Springen naar inhoud

Energie van elektron.

• Log in om te kunnen reageren

Thomas93

Thomas93

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2011 - 14:59

Hallo,
Ik ben voor het moment aan het studeren voor het ingangsexamen van geneeskunde en ik stootte bij fysica op een probleem. De vraag luidt als volgt:

Volgens het Bohr-model van het waterstofatoom voert een elektron een eenparige cirkelvormige beweging uit rond het proton (zie figuur). Het proton verandert niet van plaats en heeft een lading +e .
Het elektron bezit een lading -e.

De totale energie van het elektron is gelijk aan de som van de kinetische en de potentiŽle energie. Op oneindig wordt de potentiŽle energie gelijk aan nul gesteld.

k is de constante uit de wet van Coulomb

Voor een elektron op een cirkelbaan met een straal r wordt dan volgens dit model de totale energie gegeven door

O a. k.e2/(2r)
O b. -k e2 /(2r)
O c. k e2 /r
O d. -ke2 /r

Ik heb dit op 2 manieren opgelost en kom telkens antwoord D uit, maar het moet B zijn volgens de sleutel (er staat geen uitgeschreven oplossing bij dus ik weet niet waar ik de mist in ga)

Alvast bedankt

T.

Veranderd door In physics I trust, 15 augustus 2011 - 09:32

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 09:07

Je weet dat de energie gegeven wordt door de afgeleide van de kracht naar de "weg" (r in dit geval)? Lukt het dan wel?

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 09:32

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 augustus 2011 - 17:15

Antwoord B is inderdaad het goede antwoord.
Noem de straal van de circelvormige elektronbaan LaTeX
Laat nu het elektron vanuit LaTeX langs een elektrische veldlijn naderen tot LaTeX
Als we dit onder gecontrolerende omstandigheden willen doen, moeten we een uitwendige kracht F op het elektron laten werken die radiaal naar buiten gericht is en altijd even groot als de coulombkracht die door de positieve kern op het elektron wordt uitgeoefend. We leveren dus negatieve arbeid op het elektron, en dat vertaald zich in een negatieve waarde voor de elektrische potentieele energie van het elektron als het in het punt LaTeX is aangekomen.
Bereken nu eerst deze arbeidsintegraal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures