Soorten chemische bindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 226

Soorten chemische bindingen

We moeten in volgende moleculen of ionen de aard van iedere verbinding bepalen. (ideaal covalente binding , ionbinding , covalente binding met polair karakter , donor-acceptor binding)

Ik weet niet goed hoe ik volgende moleculen of ionen moet omschrijven.

NaOH ----> covalente binding met polair karakter?????? Maar ook ionbinding????





Ca(OH)2------> idem vorige??

NaNo3---------> donor acceptorbinding / polair ?? Ik twijfel eraan .

NO3-1-----------> covalente binding donor-acceptor / niet polair

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Soorten chemische bindingen

De eerste twee volgen inderdaad hetzelfde principe. Beschouw je OH- als één anion, dan zie je duidelijk een ionbinding tussen het kation en het anion. Binnen OH- worden de elektronen gedeeld, maar de elektronegativiteit is niet exact dezelfde, dus lichtjes polair covalent.

Laat je redenering eens zien voor de laatste twee.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Soorten chemische bindingen

NO3-1 ------> covalent binding donor-accetor

is niet polair denk ik . Als ik hier het regeltje van mijn cursus toepas nl. de valentieëlektronen van het centrale centrale stikstofatoom nemen allemaal deel aan de binding. Er ontstaat dan een lineaire molecule . De drie zuurstofatomen zijn gedeeltelijk negatief geladen. Dus denk ik apolair. Maar ben er helemaal niet zeker van.

Deze molecule is toch niet symmetrisch dan zou het toch polair moeten zijn.???

Ik weet het gewoon niet meer. Waar moet ik nu allereerst naar kijken als ik de polariteit van een molecule moet bepalen?

(ik denk dat ik te weinig informatie heb vanuit mijn cursus ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Soorten chemische bindingen

Bij het nitraat-anion heb je resonantie:
no3.png
no3.png (58.56 KiB) 939 keer bekeken
Wat is je defintie van donor-acceptorbinding? Is dat het geval?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Soorten chemische bindingen

De donor acceptorbinding of datief covalente binding zijn de gemeenschappelijke elektronen slechts afkomstig van 1 atoom. Een atoom met een vrij elektronenpaar (donor) kan dit gemeenschappelijk stellen met een ander atoom (acceptor)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Soorten chemische bindingen

Kijk naar de afbeelding: vanwaar komen de elektronenparen (in twee van de drie gevallen)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Soorten chemische bindingen

Ze zijn afkomstig van het stikstofatoom.

Berichten: 226

Re: Soorten chemische bindingen

NO3-

kan je toch ook voorstellen als:

1 elektronenpaar , 2 elektronenparen en 1 pijl van N naar O (donor N acceptorO)

Dit is toch ook mogelijk??

NO3-is polair denk ik.

Je hebt drie gedeeltelijke negatieve ladingen rond N die een gedeeltelijke pos. lading heeft. van 2 van die drie ladingen valt het zwaartepunt van de negatieve lading samen met het zwaartepunt van de positieve lading. Er blijft nog 1 neg. lading over waarvan dat zwaartepunt niet samenvalt met de gedeeltelijke pos lading. Dus polair.

Klopt dit?

Berichten: 226

Re: Soorten chemische bindingen

NaNo3 ----->Tussen N en O3 is er een covalente binding van het donor acceptortype die ook polair is, tussen Na en 1

zuurstofatoom is er een ionbinding.

No3- ------> covalente binding van het donor -acceptortype die ook polair is

H2CO------->covalente binding met polair karakter

Is dit ok?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Soorten chemische bindingen

Inderdaad, in twee gevallen heb je een donor-acceptorverbinding.

Dat nitraat-ion heeft zoals ik reeds zei, drie Lewisvoorstellingen die allen equivalent zijn. De echte Lewisstructuur moet je zien als het gemiddelde van de drie (resonantie).

Voor bepaalde moleculen kan men meerdere "correcte" Lewisstructuren opstellen, hoewel geen van die structuren volledig in overeenstemming is met de eigenschappen van die stof. De werkelijke elektronendistributie ligt dan tussen de meerdere structuren in, die is een superpositie van de uiterste gevonden structuren.

Dit betekent dus dat de drie NO-bindingen eigenlijk equivalent zijn. Bovendien liggen de atomen in hetzelfde vlak, dus lijkt het alsof het ion apolair is omdat de ladingscentra samenvallen (in N). Toch is het nitraation polair omdat het een ion is. Je kan dit inzien door op te merken dat de positieve lading één plus is, terwijl er twee min zijn in dat centrum.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Soorten chemische bindingen

Om de polariteit van moleculen te bepalen ben ik nu die geometrische structuren aan't bestuderen.

Als ik die verschillende molecuultypes bekijk. AX, AX2,... begrijp ik wel dat deze al dan niet polair zijn.

maar wat nu bij molecuul HNO3 . Hoe zit het hiermee?

Sorry dat ik deze vraag al meerder malen gesteld heb. Maar hier zit echt mijn probleem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Soorten chemische bindingen

Teken de lewisstructuur van HNO3.

Voldoe aan de octetregel.

Eén O heeft de formele lading -1, N heeft de formele lading +1. Dus een polair molecuul.

Het molecuul is wel in z'n geheel ongeladen.

Berichten: 226

Re: Soorten chemische bindingen

Maar zo simpel is het toch niet altijd. Je moet toch ook rekening houden met de geometrische structuur van het molecuul en kijken of de zwaartepunten van de partiële pos. ladingen niet samenvallen met de neg . ladingen . Maar dat vind ik niet goed in het molecuul HNO3

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Soorten chemische bindingen

De methode van Margriet kan je hier perfect toepassen hoor. Als je meer uitleg nodig hebt om dat uit te voeren, dan vind je een voorbeeld op

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=52487

Wil je het geometrisch aanpakken, dan kijk je naar hoe de molecule er ruimtelijk uitziet:

Afbeelding

Je ziet dat er asymmetrie is (twee keer O, één keer OH) en bijgevolg kunnen de ladingsmiddelpunten niet meer samenvallen (wat een vereiste is voor apolair). Je ziet met andere woorden op het zicht al dat de molecule polair is.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Soorten chemische bindingen

Bij salpeterzuur is er maar één elektron van N naar O gegaan. Dus één sterk dipool. Polair molecuul dus.

Als er maar één ladingverplaatsing is heb je niet te maken met de ruimtelijke bouw.

Bij zwavelzuur zijn er twee elektronen overgedragen. (formele lading, molecuul is neutraal.)

Dan heb je wél te maken met ruimtelijke structuur om te weten of de effecten elkaar versterken of niet.

Bij zwavelzuur is de formele lading van S 2+ en de twee O's elk 1-.

Als je veronderstelt dat zwavelzuur in het platte vlak ligt en de dubbelgebonden O's tegenover elkaar liggen, heffen de dipolen elkaar op zoals je veronderstelde in een eerder bericht van je. Dat had je goed begrepen.

Maar zwavelzuur ligt niet in het platte vlak. Zie eerder bericht van ander forumlid.

Daardoor valt het zwaartepunt van de positieve lading op het S-atoom niet samen met het zwaartepunt van de negatieve ladint op de O-atomen en is er een resulterend dipool. Dus polair molecuul.

Blijft dat als er niets in je boek staat over stereochemie dit niet te doen is vvor je om op te lossen.Lijkt mij tenminste.

Reageer