Minor

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 248

Minor

Stel dit is een determinant die je krijgt
\(\begin{vmatrix} \chi_{1}(x_1) & \chi_{2}(x_1) & \chi_{3}(x_1) & \chi_{4}(x_1) \\ \chi_{1}(x_2) & \chi_{2}(x_2) & \chi_{3}(x_2) & \chi_{4}(x_2) \\ \chi_{1}(x_3) & \chi_{2}(x_3) & \chi_{3}(x_3) & \chi_{4}(x_3) \\ \chi_{1}(x_4) & \chi_{2}(x_4) & \chi_{3}(x_4) & \chi_{4}(x_4) \\ \end{vmatrix}\)
We starten dan van het laatste elektron
\((x_4)\)
, zodat we dit krijgen:
\((-1)^4^+^4 \chi_4(x_4)M_4_4 +(-1)^4^+^3 \chi_3(x_4)M_4_3+...\)
Maar dan krijgt men steeds 3*3 determinanten die overblijven?

Kan men deze dan verder omvormen tot 2*2 determinanten door exact hetzelfde te doen? Want verder in mijn cursus staat er: "We maken terug een expansie, startende van het N-de elektron. Deze wordt doorgevoerd tot we uiteindelijk aan elektron 2 komen. De laatste minor is een 2*2-determinant en wordt uiteindelijk:"
\(\chi_k(x_2)\chi_l(x_1)-\chi_k(x_1)\chi_l(x_2)\)
Dus mijn vraag is, is het mogelijk om die eerste minoren, die 3*3 zijn, kleiner te maken naar een 2*2?

Alvast bedankt,

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Minor

Verplaatst naar Algebra.
Dus mijn vraag is, is het mogelijk om die eerste minoren, die 3*3 zijn, kleiner te maken naar een 2*2?
Dat is mogelijk ja... Met exact hetzelfde procédé als je van 4x4 naar 4 matrices van 3x3 bent gegaan. Verstond je dit procédé? Dit staat ook wel bekend als ontwikkelen naar een rij (of kolom).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 248

Re: Minor

Dat is mogelijk ja... Met exact hetzelfde procédé als je van 4x4 naar 4 matrices van 3x3 bent gegaan. Verstond je dit procédé? Dit staat ook wel bekend als ontwikkelen naar een rij (of kolom).
Dit versta ik inderdaad.

Bedankt ;)

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Minor

Graag gedaan ;) . Ik zie net dat ik het woord 'matrices' gebruikte. Waarschijnlijk begreep je wel dat ik uiteraard 'determinanten' bedoelde?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer