Springen naar inhoud

Eigentijd van een foton

• Log in om te kunnen reageren

AW78

AW78

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2011 - 23:38

Vanaf de aarde gezien doet een foton er 8 minuten over om vanaf de zon de aarde te bereiken.
Maar stel, dat je een stopwatch meeneemt en met het foton kunt "meereizen", wat voor reistijd zou die dan aangegeven op het moment dat je arriveert?

Veranderd door AW78, 17 augustus 2011 - 23:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JorisL

JorisL

• >250 berichten
  • 555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2011 - 00:52

Je weet dat de eigentijd gelijk is aan LaTeX .
Dan is het duidelijk dat de eigentijd gelijk is aan 0 voor een foton.

In dit topic stellen ze dan weer dat de lorentztransformatie niet werkt als v=c. Dit is logisch want daar komt de term LaTeX in voor, welke oneindig wordt en dus geen enkele fysische betekenis heeft. Terwijl licht toch echt wel een fysisch verschijnsel is.

Maar lees dat topic even door.

AW78

AW78

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2011 - 15:16

Bedankt, ik heb net andere topic even doorgelezen en daar wordt gesteld dat het foton geen lokale tijd KAN hebben omdat je geen inertiaalstelsel aan het foton mag plakken.

Op de Wikipedia-pagina van het foton hier wordt echter beweerd, dat de lokale tijd van een foton 0 is, en dat dat volgt uit de SRT:

"Fotonen bewegen zich met de lichtsnelheid ©, die in het vacuŁm 299.792.458 meter per seconde bedraagt. Uit de speciale relativiteitstheorie volgt dat een deeltje met een eindige rustmassa nooit de lichtsnelheid kan bereiken. Een foton heeft dan ook geen rustmassa.

Een foton vervalt niet en is dus volkomen stabiel. Volgens de speciale relativiteitstheorie staat de lokale tijd van een foton stil, dus een foton krijgt niet de tijd om uiteen te vallen, zelfs als het een eindige levensduur had."

Wie heeft hier nu gelijk?

AronKamp

AronKamp

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2011 - 17:07

Ik heb deze vraag ook ooit aan een professor van me gevraagd en die zei dat tijd niet bestaat voor een foton. Door te zeggen dat die 0 is zeg je eigenlijk dat die wel bestaat en dat je er een waarde aan kan geven. Onthoud altijd dat wiki het fout kan hebben! (er is wel wat te zeggen voor 0 trouwens hoor!) Geeft alleen het verkeerde idee, is denk ik strikt genomen niet fout.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2011 - 17:52

Wellicht is er een oplossing mogelijk als je er van uit gaat dat absoluut vacuŁm niet bestaat, en geen enkel foton dus werkelijk met de lichtsnelheid reist.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2011 - 19:12

De vraag over het meereizen met een foton is niet legitiem, maar je zou dezelfde vraag wel kunnen stellen over meereizen met wat ik hier een pseudofoton noem: een theoretisch materiedeeltje met een snelheid die willekeurig weinig afwijkt van de lichtsnelheid, en een zodanige rustmassa dat de energie van het deeltje bij de gegeven snelheid gelijk is aan die van het foton, m0 = (hf/c2) √(1-v2/c2), opdat de energie bij grote v niet naar oneindig gaat. Met het pseudofoton kun je wel een inertiaalstelsel laten meereizen, en de eigentijd van een reis vanaf de zon naar de aarde kun je willekeurig klein maken.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 augustus 2011 - 10:04

Berichten over propagatie van fotonen door een niet perfect vacuum zijn afgesplitst naar deze topic.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 augustus 2011 - 10:26

Ik vraag me af: kan een foton een langere event-geschiedenis hebben dan zijn begin en zijn einde? Als hij een paar keer door spiegels wordt gereflecteerd, behoren die reflecties dan tot zijn geschiedenis, of is reflectie het einde van het oude foton en het begin van een nieuw foton?

higgs

higgs

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 19:37

Vanaf de aarde gezien doet een foton er 8 minuten over om vanaf de zon de aarde te bereiken.
Maar stel, dat je een stopwatch meeneemt en met het foton kunt "meereizen", wat voor reistijd zou die dan aangegeven op het moment dat je arriveert?

Mijn mening is dat er voor een foton geen tijd verstrijkt maar dat wij wel 8 minuten ouder moeten worden om dat foton waar te nemen.

Dan is het duidelijk dat de eigentijd gelijk is aan 0 voor een foton.

Mijn eigen vraag is nog altijd, is de lichtsnelheid niet het absolute nulpunt van beweging? Er is immers geen tijd voor een foton, en volgens de lengtecontractie die zou ontstaan is er ook helemaal geen ruimte voor een foton. ;)

In welke tijd en ruimte beweegt een foton dan eigenlijk?

AW78

AW78

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2011 - 21:24

In welke tijd en ruimte beweegt een foton dan eigenlijk?

Volgens mij bestaat er voor het foton geen ruimte en tijd. Dat wij het waarnemen als reizende met snelheid c, zegt dus meer over de ruimte en tijd zoals wij die ervaren dan over het foton. Zou het iets te maken kunnen hebben met het uitdijen van het heelal? Ik zou me kunnen voorstellen, dat de lichtsnelheid afhankelijk is van de snelheid waarmee het heelal uitdijt. Dat verklaart ook waarom we in elke richting dezelfde waarde vinden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures