Affiene transformaties

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 299

Affiene transformaties

naamloos.JPG
naamloos.JPG (19.39 KiB) 459 keer bekeken


Dit soort vragen worden meestal opgelost door de meetkundige betekenis te gebruiken, maar ik kan me niet goed inbeelden wat de som met de eenheidsmatrix voorstelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Affiene transformaties

Wat het effect van I is op een vector, weet je wel? Het effect van S ook? Kun je deze effecten (als vectoren) vervolgens optellen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Affiene transformaties

Ik zie ondertussen in waarom het zo is en heb het ook kunnen bewijzen, sorry voor de moeite.

Edit: Toch nog een vraagje. Ik heb het bewezen voor vectoren, maar als je nu een punt beschouwd waarmee je de matrices wil vermenigvuldigen, dan zie ik niet in wat (I+S).P betekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Affiene transformaties

Of ik snap het mis. Maar hoe ik het zie, is een punt gewoon (te beschouwen als) een vector met de oorsprong als aangrijpingspunt? En dan kun je weer verder ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Affiene transformaties

Dit is het zeker niet, we maken zeker een onderscheid tussen punten en vectoren. En vectoren hebben altijd als aangrijpingspunt de oorsprong (tenzij we over vrije vectoren praten). Een punt is bv <1,0,0,1> in homogene coördinaten en een vector is <1,0,0,0>.

Maar ik ben waarschijnlijk te ver aan het denken, het bewijzen voor vectoren zal wel voldoende zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Affiene transformaties

Een punt is bv <1,0,0,1> in homogene coördinaten en een vector is <1,0,0,0>.
Hierin zie ik dus eerlijk gezegd geen verschil, buiten andere coördinaten...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Affiene transformaties

Een punt verandert bv bij een translatie, terwijl een vector ongewijzigd blijft. Maar ik zal er niet verder op doorgaan:) Toch bedankt!

Reageer