Springen naar inhoud

Prioriteiten in regels van beinvloeding

• Log in om te kunnen reageren

Johan

Johan

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2011 - 10:46

Volgens het boek "Invloed" zijn er 7 regels voor beinvloeding:

* Contrast
* Wederkerigheid
* Commitment en consistentie
* Sociale bewijskracht
* Sympathie
* Schaarste
* Autoriteit

Is er binnen de psychologie bekend hoe deze 7 regels geprioriteerd kunnen worden.
Is contrast bijvoorbeeld vaker belangrijker dan sympathie?

Zal natuurlijk vaak van de situatie afhangen, maar misschien heet de psychologie hier wel rode draden in ontdekt.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileď

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

KeathFloris

KeathFloris

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2012 - 10:21

Een aantal maanden geleden ben ik naar een seminar van Robert Cialdini geweest, en hij geeft zelf aan dat hier geen directe rangorde in zit. De sterkte kan per bevolkingsgroep/cultuur verschillen, maar in de kern zijn ze allemaal van belang.

Zo heeft autoriteit in Nederland al minder invloed dan in bijvoorbeeld Duitsland, en zijn landen aan de Middellandse zee veel meer geneigd waarde te hechten aan sympathie.

metuzalem

metuzalem

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 03 april 2012 - 12:22

betekent de sympatie voor je het sympathisch zenuwstelsel of iets anders

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2012 - 14:22

betekent de sympatie voor je het sympathisch zenuwstelsel of iets anders

Sympathie zal hier niks te maken hebben met het sympathisch zenuwstelsel. Maar wel met het fenomeen van 'sympathie voelen' voor iemand. In die zin dat sympathie voelen voor iemand een manier kan zijn om zich makkelijker te laten beïnvloeden door die ander. Als ik persoon X een aangenaam en leuk persoon vind, dan zal ik waarschijnlijk meer rekening houden met wat persoon X zegt en als X me iets vraagt, is de kans ook groter dat ik me laat beïnvloeden door z'n vraag en dus z'n verzoek zal inwilligen.
En mogelijks (weet het niet zeker) houdt het ook in dat je je makkelijker laat beïnvloeden door iemand waarvan je voelt dat hij/ zij jou sympathiek vindt.

Het is ook zo dat sympathie niet gebruikt wordt, als term, om het (ortho)sympathisch zenuwstelsel aan te duiden. Men gebruikt wél de term '(ortho)sympathisch', in het Engels aangeduid als '(ortho)sympathic'.

Dido

Veranderd door Dido, 03 april 2012 - 14:27

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

KeathFloris

KeathFloris

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2012 - 10:01

http://en.wikipedia....ldini#Influence

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures