Zelfdoding met orgaantransplantatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Zelfdoding met orgaantransplantatie

Beste mensen,

Ik had een mooie film gezien waar ik de naam van ben vergeten. Deze film ging over een man die aan zelfdoding deed en een methode had ontwikkeld zodat zijn organen overgedragen konden worden voor transplantatie om iemand anders te redden. Het is een tijd geleden dus ik ben het een beetje vergeten. Door deze film vroeg ik mij af hoe je dat dus doet, qua berekenig met de ambulance die optijd moet komen, hersendood, het goed houden van de organen, hoe gaat biologisch in het lichaam en kan dit echt op deze manier, etc. Misschien dat er mensen zijn op dit forum die het interessant vinden om hierover mee te denken. Het was een zielige maar mooie film.

Nou, hopelijk vinden jullie het niet raar dat ik dit plaats haha....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Misschien de film Seven Pounds met Will Smith?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Aangezien de personen in het ziekenhuis niet weten waaraan deze persoon is gestorven totdat het te laat is, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat er uberhaupt tot orgaandonatie kan worden overgegaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Yes! Die film bedoel ik! ;) En ja, dan moet je natuurlijk een manier vinden om dat te laten weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Het probleem is, je kan zo veel 'laten weten'. Met orgaantransplantaties worden zo min mogelijk risico's genomen. Iemand op z'n blauwe ogen geloven dat ie geen enge ziektes heeft en waaraan deze persoon is gestorven is natuurlijk nooit voldoende zekerheid. Dat dient in het ziekenhuis getest te worden en dat neemt tijd in beslag.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Wat is het nut dan om doner te worden? Ik bedoel, al die testen kosten tijd en als je een ziek hart in iemand anders stopt??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Wat is het nut dan om doner te worden?
Het nut om donor te worden is om iets van jouzelf na te laten of weg te geven met als doel een medemens een kans te gunnen om verder te leven.

Er zijn trouwens verschillende manieren om donor te zijn; maar jij bedoelt waarschijnlijk het donorschap wanneer iemand is overleden?

Doneren van organen als men nog leeft?

Doneren van organen als men is overleden?

Doneren van bloed als men nog leeft?
al die testen kosten tijd en als je een ziek hart in iemand anders stopt??
Iedereen kan zich aanmelden als donor, maar niet elke potentiële donor zal ook daadwerkelijk als donor functioneren. Wanneer iemand overlijdt zal een arts pas daadwerkelijk vaststellen of de organen die de donor heeft opgegeven om te doneren ook donor-waardig zijn. De criteria zijn o.a. ziekte, leeftijd en lichamelijke versieringen ( tatoeage en piercing) van de betreffende donor zes maanden voor het overlijden. Het zal dus niet voorkomen dat een arts besluit een hart te transplanteren wanneer de donor een hartaandoening heeft gehad of vele medicijnen heeft gebruikt die een negatieve invloed hebben gehad op dit hart. Natuurlijk is er de kans dat niemand weet dat een potentiële donor een hartaandoening had, en dit ook niet aan het licht komt voordat dit hart wordt getransplanteerd.

Het doneren van organen is lastig aangezien het orgaan zuurstof toegevoerd moet krijgen, ondanks dat de donor zelf is overleden. Kunstmatige beademing is nodig, en dit kan eigenlijk alleen op tijd in het ziekenhuis worden geregeld wanneer een donor al daar overlijdt. Weefsels zijn minder gevoelig voor zuurstofgebrek en kunnen ook nog worden gedoneerd als iemand op een andere plek overlijdt zonder kunstmatige beademing te hebben gehad.

Daarnaast heb je ook nog donoren die een nier, long of een stuk lever doneren. Maar dit komt vaker voor binnen familie- of vriendenkringen dan bij vreemden onderling. Hierkun je meer lezen over doneren als levende donor.

Toevallig heb ik laatst een topic gepost in "Wetenschappelijk nieuws" ( lees hier) over een mogelijke opkomende organenmarkt aangezien er nog steeds te weinig donoren zijn. Het is dus van alle tijden van belang dat er goede donoren zijn en blijven bestaan ( mede dáárom steekt men ook veel tijd in de onderzoeken en tests om een donor te controleren; kwaliteit gaat immers boven kwantiteit). De vraag is alleen hoe we mensen kunnen aansporen vrijwillig ( zonder verplichting) donor te worden, geld blijkt een optie te zijn...maar zou jij je nier verkopen voor geld óf voor het gevoel dat je iemand echt vrijwillig hebt kunnen helpen zonder daar iets voor terug te krijgen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Behalve organen kun je bijvoorbeeld ook huid en hoornvlies doneren. En dat kan ook als je "gewoon thuis" en niet in het ziekenhuis aan de beademing gestorven bent.. Er zijn bijna altijd wel opties, maar voor organen zoals het hart zitten er aan aan donatie nu eenmaal nogal wat haken en ogen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

Voor die enge ziektes is wel wat te vinden. Dan laat je wat testen doen die van belang zijn en dan kun je een verklaring opstellen en aantonen dat je gelijk in gebruik genomen kan worden voor de ontleding van de organen. Ja toch? En een kunstmatige beademing is niet thuis te regelen? Zelf een soort apparaat bouwen.....

Op de rest van het verhaal van Pectus ga ik nog in ;) Maar in een meer realistischer zin (gezien de film) zou je beter de illegale donermarkt op kunnen gaan, tegen zo arts zeggen "ik zie het niet meer zitten en beroof mij maar van het leven" alstublieft, hier zijn mijn organen.

Dat is dan iets realistischer....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Zelfdoding met orgaantransplantatie

En een kunstmatige beademing is niet thuis te regelen? Zelf een soort apparaat bouwen.....
Wat denk je wat dit voor gevolgen zal hebben als iedereen zelf wat gaat klussen?

Heb je überhaupt al eens gekeken wat dit beademingssysteem inhoudt, lees dit
Op de rest van het verhaal van Pectus ga ik nog in ;) Maar in een meer realistischer zin (gezien de film) zou je beter de illegale donermarkt op kunnen gaan, tegen zo arts zeggen "ik zie het niet meer zitten en beroof mij maar van het leven" alstublieft, hier zijn mijn organen.

Dat is dan iets realistischer....
Ik geloof niet dat artsen mee zullen werken aan illegale donorhandel...het zijn eerder criminele bendes in bijvoorbeeld Zuid-Amerika die mensen dwingen mee te doen en een tweedehands chirurgijn er wat uit laten slopen. Maar nogmaals, realistisch vind ik het niet dat je even naar een arts stapt en vraagt om een soort van verkorte (psychische) lijdensweg om tegelijk je organen te doneren. Waarom wil iemand zelfmoord plegen? Vaak omdat ze de maatschappij of het leven zat zijn...waarom ga je dan nog een "heldendaad" verrichten door jezelf voor diezelfde mensheid op te offeren en je organen te doneren, óf om ander leven in stand te houden als je het leven zelf zat bent?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer