Bestaan atomen echt?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 33

Bestaan atomen echt?

Bestaan atomen, electronen en protonen? Of zijn het hersenspinsels die de getallen verklaren?

Het enigste dat ik van de lessen chemie herinner is dat ik niet kon geloven dat verstandige mensen kunnen geloven dat massa uit bolletjes bestaat. Hoe onzinnig is dat?! Ik weet wel dat het wiskundig allemaal klopt, daar is het dan ook op gebaseerd, maar de massa is toch oneindig deelbaar? Het is zo dat je daar gewoon de middelen niet voor hebt. Zie de onzinnigheid om via deeltjesversnellers de kleinste massa-eenheid te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bestaan atomen echt?

Voor electronen is sterk bewijs gevonden.

De aan namedat er atomen zijn is ook niet erg twijfelachtig.

Er zijn heel degelijke experimenten uitgevoerd.

Er is een soort "standaart model" het woord model zegt het al. en daarin staan alle elementaire deeltjes beschreven. naarmate we dieper in het atoom graven lijkt het inderdaad steeds meer op hersenspinsels en theorieën die worden bevestigd aan de hand van experimenten.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Bestaan atomen echt?

Wellicht is het ook de moeite waard om te googlen op 'STM' of 'Scanning Tunneling Microscopy'. De beelden die met dit instrument gemaakt kunnen worden laten oppervlakken zien waarop individuele atomen herkend kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bestaan atomen echt?

Ik heb dat ook gezien.

Maar het ziet er duidelijk niet uit als een plaatje van het atoom model van Borh. ik denk ook wel dat atomen bestaan. maar dat plaatje is niet sluitend voor protonen of electronen

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Bestaan atomen echt?

Klopt, maar dit kan tenminste gebruikt worden als antwoord op de vraag of atomen bestaan. Hoe ze in elkaar zitten, is weer een andere zaak. :shock: Ook daartoe zijn natuurlijk een hoop experimenten gedaan. Wie was het ook alweer die alpha-deeltjes op een stuk goudfolie schoot en van sommige ervan detecteerde dat ze terugstuiterden? Die proef (onder andere) heeft namelijk direct aanleiding gegeven tot het model van het atoom met kern en elektronenwolk.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Bestaan atomen echt?

Ronny schreef:Bestaan atomen, electronen en protonen? Of zijn het hersenspinsels die de getallen verklaren?

Het enigste dat ik van de lessen chemie herinner is dat ik niet kon geloven dat verstandige mensen kunnen geloven dat massa uit bolletjes bestaat. Hoe onzinnig is dat?! Ik weet wel dat het wiskundig allemaal klopt, daar is het dan ook op gebaseerd, maar de massa is toch oneindig deelbaar? Het is zo dat je daar gewoon de middelen niet voor hebt. Zie de onzinnigheid om via deeltjesversnellers de kleinste massa-eenheid te vinden.
ik dacht niet dat de huidige wetenschap stelt dat massa uit bolletjes bestaat, massa is een karakteristiek gegeven van bepaalde elementaire deeltjes

Overigens vind ik persoonlijk de in vraag stelling van het echt bestaan of niet van dingen die zo ver uit je direct waarnemingsvermogen liggen net een impulsief hersenspinsel. Want als het zo ver buiten je direct waarnemingsvermogen ligt, hoe definieer je dan bestaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bestaan atomen echt?

ik dacht niet dat de huidige wetenschap stelt dat massa uit bolletjes bestaat, massa is een karakteristiek gegeven van bepaalde elementaire deeltjes


massa uit bolletjes?

teneerste hebben ze bedacht (nobel prijs 1999 voor nederland) dat massa van deeltjes komen door higgsbosonen.

verder blijkt verreweg de meeste massa van een atoom kern uit energie voort te komen

Berichten: 1.404

Re: Bestaan atomen echt?

Beste Antoon,

Ik vind het leuk dat je tracht zo goed als mogelijk te antwoorden op de vragen van de andere forumleden.

Langs de andere kant moet je er dan wel voor zorgen dat de antwoorden ook (in de mate van het mogelijk) correct zijn.

t' Hooft en Veltman kregen de Nobelprijs Natuurkunde voor het ophelderen van de quantumstructuur van elektro-zwakke interacties in de natuurkunde. Dit verklaart niets over massa!

Het is zo dat er nog steeds geen theorie op quantumniveau bestaat die de zwaartekracht verklaart. Noch de relativiteitstheorie, noch de quantumtheorie, noch de snarentheorie geven een oplossing voor dit probleem.

De oorspronkelijke vraag kan slechts beantwoord worden met de vraag: "Wat is bestaan" Deze vraag behoort echter tot het domein van de wetenschapsfilosofie.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Bestaan atomen echt?

Wie was het ook alweer die alpha-deeltjes op een stuk goudfolie schoot en van sommige ervan detecteerde dat ze terugstuiterden? Die proef (onder andere) heeft namelijk direct aanleiding gegeven tot het model van het atoom met kern en elektronenwolk.
Rutherford...

De Belgische chemie lessen hammeren op de evolutie van het atoommodel, ieder jaar opnieuw. Van Dalton tot... Rutherford.

Berichten: 270

Re: Bestaan atomen echt?

Het enigste dat ik van de lessen chemie herinner is dat ik niet kon geloven dat verstandige mensen kunnen geloven dat massa uit bolletjes bestaat. Hoe onzinnig is dat?!
Het is niet het feit van geloven , het bolmodel is een presentatie voor een atoom. Je kunt veel dingen niet tekenen omdat ze gewoon geen identiteit hebben zoals je om je heen voorwerpen zou kunnen tekenen. De bol analogie is gewoon een vereenvoudiging zodat je daarmee kunt stoeien. Dat daarin 99% niets zit , een kleine zware kern en een elektronenwolk is de volgende stap. Ook daar ga je weer uit van representaties van informatie.

Of je atomen en molecuulstructuren nu tekent als ketens, bolletjes, symbolen of op welke manier dan ook. Het gaat er om dat de regels van gebruik gelden en dat men weet wat en hoe er over gepraat wordt.
Ik weet wel dat het wiskundig allemaal klopt, daar is het dan ook op gebaseerd, maar de massa is toch oneindig deelbaar? Het is zo dat je daar gewoon de middelen niet voor hebt. Zie de onzinnigheid om via deeltjesversnellers de kleinste massa-eenheid te vinden.
Massa oneindig deelbaar? Dat is een onbeantwoorde vraag. Het lijkt er op, er is geen uitsluitend bewijs.

"zie de onzinnigheid om..." : Vanwaar onzinnigheid? Om het kort te formuleren, wanneer je het kleinste en meest fundamentele kent kun je vanaf daar opbouwen. Onzinnig is het ook niet in de zin van vergaren van kennis. Nieuwe kennis is nooit verkeerd, het is gewoon de natuur die ons mensen nieuwsgierig heeft gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bestaan atomen echt?

Beste Antoon,

Ik vind het leuk dat je tracht zo goed als mogelijk te antwoorden op de vragen van de andere forumleden.

Langs de andere kant moet je er dan wel voor zorgen dat de antwoorden ook (in de mate van het mogelijk) correct zijn.
het spijt me . Ik dacht een keer gelezen te hebben dat hun "verhelderende berekeningen" ook higgs bosonen voorspelde.

maar ik geloof je meteen.

nogmaals sorry[/quote]

Berichten: 5

Re: Bestaan atomen echt?

Ronny schreef:Bestaan atomen, electronen en protonen? Of zijn het hersenspinsels die de getallen verklaren?

Het enigste dat ik van de lessen chemie herinner is dat ik niet kon geloven dat verstandige mensen kunnen geloven dat massa uit bolletjes bestaat. Hoe onzinnig is dat?! Ik weet wel dat het wiskundig allemaal klopt, daar is het dan ook op gebaseerd, maar de massa is toch oneindig deelbaar? Het is zo dat je daar gewoon de middelen niet voor hebt. Zie de onzinnigheid om via deeltjesversnellers de kleinste massa-eenheid te vinden.
Eigenlijk was ik van mening dat alles energie is...puur energie en in de wereld om ons heen uit zich dat in de vorm van massa/objecten. Zouden protonen, electronen niet een (bijna) primaire uiting van energie zijn?

Berichten: 11

Re: Bestaan atomen echt?

stoutem schreef:
Ronny schreef:Bestaan atomen, electronen en protonen? Of zijn het hersenspinsels die de getallen verklaren?

Het enigste dat ik van de lessen chemie herinner is dat ik niet kon geloven dat verstandige mensen kunnen geloven dat massa uit bolletjes bestaat. Hoe onzinnig is dat?! Ik weet wel dat het wiskundig allemaal klopt, daar is het dan ook op gebaseerd, maar de massa is toch oneindig deelbaar? Het is zo dat je daar gewoon de middelen niet voor hebt. Zie de onzinnigheid om via deeltjesversnellers de kleinste massa-eenheid te vinden.
Eigenlijk was ik van mening dat alles energie is...puur energie en in de wereld om ons heen uit zich dat in de vorm van massa/objecten. Zouden protonen, electronen niet een (bijna) primaire uiting van energie zijn?
het is eerder andersom. alles is massa, en soms uit die massa zich als energie volgens mij

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bestaan atomen echt?

Dat ales word voorgesteld als bolletjes enzovoort dat zijn dus eigenlijk wel hersenspinsel, het is maar een model. Hoe het er werkelijk uitziet boeit niet zo echt in berekeningen en toepassingen enzovoort. De mens heeft graag een voorstelling, en wat is makkelijker dan een rond bolletje ?

Aan de andere kant is de theorie die erachter schuilt wel (min of meer) correct, en zoals de rest al zei: Dit is proefondervindelijk 'bewezen'.

Dat massa oneindig deelbaar is, is iets dat volgens mij niemand kan bewijzen, ooit dacht men dat het atoom het kleinste deeltje was, toen had men protonen, elektronen en neutronen, en nog later de quarks (verder weet ik zelf niet)

Dus je ziet maar, als mens denk ik niet dat er ooit achter komen of er nog kleinere deeltjes bestaan, want als we ze niet meer vinden wil dat niet zeggen dat ze ook niet bestaan :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Bestaan atomen echt?

Cycloon schreef:Dat ales word voorgesteld als bolletjes enzovoort dat zijn dus eigenlijk wel hersenspinsel, het is maar een model. Hoe het er werkelijk uitziet boeit niet zo echt in berekeningen en toepassingen enzovoort. De mens heeft graag een voorstelling, en wat is makkelijker dan een rond bolletje ?

Aan de andere kant is de theorie die erachter schuilt wel (min of meer) correct, en zoals de rest al zei: Dit is proefondervindelijk 'bewezen'.

Dat massa oneindig deelbaar is, is iets dat volgens mij niemand kan bewijzen, ooit dacht men dat het atoom het kleinste deeltje was, toen had men protonen, elektronen en neutronen, en nog later de quarks (verder weet ik zelf niet)

Dus je ziet maar, als mens denk ik niet dat er ooit achter komen of er nog kleinere deeltjes bestaan, want als we ze niet meer vinden wil dat niet zeggen dat ze ook niet bestaan  :wink:
Weet ik nog van tijdje geleden...neutrino's!!

(kan ik ook is een antwoord geven ipv deze nur te stellen.. :shock:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...r=asc&&start=20
Alles kan als t maar leuk is..

Reageer