Cohesiekrachten tussen moleculen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Cohesiekrachten tussen moleculen

In mijn cursus staan elke de aantrekkingskrachten tussen polaire moleculen vermeld. Dit zouden de belangrijkste zijn (------->waterstofbruggen )

Maar hoe zit het eigenlijk bij apolaire moleculen? Trekken apolaire moleculen elkaar aan?

Je kan toch apolaire moleculen hebben met enkel een negatieve lading of apolaire moleculen met enkel een positieve lading.

De apolaire moleculen met enkel een negatieve lading zullen elkaar toch niet aantrekken . (of deze met enkel een positieve lading)

Maar als je nu een deel apolaire moleculen hebt met een negatieve lading en een deel apolaire moleculen met een positieve lading en je mengt deze moeten er toch wel aantrekkingen zijn.

Als je nu apolaire moleculen mengt met polaire moleculen moeten er toch ook zeker aantrekkingen zijn. Apolaire moleculen hebben toch een gedeeltelijke pos. en neg. lading. en apolaire moleculen hebben toch ofwel een pos. ofwel een neg. lading.

Klopt er iets van van wat ik hier allemaal zeg?? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Een apolaire verbinding is een chemische verbinding waarin de elektronen zodanig verdeeld zijn, dat het zwaartepunt van hun negatieve lading samenvalt met het zwaartepunt van de positieve lading. Als gevolg daarvan zal een positief deeltje niet worden aangetrokken of afgestoten door een apolaire verbinding.

Verder is je uitleg niet zo helder vind ik. Geef eens een voorbeeld van wat jij bedoelt met
apolaire moleculen hebben met enkel een negatieve lading
Tussen apolaire moleculen heb je de Van der Waalskrachten. (Zie ook hier voor meer uitleg).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Bij een polaire molecule is de molecule aan de ene kant gedeeltelijk positief en aan de andere kant gedeeltelijk negatief.

Dat is me duidelijk.

Maar een apolaire molecule is toch ook ofwel positief ofwel negatief??? Of is dit niet zo??



vb. O=C=O beide zuurstofatomen hebben toch een negatieve lading. Is dit apolaire molecuul dan niet negatief

geladen??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Dat is net het principe van een apolaire molecule: de ladingscentra vallen samen (hier in C, in je voorbeeld) en dus is er netto geen kant die een lading draagt aan de molecule.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Maar als ik mij die molecule tracht voor te stellen zie ik toch vb. bij CO2

in het midden het koolstofatoom en aan weerszijden het zuurstofatoom. Ze liggen wel op 1 lijn . Maar ze zijn toch allebei een beetje negatief . Die molecule is dan toch aan beide kanten een beetje negatief??

Zie ik het zo verkeerd?? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Ja, maar waar ligt het negatieve ladingscentrum?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Ok . negatieve lading van O en positieve lading van C ------------->neutraal (aan beide kanten.)

bij vb. H2O is er een bindingshoek aanwezig -------> deze niet neutraal , waarom blijven hier de negatieve n positieve lading wel?

Berichten: 226

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Heb nog eens nagedacht en heb het begrepen!! Dank

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Graag gedaan. Dus je weet wat het verschil is tussen H2O en CO2?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Het heeft te maken met die bindingshoek bij H2O . Die 2 vrije elektronenparen bij zuurstof zorgen voor de bindingshoek . Vandaar dat deze molecule dan polair is. Bij CO2 heb je de lineaire structuur. δ- en δ+ trekken elkaar aan en worden neutraal doordat de zwaartepunten van de partiële pos en negatieve lading samenvallen.

Maar toch nog een vraag (blijkbaar heb ik het toch nog niet helemaal begrepen ). Bij H2O heb je wel die bindingshoek maar positieve en negatieve kant trekken elkaar toch ook aan en worden niet neutraal.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Maar waar ligt het zwaartepunt van de positieve ladingen? En van de negatieve?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 226

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Oh ja bij H2O ligt die van de gedeeltelijk positieve lading tussen de 2 H's in en die van de negatieve ligt in O zelf . Ze vallen niet samen. Dus polair en bij CO2 vallen die wel samen in het koolstofatoom. Prima dit heb ik uiteindelijk

begrepen.

Maar hoe weet je nu steeds als je de lewisformule moet opstellen hoe die ruimtelijke structuur is want dit is nu toch het belangrijkste om te weten of een molecule al dan niet polair is?

In mijn cursus kan ik niets terugvinden over de ruimtelijke structuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Cohesiekrachten tussen moleculen

Je antwoord op mijn vraag is correct.

Wat betreft die ruimtelijke structuur: dat is het domein van de stereochemie.

Daarvoor maak je meestal gebruik van de VSEPR-theorie die je toelaat je een ruimtelijk beeld van de molecule te vormen (bindingshoeken...)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer