Gezondheidsrisico elektrische schakelkasten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 34

Gezondheidsrisico elektrische schakelkasten

Hallo

Wij hebben momenteel een bureau op 1m van elektrische schakelkasten.

In deze kasten wordt verlichting van de fabriek geschakeld en ook enkele pompen van 5-10kW.

Zijn er hieraan gezondheidsrisico's verbonden?

Kan vermoeidheid een gevolg zijn?

Bedankt

Berichten: 4

Re: Gezondheidsrisico elektrische schakelkasten

Er zijn veel discussies en zeker vraagtekens rondom gezondheid en electrische straling.

Maar bij schakelkasten heb ik daar nooit van gehoord.

Dit ligt anders in de buurt van sterke zenders en hoogspanningsmasten, daar lijken best risico's aan verbonden, maar de meningen hierover zijn best wel verdeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Gezondheidsrisico elektrische schakelkasten

Er zijn aanwijzingen dat schakelkasten (hoogspanning=>220V) evenals hoogspanningsmasten en zendmasten voor fysieke problemen kunnen zorgen. Zoals hierboven al gezegd: de meningen hierover zijn zeer verdeeld. Wetenschappelijk onderzoek (voor zover uitgevoerd) heeft nog niets aan kunnen tonen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Gezondheidsrisico elektrische schakelkasten

Om Davy niet onnodig te verontrusten, even duidlijkheid over hoogspanning.

Hoogspanning geldt vanaf 1.000 of 1.500 volt.

De verdeelkasten in gebouwen verdelen 390 en 230 Volt, dit geldt als sterkstroom.

Over hoogspanningsmasten wordt 50.000 volt en hoger geleid!

Re: Gezondheidsrisico elektrische schakelkasten

Als het metalen kasten zijn, zou ik me geen zorgen maken. Het magnetisch veld kan hier immers moeilijk uit. Het een en het ander staat omschreven in een EMC richtlijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat je je meer zorgen moet maken over het GSM gebruikt. Sterk veld, dicht tegen de hersens.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Gezondheidsrisico elektrische schakelkasten

De meeste schakelkasten zitten daarnaast nog in een stalen kast. Dit is de perfecte kooi van faraday. Leg er maar es een GSM is en kijk na enige tijd maar even snel op je display. Geen netwerk te bespeuren. Zelfs in mijn antistatische overall met doorgeweven koperdraad valt de GSM uit doordat dit doorgeweven koperdraad als kooi van faraday werkt.

Reageer