Som periodieke functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 299

Som periodieke functies

De som van 2 periodieke functies is niet altijd periodiek. Kan iemand mij her een voorbeeld van geven?

Zelf dacht ik aan sin(x)+sin(Pi*x) maar ben dit dus niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Som periodieke functies

Verplaatst naar Analyse.

Waarom denk je zelf dat dit voorbeeld goed is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Som periodieke functies

Mijn redenering was dat ze in 0 beide 0 zijn (de termen), en als ze daarna nooit meer beide 0 worden (voor eenzelfde x) is ze niet periodiek volgens mij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Som periodieke functies

Mijn redenering was dat ze in 0 beide 0 zijn (de termen), en als ze daarna nooit meer beide 0 worden (voor eenzelfde x) is ze niet periodiek volgens mij.
Het lijkt alsof 44 een periodiek geeft ...

Berichten: 299

Re: Som periodieke functies

44? sin(44) is toch niet 0:p Of wat bedoel je?

edit: De nadruk lag wsl op 'lijkt' want 44 ligt idd dicht bij een veelvoud van Pi

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Som periodieke functies

Het idee is inderdaad wat jij doet. Door een irrationaal getal te nemen (zoals pi) als extra term bij de tweede sinus, zorg je ervoor dat de som van je twee sinussen niet meer periodiek is. Dus bijv 'sin(x) + sin( ;) (2)x)' zou ook werken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Som periodieke functies

Ok, bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Som periodieke functies

Graag gedaan ;) . Je snapt waarom elk irrationaal getal zou werken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Som periodieke functies

Omdat voor de eerste sinus x=k.Pi moet gelden met k geheel opdat hij 0 zou worden. Dit geeft voor de 2e sinus r.k.Pi met r irrationaal, welke nooit een veelvoud van Pi is waardoor de sinus voor geen enkele k 0 wordt.

Berichten: 48

Re: Som periodieke functies

Inderdaad, beide periodes moeten incommensurabel (onderling onmeetbaar) zijn.

Reageer