzoeker of analist zijn aantrekkelijker dan werk met veel sociale interactie zoals politieagent, verkoper, manager/leidinggevende, verpleegkundige of politicus.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Softwarebedrijf recruteert autisten

317070 schreef:Exact, ja, maar concreet? Veel wiskunde, fysica en andere exacte wetenschappen zijn net bijzonder abstract. Programmeertalen zijn in een volledig eenduidige taal opgesteld, hebben overal een exact gedefinieerde werking en hebben steeds een concreet resultaat of testbaar gegeven.

Wiskunde is dikwijls erg abstract, met ideeën of onderwerpen die niet of nauwelijks meer voor te stellen zijn. Moderne fysica abstract noemen, lijkt mij een open deur intrappen.


Abstract betekent niet dat er ook geen vaste regels gelden. In elke exacte wetenschap zijn regels die vrij exact gedefinieerd zijn. Informatica kan trouwens ook vrij abstract zijn. Quasi elk framework, compiler, ... is een zeer abstract iets. Dat autisten zich voornamelijk goed zouden voelen binnen informatica blijf ik dus een boude uitspraak vinden. Ik denk dat autisten zich wel kunnen inwerken in elke soort exacte wetenschap. Natuurlijk is autisme ook wel een ruim begrip. Hoeveel mensen met autisme zijn bijvoorbeeld uitblinkers in de abstracte wiskunde? Dat zijn er ook behoorlijk veel hoor.

Reageer