Springen naar inhoud

Homosexualiteit

• Log in om te kunnen reageren

Celtic

Celtic

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2011 - 23:05

Wellicht ontbreekt in dit forum naast alle wetenschappen nog 'Psychiatrie'
maar wellicht heeft dit er ook niet mee te maken.
Is het ooit bewezen dat homosexualiteit een psychische aandoening is
of is ook dit verschijnsel te wijten aan biologische afwijkingen zoals
de productie van bepaalde hormonen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2011 - 00:32

Homoseksualiteit wordt niet gezien als een psychiatrische of psychologische stoornis. Het is zelfs geen afwijking en dus ook geen biologische afwijking. Het is een normale (!) variant van seksuele diversiteit.

De oorsprong van heteroseksualiteit of van homoseksualiteit is vermoedelijk vooral biologisch geregeld, al zouden omgevingseffecten er ook een beperkte invloed op kunnen hebben. Maar daarover is nog niet zoveel geweten.

Het feit dat homo's wat meer last zouden hebben van depressies en zo, zou vooral te wijten zijn aan geďnternaliseerde homofobie. Dit betekent dat hun omgeving wel vaker afwijzend is tav. homoseksualiteit, waarbij ze die homo oa. als minderwaardig gaan zien. Een homo die opgroeit in zo'n vijandig milieu krijgt dus heel wat stress en afwijzing te verduren en dan is het zelfs bijna normaal dat hij zich niet goed gaat voelen in z'n vel. Hij begint zelf te geloven dat hij minderwaardig is, omdat anderen hem dat inlepelen en dat is de ideale bron voor het ontstaan van depressies ed.

Dido

PS: er is een subforum psychologie en daar zou je dit bericht eventueel kunnen plaatsen.

Veranderd door Dido, 14 augustus 2011 - 00:43

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 02 februari 2012 - 17:16

Wat mij opvalt is dat homo's opgegroeid zijn in een omgeving waarbij de persoonlijkheid van de moeder dominanter is dan die van de vader. Dat kan zijn bij vroegtijdig overlijden van de vader, dat het kind vrijwel uitsluitend aandacht krijgt van de moeder,...

Het heeft dus allemaal te maken met psychologie en is helemaal normaal.

mvbandit650

mvbandit650

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2012 - 19:02

Wat mij opvalt is dat homo's opgegroeid zijn in een omgeving waarbij de persoonlijkheid van de moeder dominanter is dan die van de vader.

Heb je hier bronnen van om dit te onderbouwen?
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2012 - 22:01

Homoseksualiteit wordt niet gezien als een psychiatrische of psychologische stoornis. Het is zelfs geen afwijking en dus ook geen biologische afwijking. Het is een normale (!) variant van seksuele diversiteit.

Een biologische afwijking is natuurlijk vrij arbitrair. Simon Levay heeft bijvoorbeeld aangetoond dat er anatomische verschillen zijn tussen de hypothalamus van homoseksuelen en heteroseksuelen, hoewel dat niet een geweldig onderzoek was. Ons aller Dick Swaab heeft ook anatomische verschillen aangetoond in de hypothalamus en er zijn Zweedse onderzoekers die zelfs een verschil vinden in de grootte van de hemisferen.

Je moet wel oppassen dat je dit meteen als oorzaak gaat zien voor homoseksualiteit, maar suggestief is het wel. De krachtterm 'afwijking' heeft bovendien een negatieve connotatie, maar als daarmee bedoeld wordt significant afwijkend van het gemiddelde, dan mag je spreken van een biologische cq anatomische afwijking in homoseksualiteit mits bovenstaande onderzoeken wetenschappelijk goed zijn uitgevoerd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 februari 2012 - 00:06

Een biologische afwijking is natuurlijk vrij arbitrair.
...
De krachtterm 'afwijking' heeft bovendien een negatieve connotatie, maar als daarmee bedoeld wordt significant afwijkend van het gemiddelde, dan mag je spreken van een biologische cq anatomische afwijking in homoseksualiteit mits bovenstaande onderzoeken wetenschappelijk goed zijn uitgevoerd.

1) er zijn tot nu toe onvoldoende aanwijzingen dat het ene het andere veroorzaakt. Men ziet sommige verschillen (trouwens, voor vrouwen geldt dit veel minder/ niet) als men homo's vergelijkt met hetero's, maar er is geen bewijs dat deze verschillen er al zijn vanaf de geboorte en niet het gevolg zijn van een homo- of heteroseksuele aard. Er is bovendien nog de mogelijkheid van een onbekende 3de variabele.
Daarbij hoort ook dat er op heden vooral wordt aangenomen dat de seksuele voorkeur voortkomt uit een genetische voorbeschiktheid waarop omgevingsfactoren inwerken.

2) Als het aankomt op anatomische verschillen, dan zijn we allemaal wel anatomisch afwijkend tav. sommige gemiddelde waarden. Dus denk ik te mogen stellen dat jij, Anusthesist, ook afwijkende anatomische structuren hebt in jouw hersenen, net zoals wij allemaal. Dat is nu eenmaal het gevolg van het spreken en vergelijken met gemiddelde waarden.

Aangezien 'afwijking' inderdaad een negatieve en stigmatiserende connotatie heeft (én het bol loopt van mensen die holebi's minderwaardig vinden en de term 'afwijking' met veel plezier gebruiken), lijkt het me niet meer dan evident dat er ietwat voorzichtig met de term wordt omgesprongen. Ook door wetenschappers trouwens (wat zij meestal ook doen).
Niet in het minst omdat homoseksualiteit wel degelijk wordt beschouwd als een normale variant van de seksuele geaardheid. Dat houdt in se ook in dat de verschillen in hersenanatomie die in sommige onderzoeken worden vastgesteld ook binnen de normale range moeten liggen. In dat geval kan het moeilijk anders dan dat het verschil dat werd vastgesteld (in SD) van de gemiddelde waarde nog valt onder een normale biologische range.
Ik had bovendien niet de indruk dat TS het had over afwijkingen in standaarddeviaties.

Dido

Verborgen inhoud
By the way: ik vraag me af wanneer het eerste vergelijkende hersenonderzoek van homofoben eraan komt. Dŕt lijkt me een interessanter vraagstuk dan te kijken wat voor verschillen er zijn tussen 2 soorten normale mensen (hetero's en homo's)). Aangezien homofobie wel degelijk als een problematische en schadeberokkende gedragsvorm wordt aanzien. Zo'n vergelijkend onderzoek lijkt me alvast therapeutisch een heel stuk interessanter. Maar dat dus tussen haakjes...

Veranderd door Dido, 14 februari 2012 - 00:20

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures