Energie van elektron.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Energie van elektron.

Hallo,

Ik ben voor het moment aan het studeren voor het ingangsexamen van geneeskunde en ik stootte bij fysica op een probleem. De vraag luidt als volgt:

Volgens het Bohr-model van het waterstofatoom voert een elektron een eenparige cirkelvormige beweging uit rond het proton (zie figuur). Het proton verandert niet van plaats en heeft een lading +e .

Het elektron bezit een lading -e.

De totale energie van het elektron is gelijk aan de som van de kinetische en de potentiële energie. Op oneindig wordt de potentiële energie gelijk aan nul gesteld.

k is de constante uit de wet van Coulomb

Voor een elektron op een cirkelbaan met een straal r wordt dan volgens dit model de totale energie gegeven door

O a. k.e2/(2r)

O b. -k e2 /(2r)

O c. k e2 /r

O d. -ke2 /r

Ik heb dit op 2 manieren opgelost en kom telkens antwoord D uit, maar het moet B zijn volgens de sleutel (er staat geen uitgeschreven oplossing bij dus ik weet niet waar ik de mist in ga)

Alvast bedankt

T.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Energie van elektron.

Je weet dat de energie gegeven wordt door de afgeleide van de kracht naar de "weg" (r in dit geval)? Lukt het dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Energie van elektron.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Energie van elektron.

Antwoord B is inderdaad het goede antwoord.

Noem de straal van de circelvormige elektronbaan
\(r_{0} \)
Laat nu het elektron vanuit
\(r=+\infty\)
langs een elektrische veldlijn naderen tot
\(r=r_{0}\)
Als we dit onder gecontrolerende omstandigheden willen doen, moeten we een uitwendige kracht F op het elektron laten werken die radiaal naar buiten gericht is en altijd even groot als de coulombkracht die door de positieve kern op het elektron wordt uitgeoefend. We leveren dus negatieve arbeid op het elektron, en dat vertaald zich in een negatieve waarde voor de elektrische potentieele energie van het elektron als het in het punt
\(r=r_{0} \)
is aangekomen.

Bereken nu eerst deze arbeidsintegraal.

Reageer