Math ability is inborn

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Math ability is inborn

You Can Count On This: Math Ability Is Inborn, New Research Suggests


We accept that some people are born with a talent for music or art or athletics. But what about mathematics? Do some of us just arrive in the world with better math skills than others?


It seems we do, at least according to the results of a study by a team of Johns Hopkins University psychologists. Led by Melissa Libertus, a post-doctoral fellow in the Department of Psychological and Brain Sciences at the Krieger School of Arts and Sciences, the study -- published online in a recent issue of Developmental Science -- indicates that math ability in preschool children is strongly linked to their inborn and primitive "number sense," called an "Approximate Number System" or ANS.



Research reveals that "number sense" is basic to all animals, not just human beings. For instance, creatures that hunt or gather food use it to ascertain where they can find and procure the most nuts, plants or game and to keep track of the food they hunt or gather. We humans use it daily to allow us, at a glance, to estimate the number of open seats in a movie theater or the number of people in a crowded meeting. And it is measurable, even in newborn infants.


Lees verder: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/...10808152428.htm


Bron: ScienceDaily
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Math ability is inborn

Hallo,


Ik las nog niet lang geleden een artikel over het feit dat wiskundig talent aangeboren is en wilde het daarom even hier posten voor de geinteresseerden:


http://releases.jhu.edu/2011/08/08/you-can...hologist-finds/


Wat vinden jullie ervan? Moet een wiskundig talent per se aangeboren zijn? Of kan je zelf ook dat talent ontwikkelen door veel oefening e.d ... ?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Math ability is inborn

Ik geloof niet in een wiskundeknobbel, wel in goede uitleg.


Mag een mening wel op het WF? Want hij is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Math ability is inborn

Neutra schreef:Ik geloof niet in een wiskundeknobbel, wel in goede uitleg.


Mag een mening wel op het WF? Want hij is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Waarom zou je geen eigen mening mogen hebben? ;)

Ik geloof wel in een wiskundeknobbel, maar ik geloof ook zeker in het feit dat interesse in wiskunde tot een talent kan leiden. Bijvoorbeeld een prof wiskunde is toch zeker een talent, maar het hoeft niet aangeboren te zijn.

Berichten: 379

Re: Math ability is inborn

Verondschuldigt u me voor deze mogenlijk aggresief aandoende vraag,maar wat begrijpt u onder talent ? Indien men niet tot een gezamelijk begrip komt van wat "talent" inhoud,kan men moeilijk een meningsvolle zoektocht naar deze ondernemen.


Persoonlijk ben ik tot de bevinding/conclusie gekomen dat zowel het bestaan van talent als genialiteit,zich staven op wensen en verlangens bekrachtigt door dubieuze argumenten.


Zij die het geluk is geschonken hun dromen te vervullen, vaak door een combinatie van ongekende toeweiding en geluk, moeten toegeven dat een aangeboren concept van superioriteit, een dwaling betreft. Onderstaande bronnen zijn zo'n getuigingen.


http://blogs.discovermagazine.com/cosmicva...cult-of-genius/ Zeer interresant opiniestuk omtrent genialiteit en vooral de commentaren waarin vele geslaagden/gefaalde fysici hun mening weergeven.


Albert Einstein's Ideas and Opinions : In deze collectie geschriften betoont deze meermaals zijn dankbaarheid voor collegas. Interresant is ook dat hoe hij afdoet met zijn zogenaamde "capaciteiten".


Alexander Grotendieck's Recoltes et Semailles (gratis en legaal te vinden op het internet): Memoires van naar verluidt een visionair in zijn vakgebied ( vermeld dit erbij omdat de materie helaas voor het ogenblik, te hoog gegrepen is ). Doorheen dit werk geeft de wiskundige vaak toe niets te snappen van sommige zaken.


Mocht u het talent geschonken zijn, ondanks dit alles, toch een coherent idee te vormen omtrendt "talent", gelieve me hiervan niet te onthouden.


Met vriendelijke groeten

Reageer