[Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 33

[Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

Als we de visuele voorstellingen mogen geloven zijn de planeten massieve bollen die in het luchledige zweven. Maar bestaat het luchtledige wel?

Is er niet meer een gelijdelijke overgang van dicht opeengplakte massa naar minder dicht opeengeplakte massa (andere energietoestand)? Heeft men niet vastgesteld dat er zoiets is als ruimtestraling, ruimtestof, ... . Bestaat het volledig massaloze of is dat ondenkbaar?

Lijkt zeer eenvoudig maar is denk ik iets heel erg fundamenteels. De 'dunne' massa is minstens even belangrijk als de meer geconcentreerde. Het is gewoon meer verspreid.

Ja/nee?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

Nee het luchtledige is onmogelijk, in de ruimte is het ook neit helemaal luchtledig. het is echter wel dat het een zeer goede benaderling is van het luchtledige. je kan er namelijk niet horen. volgens mij was het 1 molecul per cm³ (heeeeel weinig)

Re: [Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

Nee het luchtledige is onmogelijk, in de ruimte is het ook neit helemaal luchtledig. het is echter wel dat het een zeer goede benaderling is van het luchtledige. je kan er namelijk niet horen. volgens mij was het 1 molecul per cm³ (heeeeel weinig)
Maar stel: zo'n cm³ is meegenomen naar de aarde en iemand haalt die molecuul eruit. dan heb je als het ware 1 cm³ luchtledig. Ja toch?

Zo nee, wat dan ??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

Tuurlijk heb ja da luchtleig. Lang zou het niet standhouden, de wanden van je vat zouden verdampen. Overigens,het is atoom per m³.

Ik heb luchtledig altijd al een relatief begrip gevonden.

Tussen de atomen is er toch ook luchtledig? En in de ruitme vind je zeker km³es zonder atoompje in.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

Nu zou ik denken dat we in die kubieke meter met een molecule, wel een resterend vacuum hebben met een volume van 1 kubieke meter min het volume van dat ene molecule, lijkt me. Ten minste volgens de klassieke fysica, want ik dacht dat de moderne fysica de continue creatie en annihilatie van voorspelt van deeltjes-antideeltjes paren uit het niets, waardoor het vacuum ook een dichtheid krijgt. Maar hierover ken ik niet zoveel, ik heb het ook maar eens gelezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

En in de ruitme vind je zeker km³es zonder atoompje in.


Daar geloof ik eigenlijk niets van (ik denk dat de concentratie eerder in de orde van 1/m3 ligt), heb je hier een referentie voor?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [Thermodynamica] Bestaat het luchtledige?

Tussen de atomen is er toch ook luchtledig?


Dat lijkt mij wel zo. Of je moet mee gaan rekenen dat er eventueel quantum-fluctuaties optreden. Het probleem is dat je nooit met zekerheid kunt zeggen waar het atoom zich bevindt.

Reageer