Springen naar inhoud

Is "Verlichting" mogelijk in de islam?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 15:29

Ik heb die thread van Johnny http://www.wetenscha...ght=verlichting dan maar ingepikt, als vraag geformuleerd.

De Verlichting ( http://nl.wikipedia..../De_Verlichting ) zie ik als een (geslaagde) protestbeweging tegen absolute autoriteit.

Mijn stelling is dat een dergelijke beweging ten enenmale onmogelijk is in de islam omdat dit een totalitaire abolutistische ideologie is die geen enkele tegenspraak of zelfs inspraak dult.

Figuren zoals Spinoza, Locke, Leibniz, Diderot, d'Alembert, Montesquieu, Voltaire, Rousseau, Kant en zovele anderen hadden nooit kunnen overleven in een islamitische omgeving, zouden het vandaag ook niet kunnen overleven, en zullen het ook binnen duizend jaar niet kunnen.

Verder wil ik verdedigen dat de geschiedenis heeft aangetoond dat de islam een aan de Verlichting tegengestelde beweiging maakt. De islam, na een tolerante fase ingegeven door praktische en strategische overwegingen, zaait steeds breder uit in en werkt dieper in op een maatschappij, waarbij hij steeds intoleranter wordt. Zelfs, of zeker, in een samenleving waar iedereen zich aan de islam onderworpen heeft blijft het streven naar een verdieping van de ideologie doorwerken.

Mag ik vermoeden dat iedereen het volmondig met deze stelling eens is?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

johnny

johnny

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 16:39

De westerse "verlichting " ging ook niet zonder slag of stoot ,en was
de katholieke kerk ook niet totalitair?
Hier was onderzoek toch ook verboden als de uitkomst
niet in overeenstemming met de kerk was
Ik denk dat de islamitische verlichting zeker mogelijk is

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 17:15

Welke slagen en stoten? Hoeveel van die schrijvers, of van hun vertalers of uitgevers, werden er de nek overgesneden op last van de Katholieke Kerk of uit naam van de christelijke God? Hoe komt het dat het onderzoek toch doorging terwijl het "verboden" was?

En wat het eigenlijke onderwerp betreft: op wat baseer je je om te stellen dat een Verlichting wel mogelijk zou zijn in de Mohammedaanse wereld?
(Guillaume le Taciturne)

StevenNr1

StevenNr1

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 17:26

De nieuwe vorm van racisme, inderdaad cultuurracisme, doe zo voort topicstarter.

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 17:31

De nieuwe vorm van racisme, inderdaad cultuurracisme, doe zo voort topicstarter.

Inderdaad!

Verder beseft hij niet dat het steeds de godsdienst is die zich aanpast aan de nieuwe situatie en niet andersom.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 18:33

Inderdaad!

Verder beseft hij niet dat het steeds de godsdienst is die zich aanpast aan de nieuwe situatie en niet andersom.

Het onderwerp van deze thread ligt blijkbaar nogal gevoelig.

Zal iemand een nieuwe topic starten over racisme?

Het doet me in elk geval duivels veel genoegen van te merken dat er geen echte argumenten tegen mijn stellingen komen.
(Guillaume le Taciturne)

KabouterKlus

KabouterKlus

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 19:36

Het doet me in elk geval duivels veel genoegen van te merken dat er geen echte argumenten tegen mijn stellingen komen.

Zwelg maar in je slimheid. Islam door de wasmachine van de verlichting...originele gedachte... --zucht--

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 20:05

De verlichting is een geslaagde protestbeweging tegen absolute autoriteit.  

deze omschrijving van de verlichting vindt ik niet passelijk. En ook niet te vergelijken met de Islam nu.

Ten eerste is deze omwenteling debet aan een ander denken. Het is debet aan een filosofische ontdekking. Maar niet 1 ontdekking, maar een kettingreactie van ontdekkingen. De mens (burgerij) zag de wereld anders dan dat het eerst was, en moest zijn spiritualiteit dus ook anders indelen. Met elke revolutie brengt ook deze frictie met de conservatieven.

Is dit het losrukken van een boeman die religie heet? Volgens de omschrijving van Wikipedia niet.

Ten tweede, was er in de verlichting maar weinig contact met andere beschavingen, zijn volken nu inherent met elkaar verbonden in een wereld die plat en klein is geworden.

Is er een verlichting mogelijk, laten we deze vraag verwoorden in is er een revolutie mogelijk.

Deze is naar mijn inzien al op gang. Het moslim geloof dient een nieuwe plaats in te nemen zoals ook het chritelijke geloof een nieuwe plaats aan het innemen is in de maatschappij. Dat dit lang duurt, en niet zonder slag of stoot is duidelijk. Betekend dit dat geloof verkeerd is? Nee, het betekend dat deze twee geloven niet meer van deze tijd zijn, en zich moeten morphen om een nieuwe plaats in te nemen in de mens.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 20:30

De verlichting is een geslaagde protestbeweging tegen absolute autoriteit.  

deze omschrijving van de verlichting vindt ik niet passelijk. En ook niet te vergelijken met de Islam nu.

Over de definitie moeten we eerst wel een akkoord hebben. Ik baseer de mijne op een idee van Immanuel Kant, hier van
http://de.wikipedia....i/Immanuel_Kant
Die Aufklärung wird eng mit dem Namen Kant verbunden. Berühmt ist seine Definition „Aufklärung ist der Ausgang des Menschen aus seiner selbst verschuldeten Unmündigkeit. Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Anleitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Mutes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Sapere aude [wage es verständig zu sein]! Habe Mut, dich deines eigenen Verstandes zu bedienen! ist also der Wahlspruch der Aufklärung.“ (Beantwortung der Frage: was ist Aufklärung? Berlinische Monatsschrift, 1784,2, S. 481-494).

Ik heb in mijn definitie niets over religie* gezegd. De filosofen van de Verlichting hebben niet alleen de religie aangepakt, of de religieuse instituten, maar elk idee, iedereen, en elk instituut dat absolute autoriteit claimde.

De Verlichting is uiteindelijk uitgemond in een revolutie, en was inderdaad misschien zelf een (langgerekte) revolutie in het denken.

De vraag blijft: is die mogelijk in de islam. Ik zie alleen tekenen die in de andere richting wijzen, een regressie naar een oude veroveringsideologie.

-----
*de "islam" is ook geen zuivere godsdienst, maar wel een totale levensbeschouwing, een ideologie. Hierover zijn talrijke teksten beschikbaar maar wil me hier beperken tot iets van een Nederlandstalige site http://moslimjongere...om/MJB/id6.html "De religie (eddien) is volgens de Islam de complete levenswijze van de mens, gebaseerd op de relatie van haar Schepper en zijn schepsels zowel dingen, als wezens. Het is zowel een objectieve als een subjectieve levensmissie waarin fysieke, morele en spirituele rechten en plichten in elke fase van het mensenleven doordringt is."
(Guillaume le Taciturne)

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 09:38

Beste Roland,

Die verlichting is al lang gaande bij de moslims.
Het is alleen jammer dat jij dat niet ziet.
Jij ziet (alleen maar) intolerantie bij moslims die er niet is.

Maar hoe zit het met jou verlichting !

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 10:13

Beste Roland,

Die verlichting is al lang gaande bij de moslims.
Het is alleen jammer dat jij dat niet ziet.  
Jij ziet (alleen maar) intolerantie bij moslims die er niet is.

Maar hoe zit het met jou verlichting !

Beste Michel, als je het over mijn persoon wil hebben, dan moet je echt een topic over mij beginnen. Als je over mijn verlichting wil hebben, kan je daar een topic over opstarten. Ik beloof echt dat ik niet over jouw verlichting ga beginnen want ik ben in niemand's privé leven geïnteresseerd.

Als de Verlichting (want je bedoelt toch "Verlichting"?) reeds lang "gaande" is in de mohammedaanse wereld, dan had ik die inderdaad al lang moeten opmerken. Ik merk echter niets dan een omgekeerde beweging.

Ik heb het hier nooit over "de moslims". Ik heb het hier steeds weer over de mohammedaanse ideologie. En dat die intolerant is en intolerantie predikt is hier al in het lang en het breed aangetoond. Indien je niet akkoord gaat met de aangedragen bewijsvoering kan je pogen ze onderuit te halen. Met een losjes uit de pols geschudde bewering "die er niet is" lost men niets op.
(Guillaume le Taciturne)

Jego

Jego

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 10:20

Mijn stelling is dat een dergelijke beweging ten enenmale onmogelijk is in de islam omdat dit een totalitaire abolutistische ideologie is die geen enkele tegenspraak of zelfs inspraak dult.

Waarom onmogelijk? Het lijkt me onwaarschijnlijk de europese verlichting als model te nemen van hoe de islam gemoderniseerd kan worden. Ik denk wel dat de islam door zijn 'dictum' hoe te leven en het minder centraal stellen van de mens een renaissance/verlichting het erg moeilijk maakt. In het gunstigste geval is de blootstelling niet-islamitische invloeden door de globalisering aanleiding om geleidelijk aan de islamitische geloofsbeleiding en levenswijze een 'mondiaal' tintje te geven en wordt de Islam meer en meer 'verlicht'. Ik ben alleen bang dat het interpreteren van het dagelijks leven in termen van religieuze interpretatie door de veelomvattende islam het erg moeilijk maakt om geschillen in de samenleving te beslechten in een debat tussen volksvertegenwoordigers waarbij de mens centraal staat en de meerderheid rekening houd met de belangen en rechten van de minderheid.

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 10:40

Er is een verlichting geweest in de Islam maar daar is eind jaren 70 een streep doorgezet. In Kabul en Teheran en Bagdad liepen vrouwen vroeger in mini rokjes rond, deze steden hadden discotheken. Moet je nu eens kijken. Cassablanca en Istanbul zijn nog niet gevallen maar om nu van vooruitgang te spreken. In de Franse tijd was Cassablanca qua uitgaansleven meer westers georienteerd dan nu. Istanbul staat nog maar voor hoe lang.....Of komt het aloude gezegde weer bovendrijven, het komt allemaal goed kijk maar naar Istanbul.

Jego

Jego

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 10:57

Er is een verlichting geweest in de Islam maar daar is eind jaren 70 een streep doorgezet. In Kabul en Teheran en Bagdad liepen vrouwen vroeger in mini rokjes rond, deze steden hadden discotheken.

Mmm, of dit nu een sterke indicatie is dat er een verlichting heeft plaatsgevonden in de diepere zin van het woord vraag ik me sterk af...

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 11:19

Zie het als een uiting van verzet wat toen nog mogelijk was. En ach nu zijn minirokjes zijn in Nederland minder gebruikelijk als in de jaren 70 maar ook in Nederland speelde denk ik het pesten van ouders en de sexuele revolutie een rol. De moderne elite in bv Teheran en Kabul streefden een westerse maatschappij na. Deze groep probeerde de symbolen van het islamitische denken te doorbreken. Goed het zijn maar symbolen een burka etc maar ik en deze mensen in traditionele kledij zien het als levenswijze. Een burka staat zonder schending van de mensenrechten, een verlichting achter de sluier ? Dat kan nog een interessant gesprek worden.

Wat vindt jij hier overigens van Michel ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures