Elektronenpaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 354

Elektronenpaar

In de chemie is veelvuldig sprake van een elektronenpaar, ook wel Cooper-paar genoemd.

Twee elektronen stoten elkaar af. Concepten van orbitalen en formules ten spijt, die afstoting blijft.

Wat is de bindende lijm?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Elektronenpaar

In de 'normale' chemie is een elektronenpaar iets helemaal anders dan een cooper paar.

Over welk van de twee heb je het:

Electron pair of Cooper pair?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Elektronenpaar

Voorlopig maar alleen de 'normale' chemie. Op Electron pair lees ik, dat paarvorming energetisch gunstiger zou zijn.

En ik zeg 'afstoting is afstoting'. Dat lijkt toch tegenstrijdig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Elektronenpaar

Een heel populair antwoord.

Elektronen stoten elkaar af maar worden aangetrokken door de positief geladen atoomkern.

Die positief geladen kern is de bindende lijm.

Ze moeten het evenwicht vinden tussen allemaal zo dicht mogelijk bij de kern en toch zo ver mogelijk uit elkaar.

Het resultaat is de atoombouw zo wij die kennen.

Voor een serieuze uitleg verwijs ik je naar een boek over bouw van de elektronenwolk en de kwantumgetallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Elektronenpaar

Margriet schreef:Elektronen stoten elkaar af maar worden aangetrokken door de positief geladen atoomkern.

Die positief geladen kern is de bindende lijm.
Ik heb begrepen, dat de aantrekking door de atoomkern slechts voor de centripetaalkracht zorgt die de elektronen voortdurend de bocht om trekt.
Voor een serieuze uitleg verwijs ik je naar een boek over bouw van de elektronenwolk en de kwantumgetallen.
Kent u een boek waarin dit probleem expliciet wordt behandeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Elektronenpaar

Ik heb begrepen, dat de aantrekking door de atoomkern slechts voor de centripetaalkracht zorgt die de elektronen voortdurend de bocht om trekt.
En tegelijkertijd is die aantekking sterk genoeg om de afstoting tussen de elektronen te compenseren. In feite is er wat dat betreft geen reden om aan te nemen dat elektronen juist wel of juist niet in paren zouden moeten voorkomen. Overigens is er bij een elektronenpaar geen sprake van twee elektronen die aan elkaar gebonden zijn. Je moet eerder denken aan twee elektronen die eenzelfde baan rond de atoomkern volgen. Per baan kunnen er ook niet meer dan 2 zijn, de. rest van de elektronen moet dus een andere baan volgen.

De redenen daarvoor worden gegeven door kwantummechanica, een en ander vindt onder andere zijn oorsprong in het uitsluitingsprincipe van Pauli. Ieder boek over Fysische Chemie zal dit behandelen, maar het is allemaal geen beginnerskost.

Ik zou in eerste instantie eens het atoommodel van Bohr bestuderen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Elektronenpaar

In feite is er wat dat betreft geen reden om aan te nemen dat elektronen juist wel of juist niet in paren zouden moeten voorkomen. Overigens is er bij een elektronenpaar geen sprake van twee elektronen die aan elkaar gebonden zijn. Je moet eerder denken aan twee elektronen die eenzelfde baan rond de atoomkern volgen
Het model dat een paar elektronen op de hoekpunten van een tetraeder zitten, is dan kennelijk fout.

Het tweedimensionale Bohrmodel behandelt dit probleem niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Elektronenpaar

Er is geen model waarin elektronenparen op de hoekpunten van een tetraeder zitten. In sommige moleculen gaat een C-atoom 4 bindingen aan die hetzelfde georienteerd zitten als de hoekpunten van een tetraeder. Maar dat is weer een heel ander verhaal. Bovendien is het absoluut niet algemeen geldig, niet voor alle C-atomen en zeker niet voor andere elementen.

Het model vn Bohr, dat overigens niet tweedimensionaal is, behandelt dit inderdaad niet. Maar daar gaat het niet om. Je zult eerst vertrouwd moeten zijn met het gegeven dat elektronen slechts bepaalde banen om een kern kunnen bezetten, en wat daar de consequenties van zijn. Daarna kun je je eens verder verdiepen in de opbouw van atomen en moleculen
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Elektronenpaar

Overigens is er bij een elektronenpaar geen sprake van twee elektronen die aan elkaar gebonden zijn. Je moet eerder denken aan twee elektronen die eenzelfde baan rond de atoomkern volgen.
Ik denk, dat dit de essentie is waar het om draait.

Het woord paar heeft me steeds op het verkeerde been gezet. Ik 'zag' ze altijd bij elkaar. Dat beeld werd versterkt door het paar als een streepje te tekenen.

Reageer