Ph berekening

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Ph berekening

Hallo,

in juli heb ik voor het eerst meegedaan aan het toelatingsexamen geneeskunde in België. Maar mijn vooropleiding op school was helaas Latijn-Moderne Talen. Dit betekende dat we ipv. 2u biologie, 2u fysica, 2u chemie, ... al die vakken gepropt kregen in 2uurtjes natuurwetenschappen, en onze leraar hield niet zo van chemie, en daar hebben we dus amper iets van gezien.

Nu, ik heb al redelijk vaak vragen tegengekomen die je enkel kan oplossen door de pH van stoffen te berekenen. Op internet heb ik al verschillende oefeningen zo gevonden, maar ik begrijp nooit hoe men precies aan die berekening kwam. Ik heb intussen al begrepen dat het iets met een negatief logaritme van het aantal H+'jes in de molecule van de stof te maken heeft en dat de concentratie er ook een rol in speelt... verder snap ik het verhaal niet meer. Kan iemand een (liefst simpele) uitleg geven hoe je dit vanaf het begin aan moet pakken? In chemie ben ik een vreselijke leek en ik begrijp dus niet zo veel (basis-)begrippen... :P

Alvast bedankt voor de hulp! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ph berekening

De pH is niets dan de -log van de concentratie H+ in een oplossing.

Een oplossing van HCl in water heet zoutzuur. We nemen een oplossing van 1 molair: dat wil zeggen dat er 1 mol H+ in een liter zit. Wat is dan de pH ? Hoe ver kom je nu?

Kijk anders ook even op wikipedia.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12

Re: Ph berekening

Mrtn schreef:De pH is niets dan de -log van de concentratie H+ in een oplossing.

Een oplossing van HCl in water heet zoutzuur. We nemen een oplossing van 1 molair: dat wil zeggen dat er 1 mol H+ in een liter zit. Wat is dan de pH ? Hoe ver kom je nu?

Kijk anders ook even op wikipedia.


Er zit 1 H in HCl, dus -log 1 = 0 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Ph berekening

Je antwoord is correct, maar niet om de reden die jij gaf.

Zoals Mrtn al aangaf wordt de pH berekend door de negatieve logaritme (-log) van de concentratie aan H+ te nemen.
\(-log([H^+])\)
. De concentratie wordt uitgedrukt in molair (M) of mol per liter (mol/L)

Omdat de concentratie aan H+ in 1M (molair) HCl ook gelijk is aan 1M = 1mol/L is de pH = -log(1) = 0

Hoe ver kom je als we een 2M (molair) oplossing van HNO3 nemen? Wat is hier de pH?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12

Re: Ph berekening

Kravitz schreef:Je antwoord is correct, maar niet om de reden die jij gaf.

Zoals Mrtn al aangaf wordt de pH berekend door de negatieve logaritme (-log) van de concentratie aan H+). [url=http://]http://[/url]. De concentratie wordt uitgedrukt in molair (M) of mol per liter (mol/L)

Omdat de concentratie aan H+ in 1M (molair) HCl ook gelijk is aan 1M = 1mol/L is de pH = -log(1) = 0

Hoe ver kom je als we een 2M (molair) oplossing van HNO3 nemen? Wat is hier de pH?
2M aan HNO3 , is er dan ook 2M aan H, of moet je dat nog delen door het aantal atomen per molecule in die concentratie of zo?

-log 2 = -0.301 en dan een pH van -0.301?

of -log 2/5 = 0.398 en dus een pH van 0.398?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ph berekening

Kijk hier even.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12

Re: Ph berekening

oplossing van 2 M, geeft - log 2 = - 0,3010 en dus een pH van ook - 0,3010 ... Hoort het zo te zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Ph berekening

oplossing van 2 M, geeft - log 2 = - 0,3010 en dus een pH van ook - 0,3010 ... Hoort het zo te zijn?
Jazeker! Bij alle sterke zuren is het zo dat de concentratie van de stof gelijk is aan die van de H+. Dit omdat een sterk zuur volledig zal dissociëren (ontbinden) in water.

Ik geef je nog enkele voorbeelden ter verduidelijking:

de pH van een 0,01M HBr oplossing is 2.

de pH van een 0,5M HNO3 is 0,3

Let wel, bij grote verdunningen ( ;) vanaf 10-3 mol/l) moet men de concentratie maal 2 doen.

voorbeeld: de pH van H2SO4 met een concentratie van 0,00010mol/l

Dit is een sterke verdunning dus beschouwen we H2SO4 als een volwaardig 2waardig zuur. De pH zal dus gelijk zijn aan 3,7.

Snap je?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12

Re: Ph berekening

Mako schreef:Jazeker! Bij alle sterke zuren is het zo dat de concentratie van de stof gelijk is aan die van de H+. Dit omdat een sterk zuur volledig zal dissociëren (ontbinden) in water.

Ik geef je nog enkele voorbeelden ter verduidelijking:

de pH van een 0,01M HBr oplossing is 2.

de pH van een 0,5M HNO3 is 0,3

Let wel, bij grote verdunningen ( ;) vanaf 10-3 mol/l) moet men de concentratie maal 2 doen.

voorbeeld: de pH van H2SO4 met een concentratie van 0,00010mol/l

Dit is een sterke verdunning dus beschouwen we H2SO4 als een volwaardig 2waardig zuur. De pH zal dus gelijk zijn aan 3,7.

Snap je?
Het eerste deel, dat van HBr en HNO3 begrijp ik. Maar dat van H2SO4 niet meer. Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met een tweewaardig zuur? :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Ph berekening

Opzetje pH-berekening tweewaardig zuur?

Geef de vergelijking voor het oplossen en ioniseren van HBr in water.

1 mol HBr levert .... mol H+

Geef de vergelijking voor het oplossen en ioniseren van H2SO4 in water.

1 mol H2SO4 levert .... mol H+

Waarom is zwavelzuur een tweewaardig zuur?

Bereken [H+] en de pH voor 0,03 M HBr

Bereken [H+] en de pH voor 0,03 M H2SO4

Antwoorden pH = 1,52 pH = 1,22

We gaan er bij de berekening van uit dat beide ( sterke) zuren volledig ioniseren.

Berichten: 12

Re: Ph berekening

Margriet schreef:Opzetje pH-berekening tweewaardig zuur?

Geef de vergelijking voor het oplossen en ioniseren van HBr in water.

1 mol HBr levert .... mol H+

Geef de vergelijking voor het oplossen en ioniseren van H2SO4 in water.

1 mol H2SO4 levert .... mol H+

Waarom is zwavelzuur een tweewaardig zuur?

Bereken [H+] en de pH voor 0,03 M HBr

Bereken [H+] en de pH voor 0,03 M H2SO4

Antwoorden pH = 1,52 pH = 1,22

We gaan er bij de berekening van uit dat beide ( sterke) zuren volledig ioniseren.
1 mol HBr levert 1 mol H+ ?

en 1 mol H2SO4 kan je op twee manieren oplossen, toch? De ene keer geef je 1 H af (met HSO4- over) en de tweede keer nog eens 1 H zodat je SO42- over houdt. Is een zuur dan tweewaardig als je twee stappen kan gebruiken?

De pH van 0,03 M HBr en H2SO4 zijn me gelukt. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Ph berekening

name='shakamikado' date='26 August 2011, 14:52' post='686061'

1 mol HBr levert 1 mol H+


Ja, het is een éénwaardig zuur.
1 mol H2SO4 kan je op twee manieren oplossen, toch? De ene keer geef je 1 H af (met HSO4- over) en de tweede keer nog eens 1 H zodat je SO42- over houdt.
Antwoord hangt ervan af hoever iemand is met scheikunde. Voor eenvoudige pH-berekeningen wordt H2SO4 geacht geheel in ionen te splitsen. Pas later komt bij het onderwerp zuursterkte en evenwichten aan de orde dat de tweede trap niet geheel verloopt. Daar nu over beginnen lijkt me alleen verwarrend werken.
Is een zuur dan tweewaardig als je twee stappen kan gebruiken?
Een zuur is tweewaardig als het twee H+-ionen kan afsplitsen. Dit kun je in twee stappen weergeven, dat is zinvol als men met het onderwerp zuursterkte en zuurconstanten bezig is. Maar voor eenvoudige pH-berekeningen is dat niet zinvel en kun je dat eenvoudiger in één vergelijking weergeven.
De pH van 0,03 M HBr en H2SO4 zijn me gelukt.
Fijn, als je nog meer oefeningen wilt hoor ik het wel.

Berichten: 12

Re: Ph berekening

Oefeningen zijn altijd meer dan welkom. Alvast heel hard bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Ph berekening

Hierbij in de bijlage vier opgaven pH-berekening.

Kijk eens of het lukt. Ik kan het eventueel makkelijker of moeilijker maken.

Succes.
pH_berek._.doc
(11.5 KiB) 218 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Ph berekening

Zouden jullie de bespreking van de oefeningen in het huiswerkforum willen doen? De theoretische achtergrond van pH berekening past in een vakforum maar voor extra oefeningen hebben we een speciaal forum opgericht. Bedankt!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer